بنای ارزشمند زندیه مرمت میشود؟

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گفت: عمارت دیوان‌خانه یکی از بناهای ارزشمند دوره زندیه در شیراز است که در نزدیکی ارگ کریم‌ خان واقع شده و در گذشته به عمارت دیوان‌خانه کریم‌خان زند مشهور بوده است.
کد خبر: ۴۶۵۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰ 23 July 2017
تابناک فارس به‌ نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس:مصیب امیری اظهار داشت: این بنا در 2 طبقه و با مساحت 840 متر مربع از آجر و سنگ ساخته شده و بنا بر منابع تاریخی بجای مانده از عصر زندیه این بنا در دوره کریم خان زند به عنوان مرکز حکومتی و رسیدگی بر امور اداری حکومت زندیه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

وی درباره اهمیت معماری این عمارت و لزوم مرمت آن گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به مقرنس‌کاری، حجاری و نقاشی‌های دوره زندیه و به ویژه نقاشی مکتب شیراز اشاره کرد و در راستای حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی این عمارت در مرحله چهارم مرمت قرار گرفت.

امیری افزود: در راستای حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی، مرمت در قسمت‌های کف‌سازی و کف فرش ایوان و ایوانچه‌های پیرامون ایوان احیاء سنگ فرش و گچ کاری بدنه و سقف اتاق تاسیسات زیرزمین، لایه‌برداری و تثبیت تزئینات گچی و نقاشی اتاق‌های طبقه همکف و فوقانی بنا، سنگ فرش اتاق‌های ضلع غربی و شرقی بنا وارد مرحله چهارم شد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین اعتبار تخصیص یافته به مرمت این عمارت را بالغ بر2 میلیارد و 884 میلیون ریال از محل اعتبارات این اداره کل عنوان و خاطر نشان کرد: برای اتمام کامل پروژه مرمت بنا، میزان 8 میلیارد ریال اعتبار دیگر مورد نیاز است.

 عمارت دیوان‌خانه کریم‌خان زند  به شماره 914 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار