در راستای تراش سنگ‌های قیمتی انجام شد؛

امضا تفاهم‌نامه همکاری میراث فرهنگی سمنان و کانون جواهرات ایران

مدیرکل میراث فرهنگی سمنان گفت: تفاهم نامه همکاری بین این اداره کل و کانون هماهنگی، دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران برای گسترش طراحی و تراش سنگ‌های قیمتی منعقد شد.
کد خبر: ۴۶۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱ 29 July 2017

به گزارش تابناک سمنان، حسین خواجه‌بیدختی در حاشیه امضا تفاهم‌نامه همکاری میراث فرهنگی سمنان و کانون جواهرات ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: این تفاهم نامه با هدف بهره گیری از توان کانون هماهنگی، دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران برای استفاده از تکنولوژی های نوین در آموزش و ترویج و توسعه طراحی و تراش گوهرها در استان سمنان بسته شده است.

سین خواجه بیدختی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان

وی با بیان اینکه فراگیر شدن این هنر، صنعت، اشتغالزایی و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از دیگر اهداف انعقاد این تفاهم نامه است، افزود: کانون هماهنگی، دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران، نماینده انحصاری شرکت گلوبال کانادا در ایران است و رئیس این کانون نقش مهمی در ترویج و آموزش هنر گوهر تراشی در کشور، ثبت شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و ... داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه این استان دارای توان بالایی در زمینه گوهر سنگ‌ها به خصوص در طرود شاهرود، معادن فیروزه دامغان و ... است، گفت: از دو سال گذشته تا کنون، در شاخه کار و دانش در شهرستان دامغان و در مقطع دیپلم دروس مرتبط با تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی آموزش داده می‌شود.

خواجه‌بیدختی افزود: ایجاد فضای تخصصی و مناسب کسب و کار در توسعه علوم گوهر سنگ، برگزاری همایش و ورکشاپ ‌های تخصصی در زمینه جواهرات و گوهر سنگ‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی علمی، راه اندازی نمایندگی کانون در استان، حمایت از بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان و بهره گیری از روش‌های انگیزشی برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم جواهرات و گوهر سنگ‌ها از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

وی با بیان اینکه یکی از صنایع دستی تزیینی- کاربردی ایران «تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی» است،خاطرنشان کرد: سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به سنگ‌هایی از قبیل زمرد، آماتیس، عقیق، فیروزه، یشم و ... اطلاق می‌شود که در ایران به وفور یافت می شود و پس از تراش و نشاندن آن در رکابی از طلا یا نقره دارای ارزش افزوده بیشتری می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار