مسئولان نظام، پیام سخنان ابتدایی رهبر انقلاب را درک کردند؟

ایشان سخنانشان را با حیات پس از مرگ آغاز کردند و فرازهای نخستین سخنان ایشان به شکلی معنادار در این باره بود و پس از این سخنان، رهبری وارد دیگر مباحث شدند؛ سخنانی که بسیار تأمل برانگیز بود و تصور می‌شود، مسئولان به اهمیت آن پی ببرند.
کد خبر: ۵۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶ 27 June 2015
رهبر انقلاب، در دیدارشان با مسئولان نظام بیانات مهمی درباره مسائل کلان کشور ایراد کردند که در رسانه های داخلی و بین المللی مورد توجه قرار گرفت؛ اما متأسفانه بخش ابتدایی، سخنان رهبر انقلاب که مبحث مهم اخلاقی بود، آنچنان که باید مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت؛ سخنان مهمی که حاوی پیام‌های روشنی برای مسئولان نظام بود.

به گزارش «تابناک»، حسینیه‌ امام خمینی رحمت‌الله در ششمین روز ماه مبارک رمضان ۱۴۳۶ میزبان دیدار رهبر انقلاب اسلامی و کارگزاران و مسئولان نظام بود؛ دیداری که در آن نکات مهمی در سه محور بیان شد، ولی پیش از این بیانات، حضرت آیت الله خامنه‌ای به موضوعی پرداختند که به واسطه تمرکز رسانه‌ها بر محورهای سخنان ایشان درباره مذاکرات هسته‌ای، مورد توجه و تمرکز قرار نگرفت.

ایشان سخنانشان را با حیات پس از مرگ آغاز کردند و فرازهای نخستین سخنان ایشان به شکلی معنادار در این باره بود و پس از این سخنان، رهبری وارد دیگر مباحث شدند؛ سخنانی که بسیار تأمل برانگیز بود و تصور می‌شود، مسئولان به اهمیت آن پی ببرند. 

در این بخش از سخنان رهبری، چنین آمده بود: 

«یکی از مضامین تکرارشونده‌‌ در ادعیه‌‌ ماه مبارک رمضان، توجّه دادن انسانها به عوالم بعد از حیات دنیوی است؛ توجّه دادن به عالم مرگ، عالم قبر، عالم قیامت، گرفتاری‌های انسان در دوران مواجهه‌‌ با حساب و کتاب و سؤال الهی؛ این یکی از موضوعات مطرح در ادعیه‌‌ ماه مبارک رمضان است. برای ما که بر مسندهای مسئولیّت تکیه زدیم، توجّه به این معنا بسیار مهم است؛ عامل کنترل‌کننده و مراقب برای انسان از جمله عبارت است از توجّه به همین عوالم. 

اینکه بدانیم «لایَعزُبُ عَنهُ مِثقالُ ذَرَّة»؛(۲) یک حرکت کوچک، یک سکون کوچک، یک اقدام کوچک، یک حرف کوچک از دید محاسبه‌کننده‌ی دوران بعد از مرگ بیرون نیست و از ما سؤال خواهد شد؛ این خیلی تأثیر میگذارد در رفتار ما، در گفتار ما، در حرکات ما.

مسئولان نظام، پیام سخنان ابتدایی رهبر انقلاب را درک کردند؟

در دعای شریف ابی‌حمزه [میخوانیم‌]: اِرحَمنی صَریعاً عَلَی الفِراشِ تُقَلِّبُنی اَیدی اَحِبَّتی؛(۳) این حالتی که برای همه پیش می‌آید و شاید خیلی‌ها این حالت احتضار و لحظات نزدیکی مرگ را در دیگران دیده‌اند؛ من و شما در آن لحظات از خودمان اختیاری نداریم؛ هیچ‌کس در آنجا به ما نزدیک‌تر از خدا نیست. وَ نَحنُ اَقرَبُ اِلیهِ مِنکُم وَ لکِن لا تُبصرِون؛(۴) هیچ‌کس نمی‌تواند ما را در آن حالت، از آن ورطه‌ای که در مقابل ما است نجات بدهد، مگر عمل صالح و فضل الهی. 

عرض میکنیم در این دعا که «اللّهُمَّ ارحَمنی»؛ در آنجا ما را رحم کن‌ وَ تَفَضَّل عَلَیَّ مَمدوداً عَلَی المُغتَسَلِ  یُقَلِّبُنی صالحُ جیرَتی؛ در هنگامی که بعد از مرگ ما را غسل میدهند، خدای متعال در آن حالت، رحمت خود را، فضل خود را شامل حال ما کند و به ما ترحّم کند. بی‌اختیار در اختیار دست‌های غسل‌دهنده هستیم؛ این مال یکایک من و شماست؛ هیچ‌کداممان از این حالت دوری و فراغت نداریم؛ این برای همه‌‌ ما پیش می‌آید. به یاد آن لحظه باشید.  

وَ تَحَنَّن عَلَیَّ مَحمولاً قَد تَناوَلَ الاَقرِباءُ اَطرافَ جِنازَتی؛ ما را بلند میکنند، سر دوش میگیرند، می‌برند به سمت جایگاه همیشگی و ابدی ما. وَ جُد عَلَیَّ مَنقولاً قَد نَزَلتُ بِکَ وَحیداً فی حُفرَتی؛ ما را سرازیر قبر خواهند کرد. این یادآوری است؛ از این حالات نبایستی غافل بود؛ باید جلوی چشم ما باشد. اینکه سفارش می‌کنند به ما که به قبرستان بروید، به زیارت اموات بروید، یک علّت و وجه آن این است. 

بعضی بدشان می‌آید از اینکه کسی آنها را به یاد مرگ بیندازد؛ نه، این درمان است، این دارو است؛ علاج خودخواهی‌های ما، علاج غفلتهای ما، علاج هوسرانی‌های ماست. 

در جای دیگری از دعای شریف ابی‌حمزه [میخوانیم‌]: اِلهی اِرحَمنی اِذَا انقَطَعَت حُجَّتی وَ کَلَّ عَن جَوابِکَ لِسانی وَ طاشَ عِندَ سُؤالِکَ اِیّایَ لُبّی؛ آن وقتی که در مقابل سؤال الهی کم می‌آوریم و درمیمانیم، استدلال ما تمام میشود؛ مثل اینجا نیست که بتوانیم طرف مقابل را با استفاده‌ی از جهلش، از غفلتش، از عواطفش از واقعیّت دور کنیم. آنجا همه‌چیز آشکار است برای آن‌کسی که از ما سؤال میکند. به یاد آن لحظه باید بود. 

در یک فِقره‌ی دیگر: اَبکی لِخُروجی مِن قَبری عُریاناً - این دعا را در سحرهای ماه رمضان با توجّه بخوانید - ذَلیلاً حامِلاً ثِقلی عَلَی ظَهری اَنظُرُ مَرَّةً عَن یَمینی وَ اُخری‌ عَن شِمالی اِذِ الخَلائِقُ فی شَأنٍ غیرِ شَأنی؛ هر کسی به فکر خودش است؛ هیچ‌کس از من آنجا دستگیری نمیکند.

 لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ شَأنٌ یُغنیهِ، وُجوهٌ یَومَئِذ مُسفِرَةٌ، ضاحِکَةٌ مُستَبشِرَة؛ مؤمنین، متّقین، آن کسانی که مراقب خودشان بودند و از جادّه‌ی حق و انصاف و ادای تکلیف الهی خارج نشدند، مصداق این جمله‌اند: وُجوهٌ یَومَئِذٍ مُسفِرَةٌ، ضاحِکَةٌ مُستَبشِرَة؛ چهره‌های باز، خندان، درخشان، بعضی این‌جوری‌اند. وَ وُجوهٌ یَومَئِذٍ عَلَیها غَبَرَةٌ، تَرهَقُها قَتَرَة. آیه‌ی قرآن تا اینجا است؛(۵) 

در دعا این کلمه هم اضافه شده: وَ ذِلَّة. البتّه فقط این مضمون نیست؛ دعاهای ماه رمضان مثل همه‌ی دعاهای دیگر، ما را میکشانَد به سمت آن سرچشمه‌ی لطیفِ مطبوعِ گوارای رحمت الهی.

 این ماه، ماه خشوع است، ماه استغفار است، ماه تقواست، ماه بازگشت به خداست، ماه خودسازی است، ماه اخلاق است. در خطبه‌ی جمعه‌ی آخر ماه شعبانِ رسول مکرّم، فِقراتی هست که نشان‌دهنده‌ی این است که این ماه فقط ماه عبادت نیست، ماه اخلاق هم هست؛ فراگیری فضایل اخلاقی، [و] به کار گرفتن فضایل اخلاقی. اینها چیزهایی است که ما در این ماه بایستی توجّه کنیم‌».
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار