روند ابتلا به تب مالت طی 3 سال گذشته در یزد سیر نزولی داشته است

قائم‌مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد، نقش مردم در جلوگیری از شیوع تب مالت را تعیین‌کننده دانست و گفت: روند ابتلا به تب مالت طی 3 سال گذشته در یزد سیر نزولی داشته است.
کد خبر: ۵۸۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴ 13 April 2018

مسعود شریفی، با اشاره به اینکه تب مالت از بیماری‌های بومی ایران بوده و در تمامی نقاط کشور ازجمله یزد مشاهده می‌شود، گفت: این بیماری دارای دوره کمون یا مخفی است، به صورتی که ممکن است مدت‌زمانی بالغ‌بر سه هفته از زمان انتقال بیماری به فرد تا آشکار شدن علائم آن زمان طی شود.

وی افزود: از آغاز سال جدید، موردی در خصوص تب مالت در یزد مشاهده گزارش نشده؛ اما با توجه به دوره کمون این بیماری نمی‌توان پیش‌بینی درستی در خصوص شیوع ین بیماری در استان نمود.

قائم‌مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان یزد بیان کرد: البته روند تب مالت در یزد در سه سال گذشته سیری نزولی داشته است؛ اما نباید از این بیماری غافل بود؛ چرا که هرگونه سهل‌انگاری می‌توان عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد.

وی اطلاع‌رسانی در مورد این بیماری را بسیار مهم دانست اذعان کرد: یکی از راه‌های عمده شیوع این بیماری در بین دامداران و کشاورزان تماس مستقیم با دام آلوده است. یکی از نشانه‌های ابتلای دام به این بیماری، سقط‌جنین آن‌ها است که در صورت تماس دامداران و کشاورزان با ماحصل این سقط احتمال ابتلا به تب مالت بسیار بالا می‌رود.

قائم‌مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: البته این نوع ابتلا به نحوی شغلی و مربوط به دامداران و کشاورزان است؛ اما آنچه عمده مردم با آن در ارتباط بوده و از راه‌های شیوع گسترده تب مالت به‌حساب می‌آید، مصرف محصولات لبنی غیراستاندارد است.

شریفی تصریح کرد: فصل بهار، فصل ارائه بالای محصولات لبنی است، لذا مردم باید توجه داشته باشند تا فریب مزه و ظاهر خوش‌آیند محصولات لبنی را نخورده و مایحتاج خود را از مکان‌های مطمئن و استاندارد خریداری کرده و در صورت اینکه خود محصولات را تهیه می‌کنند حتماً شیر را قبل از استفاده بجوشانند.

وی گفت: استفاده از محصولات لبنی همچون خامه پنیر و بستنی که از شیر نجوشیده تهیه‌شده است نقش عمده در شیوع تب مالت در جامعه را بر عهده دارد.

قائم‌مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد، نقش مردم در جلوگیری از شیوع این بیماری را تعیین‌کننده دانست و بیان کرد: البته بازرسی‌های دانشگاه علوم پزشکی همواره ادامه دارد ولی این مردم هستند که باید با انتخاب مرکز عرضه مناسب و استفاده از محصولات استاندارد و پاستوریزه، سلامت جامعه را حفظ کنند.

شریفی خطر تب مالت را قابل‌توجه دانست گفت: درست است که این بیماری کشنده نیست؛ اما یک بیماری مزمن با دوره درمان طولانی و ماندگاری عوارض طولانی در بدن بوده و با دردهای عضلانی همراه است که همکاری همه مردم جامعه در پیشگیری از آن را ضروری می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار