بازدید کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز از مرکز کنترل ترافیک هوشمند پکن

کد خبر: ۶۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳ 11 July 2015

نخستین جلسه تخصصی کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با مدیران سازمان حمل و نقل هوشمند شهر پکن در کشور چین برگزار و در ادامه بازدید از مرکز کنترل ترافیک هوشمند پکن انجام شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه مدیریت و برنامه ریزی پروژه های اکوشهر خاورمیانه (اکوپروم) و دبیرخانه کنفرانس ملی اکوشهر ، طی جلسه ای که با حضور دبیر کل سازمان حمل و نقل هوشمند چین آقای "گوآن جیژن" و جمعی متشکل از 50 مدیر ارشد سازمان های دولتی وشرکت های خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل هوشمند چین و گروهی از کارشناسان و متخصصان حوزه حمل و نقل شهرداری کلانشهر تبریز برگزار شد در ابتدا جدیدترین دستاوردهای این حوزه در چین ارائه و سپس گزارشی از عملکرد بخش حمل و نقل هوشمند کلانشهر تبریز ارائه شد. در انتها نیز زمینه همکاری های مشترک میان ایران و چین مورد بررسی قرار گرفت.

یادآور می شود سازمان سامانه حمل و نقل هوشمند چین در سال 2008  با همکاری تعدادی از وزارتخانه های این کشور از جمله وزارتخانه های علوم و فناوری، وزارت داخلی توسعه شهری-روستایی و حمل و نقل پایه گذاری شد، در واقع تلفیقی از فناوری اطلاعات و ارتباطات با سامانه حمل و نقل شهری می باشد.

در ادامه این سفر کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز از مرکز کنترل ترافیک هوشمند پکن بازدید نموده و از نزدیک با نحوه جمع آوری دیتا، آنالیز داده ها، مانیتورینگ لحظه ای ترافیک و نهایتا مدیریت بهینه حمل و نقل جاده‌ای و درون شهری آشنا شدند.
این مرکز با بهره برداری از فناوری های پیشرفته، مانیتورینگ لحظه ای از طریق جمع آوری داده های حاصل از GPS نصب شده بر روی تاکسی های داخل شهر کنترل و مدیریت حمل و نقل داخل شهری را برعهده دارد. به علاوه کنترل جاده ها از طریق دوربین های CCTV و نیز حمل و نقل زیرزمینی ( مترو ) از جمله بخش های اصلی این مرکز می باشد. در این مرکز یک سالن مخصوص جمع آوری دیتا از طریق پایش مانیتورهای نمایش دهنده حرکت تاکسی ها و قطارهای شهری وجود دارد و در سالنی دیگر مجموع این داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نهایتاً این داده های آنالیز شده توسط شهردار و یا مدیران تصمیم گیرنده مورد بررسی قرار گرفته و سبب حل معضلات ترافیکی می شود. کنترل ترافیک شهر پکن از این جهت دارای اهمیت است که این شهر با دارا بودن جمعیتی حدود 21 میلیون نفر و 24 میلیون نفر سفر روزانه یکی از پر تردد ترین شهرهای دنیا ست. این در حالی است که با وجود چنین جمعیت بالایی کنترل ترافیک روزانه که در این مرکز صورت می گیرد به مدیران حمل و نقل و ترافیک فرصت تحلیل داده ها و تصمیم گیری جهت تسهیل رفت و آمد روزانه را خواهد داد.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار