فصلی از امید آغاز شده است

تابناک : سرانجام پس از ١٢ سال مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرتهای بزرگ جهانی که در نماد ١+٥ برجسته شدند، توافق تاریخی حاصل شد
کد خبر: ۶۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰ 14 July 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی مذاکرات هسته ای بدون شک در این سطح کمی و کیفی در سالهای پس از جنگ دوم جهانی بی‌سابقه بوده و یک کشور در حال توسعه، در برابر ٦ قدرت جهانی از موضع اقتدار و استدلال و با اعتماد به نفس ستودنی ظاهر شد و توانست از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران و عزت و عظمت ایرانیان دفاع و صیانت کند.

ایرانیان با سابقه تمدن چندهزارساله و پیشگامی در تمدن عظیم اسلامی، در همه مقاطع حساس تاریخ معاصر پیشتاز تحولات بوده‌اند. نهضت مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت، پیروزی انقلاب اسلامی ، دفاع ٨ ساله درمقابل تجاوز و اشغال خارجی از جمله فرازهای شاخص تلاش ایرانیان برای مقابله با استبداد و استعمار، تشکیل جامعه مدنی و تحکیم مردمسالای دینی بوده است.

در این مقطع مردم ما ثابت کردند که در پشت میزهای مذاکره نیز قادر به ایفای نقش تاریخی هستند و ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای می‌تواند از موضع منطق و استدلال برای حل مشکلات پیچیده به عنوان یک بازیگر نقش آفرین و فعال عمل کند، به گواهی تاریخ، ایرانیان هیچگاه به کشورهای دیگر تجاوز نکرده‌اند و همواره برای امنیت و صلح منطقه‌ای حداکثر تلاش را کرده‌اند. ولی در برابر بیگانگان همچون کوه ایستاده اند که حفظ تمامیت ارضی ایران در طول ٨ سال جنگ تحمیلی نماد بارز آن است.

مذاکرات هسته‌ای با رویکرد جدید که نهایت آن برای دوطرف  برد-برد را به ارمغان بیاورد، آغاز شد و تداوم یافت. لذا برای جهانیان اثبات شد که ایرانیان اهل منطق، گفتگو و استدلال‌اند و در این عرصه فعال بوده و تحکیم امنیت منطقه‌ای و صلح جهانی هدف اصلی‌شان است، با  گزینش این رویکرد، عملا دیوار مستحکم تحریمها، ترک برداشت، بازگشت به گذشته عملا غیر ممکن شد و نگاه به آینده فراروی مذاکره کنندگان قرار گرفت.

امروز دنیا به حقوق ملت مردم ایران بویژه حقوق هسته‌ای و غنی سازی اذعان داشته و در همین چارچوب متن توافق تنظیم و به تعبیر دکتر محمدجواد ظریف  فصلی از امید آغاز شده است.

 اعضای تیم دیپلماسی ایران در این مرحله از حمایت کامل نظام برخوردار بودند و توانستند با حفظ اصول، ارزشها و آرمانها که توسط مقام معظم رهبری تبیین شده، راهبرد  نرمش قهرمانانه را عینیت بخشند.

به هر حال حضور قدرتمندانه و منطقی و همراه با اعتماد به نفس نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در برابر ٦ قدرت جهانی که توافق جامع هسته‌ای را به ارمغان آورد، موجب گذر کشورمان و  دیپلماسی بین المللی از یک پیچ تاریخی شد و بدون شک اثرات موثری در تحکیم صلح جهانی و امنیت منطقه‌ای داشته و موجب تثبیت موفقیت جمهوری اسلامی ایران خواهد شد

سید هاشم هوشی سادات

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار