فابیوس: ایران کشوری با نفوذ در منطقه است

وزیر خارجه فرانسه گفت: ایران کشوری با نفوذ در منطقه است و ما در مبارزه با تروریسم و افراط گری دارای علایق مشترک هستیم.
کد خبر: ۶۸۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰ 29 July 2015
به گزارش تابناک یزد، لوران فابیوس در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه افزود: ما بسیار علاقمندیم صلح و ثباتی که در منطقه لازم است، برقرار شود.

وی همچنین توافق هسته ای را توافقی برای صلح و ثبات منطقه دانست و ادامه داد: این توافق فقط یک توافق فنی نیست بلکه توافقی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان است.

خبرنگاری از فابیوس پرسید: با توجه به اینکه ذهنیت هایی در افکار عمومی مردم ایران نسبت به طرف فرانسوی وجود دارد، برای برطرف کردن این ذهنیت ها چه برنامه ای دارید و چگونه می توان این ذهنیت ها را برطرف کرد؟

وزیر خارجه فرانسه گفت: خیلی خوشحالم که به این پرسش پاسخ دهم با کمال میل. می گویید که نسبت به فرانسه یک ذهنیت در افکار عمومی ایران است اولین بار است که من به ایران می آیم و واقعا در جایگاهی نیستم که نسبت به این ذهنیت داوری کنم. البته من با همتایم صحبت کردم و اطلاعاتی دارم .

وی افزود: ببینید، احساسات مختلفی است که باهم خیلی تلاقی دارند. اولین احساس این است که ایرانیان از فرانسه از نظر تاریخی برداشت بسیار عالی دارند. ما روابط بسیار خوبی در گذشته با ایران داشتیم و دو کشور دارای تمدن بزرگ هستند و فرانسه یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت است که نقش مهمی برای صلح و توسعه در جهان بازی می کند.

فابیوس ادامه داد: بنابراین فکر می کنم که ایرانی ها این احساس را در قلبشان دارند و هم زمان می دانند که انقلاب کبیر فرانسه در تاریخ رخ داده است. ما میراث دار آن هستیم.

وی اضافه کرد: اگر منظور شما توافق هسته ای است که انجام شد؛ گفته شده فرانسه در این مذاکرات 6 کشور به علاوه ایران سرسختی می کند و موضع سختی دارد. نه فرانسه در مواضعش استمرار داشته است، محکم بوده است. اما باید بدانید که یک موضع محکم سازنده داشته است که باید البته بدانیم چرا؟

وزیر خارجه فرانسه توضیح داد: اولا برای این که موضوع هسته ای است. هسته ای شوخی نیست. از آغاز ما فرمول آقای روحانی را مدنظر خود قرار دادیم و آن ذهنیتی که باهم شریک بودیم مبنی بر این که هسته ای غیرنظامی بله اما بمب اتمی نه.

فابیوس افزود: چون صحبت بمب اتمی بود، یکی یکی و دقیقا به همه این ها می پرداختیم و می خواهم واقعا از آقای صالحی(رییس سازمان انرژی اتمی ایران) که در این مذاکرات نقش سازنده ای داشتند قدردانی کنم .

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار