محل کسبی بنام مدارس غیرانتفاعی

کد خبر: ۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۵ 23 January 2015

به گزارش تابناک،بحث بر سر آموزش و پرورش و همچنین رایگان بودن تحصیل مقوله ای است که چندین دهه بر سر اساس و بنیاد آن مباحثه و تبادل نظر شده است.

همچنین به غیر از آن تغییر مداوم و هرچند یکبار سیستم آموزشی در مدارس ایران بعضا معضل آموزش اصولی و پایه ای در کشورمان شده است که مکررا باید کتابهای جدید، مقطاع جدید و سیستم آموزشی جدید طرح ریزی و به اجرا در آید و همچنین دوره های آموزش ضمن خدمت که معلمان باید در آن شرکت کنند تشکیل شود.

اما یکی از ویژگی های سیستم آموزشی ایران دارا بودن مدارس غیرانتفاعی است. مدارسی که می توانست کیفیت آموزشی و علمی دانش آموزان را افزایش دهد اما در کمال تأسف منبعی برای درآمد برخی از مسئولان آن و همچنین مرکزی برای صدور نمرات و مدارک فله ای در برخی از مواقع شده است.

با پول هر کاری می شود کرد

امروزه بعضی از کسانی که نتواند در مدارس دولتی نمره بگیرد و یا از مدارس دولتی به هر دلیلی اعم از تحصیلی و انضباطی اخراج شده و یا در آن مدارس ثبت نام نشوند به مدارس غیرانتفاعی به عنوان مراکزی مطمئن و امن برای فارغ التحصیل شدن از تحصیل و یا به عبارت بهتر صدور مدرک مراجعه می کنند. چه بسیار کسانی که به کمک این مراکز و صد البته به واسطه جیب پدرشان توانستند مدارک دیپلم خویش را با معدلهای بالاتر از دانش آموزان درس خوان اخذ کنند.

مادی گرا بودن در آموزش و تحصیل و ورود پول به رابطه مقدس تدریس و تحصیل، یکی از فاجعه بارترین اقداماتی است که نتایج فوق العاده منفی در سطح سواد و علم جامعه گذاشته و باعث بارآمدن افرادی بی سواد اما با مدارکی که می توان آنها را نوعی تقلب آموزشی عنوان کرد می شود.

افرادی که با وجود آمدن مؤسسات غیرانتفاعی دانشگاهی نیز به آنجا رفته و در عین بی سوادی صاحب مدرک کاردانی و کارشناسی می شوند و اقدامات اخیر که ثبت نام بدون آزمون در مؤسسات غیرانتفاعی و دانشگاههای آزاد انجام می پذیرد افراد پرمدعایی را پرورش می دهد که در آینده به واسطه داشتن روابط قوی، مدعی تصاحب شغلها و مناصب بعضا تأثیرگذار اداری شده و معضلی برای جامعه در حال توسعه ما می شود.

چرا که اینچنین افراد که خود از سواد و علم کافی برخوردار نیستند سعی در گسترش کذایی سواد و مدارک تحصیلی خواهند کرد و پشتیبان اینچنین اقداماتی خواهند بود. اقداماتی که با اصل آموزش و پرورش و تربیت افراد باسواد و با علم کاربردی منافات دارد.

مدارس غیرانتفاعی فاقد محوطه برای ورزش، آزمایشگاه و کلاسهای استاندارد هستند

متأسفانه امروزه این قضیه در کشورمان و به تبع آن در آذربایجان غربی در حال گسترش و فزونی است و امروزه شاهد برپاشدن مؤسسه هایی مالی به عنوان مدارس غیرانتفاعی هستیم.

مدارسی که قبلا خانه بوده و ابتدایی ترین امکانات را برای تبدیل شدن به محیط آموزشی اعم از محوطه برای ورزش، آزمایشگاه، کلاسهای استاندارد و ... ندارند و تنها مکانی شده اند برای اخذ هزینه از والدین دانش آموزان بعضا درس نخوان. والدینی که با هزار و یک آرزو امیدوار به آینده فرزندانشان هستند و وقتی می بینند فرزندانشان توانایی رقابت با دیگر دانش آموزان در مدارس دولتی را ندارند به هر امری سر می نهند وحاضرند برای سواددار شدن فرزندشان به هر دری بزنند! و به سراغ بنگاههای اقتصادی گوشه و کنار شهر روی آورند.

ضرورت ورود آموزش و پرورش و ایفای نقش ذاتی آن

اما با نهایت تأسف بحث تحصیل رایگان تقریبا رفته رفته از جامعه ایرانی در حال رخت بستن است و مدارس غیرانتفاعی از یکسو و همچنین اخذ شهریه های کهکشانی از طرف مدارس دولتی که با عبارات شاهد، هیئت امنایی و ... شناخته می شوند مهر تصدیقی بر نوشتار ما هستند که زنگ خطری جدی برای آینده این مملکت است.

فارغ از همه اینها آموزش و پرورش باید در این خصوص ورود و به طور جدی عملکرد مدارس غیرانتفاعی و بحث صدور مدرک و نمره دهی را کنترل کند و با بازرسی های مداوم و عملی به وظیفه ذاتی خویش که تربیت نسلی باسواد است دست یابد تا بتوانیم همه دست در دست هم در راه توسعه کشورمان گامی برداشته و پرچم ایران را بر بلندای قله های افتخار به اهتزاز درآوریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار