در گفت و گوی تابناک یزد با مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان مطرح شد:

صنایع بزرگ استان یزد جایگاه مهمی در اقتصاد ملی دارند

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد اظهار داشت: حدود 97 درصد از صنایع استان در حوزه صنایع خرد، کوچک و متوسط قرار می‌گیرند که 3350 واحد صنعتی کوچک را شامل می شود.
کد خبر: ۷۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ 08 August 2015
 سید مسعود عظیمی در گفت و گو با تابناک یزد، درخصوص  تعريفي جامع و فراگير از صنايع كوچك گفت: تعریف صنایع کوچک و متوسط در کشورهای مختلف متفاوت است و اندازه بنگاه (خرد، کوچک، متوسط یا بزرگ) بر اساس حجم تولید، درآمد سالانه، سرمایه گذاری کل، اشتغال مستقیم و یا ترکیبی از آنها سنجیده می‌شود.
وی ادامه داد: در ایران و بویژه سازمان صنایع کوچک، اندازه بنگاه بر مبنای تعداد اشتغال بوده و عبارتست از بنگاه خرد: بنگاه هايي كه تعداد كارگران شاغل در آنها كمتر از 10 نفر مي باشد، بنگاه كوچك: بنگاه هايي داراي ظرفيت اشتغال كمتر از 50 نفر (منبع: مصوبه شماره 85301/ ت 50936 هـ مورخ 28/7/93 هيات محترم وزيران)، بنگاه متوسط: بنگاه هايي هستند كه تعداد كاركنان شاغل در آنها  50 تا 150 نفر مي باشد، بنگاه بزرگ: دارای بیش از 150 نفر اشتغال.
 این مقام مسؤل درباره تعداد واحدهای زیر مجموعه شركت شهركهاي صنعتي بیان کرد: تاكنون تعداد 2482 فقره قرارداد واگذاري حق انتفاع به مساحت 1636 هكتار با متقاضيان سرمايه‌گذاري منعقد نموده است كه از اين تعداد، 942 واحد در شهركها و نواحي صنعتي به بهره برداري رسيده‌اند.
رئیس هیأت مدیره شرکت شهرک های صنعتی در ادامه گفت: واحدهاي بهره‌بردار در زمينه‌هاي غذايي و آشاميدني، نساجي، سلولزي، شيميايي، فلزي، كاني غيرفلزي، برق و الكترونيك و خدمات، در حال فعاليت هستند كه از اين ميان در شهركها و نواحي صنعتي، صنايع شيميايي با 20 درصد از كل، بيشترين زمينه فعاليت را به خود اختصاص داده است. پس از آن صنايع كاني غيرفلزي با 19 درصد، فلزي 18 درصد، غذايي و آشاميدني 16 درصد، نساجي 13 درصد، سلولزي 7 درصد، برق و الكترونيك 6 درصد و خدمات 1 درصد در رده‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند.
وی مهمترين توليدات استان در بخش صنايع كوچك را اینگونه برشمرد: در مجموعه صنایع کوچک، واحدهای نساجی، قطعات پلاستیکی و محصولات غذایی استان یزد پیشرفت خوبی داشته اند، البته صنایع بزرگ استان نظیر کاشی و فولاد جایگاه مناسبی در اقتصاد ملی دارند.

 این کارشناس در پاسخ با اینک چند درصد توليدات صنایع کوچک صادرات محور هستند؟ مشكلات اصلي واحدهاي صادرات محور چيست؟ با ابراز نگرانی از نبود آمارهای دقیق گفت:متاسفانه نظام آماری گمرک به شکلی نیست که بتوانیم برآوردی از صادرات صنایع کوچک داشته باشیم، ولی برآورد می‌شود، کمتر از 10 درصد ارزش صادرات استان متعلق به واحدهای صنعتي کوچک باشد.
وی در ادامه سخن خود با ابراز امیدواری از رفع مشکلات ناشی از تحریم، به شرح نمونه هایی دیگر از مشکلات این حوزه اشاره و بیان کرد: در واقع واحدهای صنعتی کوچک توانایی تشکیلاتی لازم برای بازاریابی صادراتی را ندارند. در دوران تحریم، مشکلات ناشی از انتقال ارز نیز مشکل صادرات را مضاعف نمود. برنامه هایی وجود دارد که با تشکیل کنسرسیوم صادراتی ویژه صنایع کوچک، به این مساله بهتر پرداخته شود، مخصوصا اینکه مشکلات ناشی از تحریم انشاءا... رفع خواهد شد.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی در پاسخ به اینکه بحث احداث راههاي ارتباطي بين شهركهاي صنعتي به كجا رسيد و در چه مرحله اي قرار دارد، گفت:شهرك ها و نواحي صنعتي داراي راه ارتباطي هستند، ايجاد راه دسترسي به شهرك ها و نواحي در خارج از شهرك ها و نواحي بر عهده اداره كل راه و شهرسازي و دستگاه هاي ذيربط و داخل شهرك و ناحيه بر عهده شركت شهرك هاي صنعتي مي‌باشد.

 سید مسعود عظیمی گفت: طي سال هاي اخير 1 شهرك (شهرك تخصصي الكترونيك و فناوري اطلاعات) و 3 ناحيه صنعتي (ندوشن، خاتم و زارچ) مصوب شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار