چاپخانه های مازندران درگیر مشکلات چند وجهی

رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان مازندران مشکلات مالی و عدم توجیه اقتصادی فعالیت چاپخانه داری در استان را دلیل ورشکستگی حدود 50 چاپخانه استان طی سالهای اخیر اعلام کرد و گفت: این مساله باعث تعدیل و اخراج نیروهای شاغل در این بخش شد .
کد خبر: ۷۵۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷ 20 June 2019

علی اصغر دریایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چندین برابر شدن قیمت کاغذ در یک سال اخیر باعث شده تا درخواست برای چاپ نیز از سوی ناشران و روزنامه‌های محلی کاهش یابد و این کار بازار ما را با کسادی مواجه کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ورود چندین نهاد برای صدور مجوز و پروانه فعالیت برای افراد در زمینه چاپ باعث شده تا پارامترهای مختلفی برای این امر لحاظ بشود که حتی پای افراد در مشاغل و رسته‌های کاری غیر مرتبط به این بخش باز شود.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران مازندران گفت: ورود بدون ضابطه غیر حرفه‌ای ها و افرادی که با توصیه نیروهای بانفوذ در برهه‌های زمانی خاص از جمله زمان انتخابات مجلس وارد این عرصه می‌شوند مصداق مواردی که اسماً تنها وجود دارند و رسماً تنها در زمانی که می‌تواند درآمدزا باشد وارد کار می‌شوند.

وی ادامه داد: این مساله باعث شده تا فعالان واقعی در این زمینه که در دوره‌های مختلف درآمد آن‌چنانی ندارند در زمان‌های اوج فعالیت نیز دستشان از درآمد خالی باشد و همان غیر حرفه‌ای ها خوشه چینی از این زمان را بکنند.

به گفته دریایی این مسائل باعث شده تا اکنون و با بروز شدن تجهیزات و امکانات چاپخانه داری، برخی افراد قادر به تأمین هزینه این وسایل نشوند و توان رقابت کاری را نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط در هر چاپخانه ۳ تا چهار نیروی کار فعالیت می‌کنند، افزود: در حال حاضر ۱۵۰ چاپخانه در مازندران وجود دارد که اکثر آنها به نوعی غیر فعال هستند.

تعداد روزنامه‌های محلی فعال در مازندران ۱۶ و هفته نامه حدود ۵۴ نشریه است که چاپ این تعداد نشریات توسط چاپخانه داران استان انجام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار