مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی

افزایش 500 هکتاری مساحت شهرک صنعتی شهید سلیمی

به مناسبت 21 مرداد روز حمایت از صنایع کوچک ، تور رسانه ای خبرنگاران استان از واحدهای صنعتی مهر اصل، ارج پلاست، آرتا، آذر ریس و تصفیه خانه شهرک صنعتی شهید سلیمی بازدید کردند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی و نیز طرح های توسعه شهرک های صنعتی استان قرار گرفتند.
کد خبر: ۷۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶ 13 August 2015

به گزارش خبرنگار ما محمدعلی عسگری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در حاشیه و در یک کنفرانس خبری این تور رسانه ای به سوالات خبرنگاران پاسخ داد .

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی از راه‌اندازی و کلنگ‌زنی 5 شهرک صنعتی در استان در هفته دولت خبر داد و گفت: 50 درصد (یک هزار و 800 واحد صنعتی) واحدهای تولیدی موجود در استان آذربایجان‌شرقی در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند.

وی اظهار داشت: سرانه اشتغال واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان 13 نفر است درحالی که این رقم در واحدهای خارج از محدوده شهرک‌های صنعتی حدود 10 نفر است.

وی افزود:‌ ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز واحدهای تولیدی و تجمیع آنها وظیفه ذاتی شرکت شهرک‌های صنعتی است و در این زمینه طی سال گذشته تعداد شهرک‌های صنعتی قابل واگذاری را از 39 به 44 شهرک و ناحیه صنعتی رسانده‌ایم.

مدیر عامل شرکتهای صنعتی با بیان اینکه ایجاد 53 شهرک صنعتی در استان مصوب شده است،‌ اضافه کرد:‌ تلاش می‌کنیم تا طی دو سال آتی همه شهرک‌های مصوب را اجرایی کرده و به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

عسگری با تاکید بر اینکه شهرک صنعتی شهید سلیمی یکی از بزرگترین شهرک های شمال غرب کشور است، گفت: در این شهرک بیشتر واحدها مشغول به کار هستند که برای همین نیاز به توسعه دارد و اگر امکانش فراهم بود در هفته دولت کلنگ فاز دوم این شهرک زمین زده می شود.

وی گفت: اقدامات مربوط به افزایش مساحت شهرک صنعتی شهید سلیمی به میزان 500 هکتار از اراضی ملی به پایان رسیده و به زودی افزایش مساحت این شهرک از 600 هکتار به یک هزار و 100 هکتار ابلاغ می شود.

عسگری افزود : با وجود بحران آب در بسیاری از مناطق کشور، شهرک صنعتی شهید سلیمی با تدابیر انجام شده در حوزه زیرساخت ها مشکلی در باب تامین آب مورد نیاز صنایع فقعال نداشته است.

وی افزود: فاضلاب 600 واحد فعال در شهرک صنعتی شهید سلیمی با عبور از تصفیه خانه پیشرفته و استحصال آب صنعتی دوباره به چرخه تولید وارد می شود.

وی تصریح کرد: شهرک‌های صنعتی در کشور در 50 زمینه رتبه‌بندی می‌شوند که بعد از یزد وضعیت واحدهای صنعتی استان آذربایجان‌شرقی در وضعیت خوبی قرار دارد به طوریکه یک هزار و 800 واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان با 60 درصد ظرفیت‌شان در حال فعالیت هستند.

عسگری از فعالیت پنج شهرک صنعتی خصوصی لوازم خانگی، شهرک غرب تبریز، آذران الکترونیک، چرم شهر و شهرک خاوری در شبستر در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: شهرک‌های خصوصی به سمت تخصصی در استان پیش می‌رود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی از راه اندازی چند واحد جدید صنعتی در استان همزمان با هفته دولت سال جاری خبر داد و گفت: با تلاشی که در شهرک های صنعتی استان انجام می شود هدف این است که در تمام نقاط استان شهرک های صنعتی ایجاد شود تا سرمایه گذاران بتوانند در سراسر استان اقدام به ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی کنند.

وی افزود: به زودی شش شهرک صنعتی در مناطق مختلف استان از جمله آذرشهر، اسکو، بناب، مراغه، کلیبر و چاراویماق مورد بهره برداری قرار می گیرد.

عسگری خاطرنشان کرد: واحدهایی که تا 10 نفر در آنها مشغول به کار هستند صنایع خرد، واحدهایی که کمتر از 50 نفر در آنها کار می‌کنند صنایع کوچک، واحدهایی که تا 150 نفر در آنها مشغول به کار هستند صنایع متوسط و بیشتر از 150 نفر واحدهای صنایع بزرگ می‌گویند.

وی با اشاره به اینکه حدود 92 درصد صنایع فعال در شهرک های صنعتی را صنایع کوچک با اشتغالزایی زیر 50 نفر تشکیل می دهند، گفت: بیشتر صنایع کوچک از کمبود سرمایه در گردش رنج می برند که این شرکت در سال جاری برای تامین بخشی از این نیازها از محل اعتبارات کشوری در تلاش است.

عسگری ادامه داد: ۸۰ درصد واحدهای صنعتی استان به جهت تامین نقدینگی و سرمایه در گردش با مشکلات بزرگی مواجه هستند که حمایت دولت و گشایش بازارهای خارجی در دوران پسا تحریم می تواند باعث شکوفایی واحدهای صنعتی استان شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه 20 هزار میلیارد ریال اعتبار حمایتی به صنایع کوچک کشور اختصاص یافته است، افزود: پیش‌بینی می‌شود حداقل 5 درصد این میزان (100 میلیارد تومان) به استان آذربایجان‌شرقی اختصاص یابد که در آن بسیاری از مشکلات شهرک‌های صنعتی حل می‌شود.

قبل از نشست خبری این تور رسانه ای در بازدید خبرنگاران از واحدهای صنعتی و تولیدی شهرک شهید سلیمی، مسئول حفاظت از محیط زیست شهرک صنعتی شهید سلیمی نیز در خصوص تصفیه خانه بزرگ این شهرک گفت: تصفیه خانه شهرک سلیمی بزرگترین تصفیه خانه صنعتی شمال غرب کشور است.

صالح کوهی با اشاره به اینکه این تصفیه خانه در ۶ هزار متر مکعب ایجاد شده است، افزود: سه مدول ۲ هزار متر مکعبی در این تصفیه خانه وجود دارد که در تصفیه مجدد در هر شبانه روز بیش از ۱۴۰۰ متر مکعب آب صنعتی استحصال می شود.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ واحد فعال صنعتی در این شهرک همگی به سیستم فاضلابی متصل هستند، گفت: آب این تصفیه خانه به مصارف صنعتی برمی گردد و یا در آبیاری زمین های کشاورزی و نیز فضای سبز شهرک مورد استفاده قرار می گیرد.

کوهی سپس اظهار داشت: ۴ هزار متر مکعب آب در هر شبانه روز وارد این تصفیه خانه می شود و سپس در هر شبانه روز بیش از ۱۴۰۰ متر مکعب آب صنعتی استحصال می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار