جزیره کیش قطب گازی جدید ایران

میدان گازی کیش در فاز نخست توسعه روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب و در مجموع معادل ٤ فاز پارس جنوبی (بیش از ١٠٠ میلیون مترمکعب) به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می کند.
کد خبر: ۹۷۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲ 20 September 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به فاز نخست طرح توسعه میدان گازی کیش، گفت: در حال حاضر تمامی پروژه‌های فاز نخست به غیر از واحد فرآورش فعال شده و باز حفاری ١٣ حلقه چاه خشکی در حال انجام است.
 
وی افزود: در فاز نخست این طرح حفاری ١٢ حلقه چاه تولیدی، تعمیر یک حلقه چاه اکتشافی موجود، احداث خط لوله‌ی زیردریایی و تاسیسات شیرین سازی، برداشت میعانات گازی، احداث خط لوله انتقال گاز سبک، تاسیسات صدور میعانات گازی و تاسیسات فرآورش با ظرفیت ٢٨ میلیون مترمکعب گاز ترش با هدف برداشت روزانه ٢٦ میلیون مترکعب گاز سبک و ١٣ هزار بشکه میعانات گازی پیش بینی شده است.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان این‌که درحال حاضر تاسیسات سطح الارضی خشکی و خط لوله‌ی دریایی در حال تکمیل است، تصریح کرد: قرارداد نیروگاه با یک شرکت داخلی ٧٥ درصد یوزانس ( سند اعتباری) به مدت دوسال منعقد شده و در مرحله تجهیز کارگاه قرار دارد.
 
به گفته وی فاز دوم و سوم برای تامین مالی، نیازمند سرمایه‌گذار هستند؛ ضمن این‌که بخشی از فعالیتهای زیربنایی فاز نخست، در فاز دوم نیز استفاده خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: در صورت سرمایه‌گذاری روی طرح میدان گازی کیش، این میدان به هاب گازی بندرآفتاب تبدیل خواهد شد که قابلیت توسعه آن معادل ٤ یا ٥ فاز پارس جنوبی است و چشم انداز روشنی را در شرق ایران نوید خواهد داد.
 
طرح توسعه میدان گازی کیش از دو بخش تاسیسات سرچاهی در جزیره کیش، سکوهای دریایی تولید گاز و تاسیسات پالایشگاهی در ساحل سرزمین اصلی در منطقه گرزه واقع در استان هرمزگان تشکیل شده است و برای رعایت حداقل عوارض زیست محیطی در جزیره کیش همه تاسیسات پالایشگاهی این طرح در منطقه گرزه و در ساحل سرزمین اصلی در مجاورت بندر آفتاب اجرا می‌شود.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار