مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: شیوع ویروس کرونا اعضای کتابخانه‌های عمومی این استان را حدود ۵۰ درصدکاهش داد بطوریکه هم اینک ۲۸ هزار و ۲۰۰ نفر از شهروندان این خطه کارت کتابخانه دارند.
کد خبر: ۱۰۰۹۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳ 14 November 2021

به گزارش تابناک خراسان شمالی،مهدی آریان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران این استان اظهار داشت: پیش از شیوع ویروس کرونا اعضای کتابخانه های عمومی این استان بیش از ۵۰ هزار نفر بود.

وی افزود: در این مدت طرح امانت کتاب با پیک نیز اجرا شد که متقاضیان به صورت تلفنی کتاب های خود را درخواست می کردند و فعالیت های فرهنگی نیز به صورت مجازی انجام شد که ارتباطات قطع نشود.

وی تعداد کتابخانه های عمومی این استان را ۷۱ باب عنوان کرد و افزود: در این مراکز بیش از ۸۶۰ هزار نسخه کتاب وجود دارد و همواره کتاب های موجودی در کتابخانه های عمومی استان از نظر فرسوده بودن وجین و کتاب ها پر استقبال و تازه نشر جایگزین می شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی زیر بنای مجموع کتابخانه های عمومی استان را ۱۹ هزار و ۶۳۱ متر مربع عنوان کرد و اظهار داشت: سرانه فضای کتابخانه ای در استان به اعضای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۲.۲۷ متر مربع است.

آریان اظهار داشت: این استان در شاخص تعداد کتابخانه ها نیز به ازای هر ۲۵ هزار نفر جمعیت ۲.۶ باب کتابخانه دارد و در نرخ عضویت نیز به اعضای هر ۱۰۰ نفر ۳.۲۶ نفر عضو دارد.

وی در خصوص شاخص امانت کتاب نیز از کتابخانه های عمومی استان گفت: نرخ امانت به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۱۳.۱۷ جلد کتاب است.

آریان اظهار داشت: شاخص سرانه کتاب در کتابخانه های عمومی استان نیز به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۹۷.۳۷ جلد کتاب است.

اجرای ۴۶۰ عنوان برنامه در هفته کتاب 

وی با بیان اینکه ۴۶۰ عنوان برنامه در هفته کتاب در سطح کتابخانه های عمومی استان اجرا می شود گفت: تمامی برنامه ها با توجه به رعایت پروتکل های بهداتشی و فاصله اجتماعی اجرا خواهد شد.

آریان افزود: هم اکنون تنها در بجنورد مرکز استان یک باب کتابخانه سیار وجود دارد، علاوه بر این یک کتابخانه سیار دیگر برای شهر بجنورد و برای هر شهرستان استان نیز دست کم یک کتابخانه سیار نیاز است

وی اظهار داشت: کتابخانه‌های سیار در راستای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان مناطق حاشیه شهر، روستایی و محروم که امکان استفاده از کتابخانه‌های ثابت را ندارند دایر شده است و یک کتابخانه سیار تعداد از روستاهای همجوار را پوشش می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار