به گزارش تابناک ایلام
امروزه تغییر نگرشها از فرهنگی صرف به جنبه های اقتصادی ودرآمدزایی مقوله گردشگری باعث شده است تا بعنوان یک صنعت درآمدزا تاثیر مهمی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی کشورها داشته باشد
کد خبر: ۱۰۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳ 27 September 2015


گردشگری مقوله ای است که بیش از هر چیز در تمام نمایه های بیرونی و ظاهری خود متوجه فرهنگ است و در این راستا اهدافی را به دنبال دارد.
هر چند گردشگری در صورت فقدان دستاوردهای اقتصادی به شکست خواهد انجامید، اما جنبه های فرهنگی و توجه کافی به امور فرهنگی تقدم منطقی بر همه اهداف اقتصادی کار است.
شاید هزینه های مورد نیاز برای تامین اهداف فرهنگی در امر گردشگری ظاهراٌ گزاف باشد و در کوتاه مدت بازدهی مستقیم نداشته باشد.لیکن بازدهی اقتصادی آن در بدو امر غیر آشکار بوده و در متنوع ترین اشکال خود به صورت منافع اقتصادی که پایه معبر اصلی اقتصاد گردشگری هستند آشکار خواهد شد.
به گزارش تابناک ایلام،امروزه تغییر نگرشها از فرهنگی صرف به جنبه های اقتصادی ودرآمدزایی مقوله گردشگری باعث شده است تا بعنوان یک صنعت درآمدزا تاثیر مهمی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی کشورها داشته باشد ودراین راستا بسیای از کشورها با ایجاد زیرساختها واستفاده از ظرفیتهای خود درزمینه جذب گردشگر وتوسعه توریسم اقدامات فراوانی را انجام داده اند
اما کشورایران وبه تبع آن استان ایلام با وجود داشتن ظرفیتهای عظیم طبیعی وتاریخی ودرمانی سهم ناچیزی از درآمدهای اقتصادی این صنعت را به خود اختصاص داده است.
این درحالیست کشورهای دیگر دنیا که بهره ای از آثار تاریخی و تمدنی ندارند با ایجاد  جاذبه های مصنوعی حجم عظیمی از گردشگران جهانی را به خود اختصاص داده اند وصنعت گردشگری به عنوان منبع اصلی درآمدزایی وارزآوری این کشورها بدل شده است.
امروز پنجم مهرماه درتقویم جهانی بعنوان روز جهانی گردشگری نامیده شده است شاپور پولادی معاون امورعمرانی استانداری ایلام در آیین نمادین نواخته شدن زنگ گردشگری در دبیرستان دخترانه شاهد ایلام گفت: متاسفانه این استان و حتی کشورمان هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی در زمینه گردشگری در جهان بدست آورد.
وی ادامه داد: گردشگری بعنوان یک صنعت درآمدزا تاثیر مهمی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی دارد اما سهم کشور و استان ایلام از درآمدهای اقتصادی این صنعت ناچیز است.
معاون عمرانی استاندار ایلام افزود: کشورهای دیگر دنیا که بهره ای از آثار تاریخی و تمدنی ندارند با ایجاد یکسری جاذبه های مصنوعی حجم عظیمی از گردشگران جهانی را به خود اختصاص داده اند.
پولادی یادآور شد: این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران و تبع استان ایلام دارای جاذبه های منحصر بفرد تاریخی، طبیعی و تفریحی است که باید برای بهره مندی از این جاذبه ها و جلب گردشگران داخلی و خارجی برنامه ریزی شود.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی و آثار تاریخی، سند هویت ملی مذهبی ماست و همه باید در زمینه حفاظت و حراست و همچنین معرفی این میراث گرانبها تلاش کنند، گفت: دانش آموزان در این زمینه نقش مهم و تاثیرگذاری دارند.
رییس آموزش و پرورش شهرستان ایلام نیز در این مراسم گفت: درآمد صنعت توریسم در برخی از کشورهای همسایه ایران بیشتر از درآمد نفت است که با هزاران مشکل و زحمت و سرمایه گذاری های عظیم بدست می آید.
جاسم ولدبیگی افزود: کشورمان قابلیت های زیادی در زمینه گردشگری خصوصا گردشگری مذهبی دارد که باید در جهت رشد و رونق صنعت گردشگری مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.
وی ادامه داد: استان ایلام با قرارگیری در شاهراه عتبات عالیات و شهرهای مذهبی عراق ظرفیت بسیار بالایی برای معرفی قابلیت ها و ظرفیت های گردشگری خود به مردم مناطق مختلف کشور دارد.
استان ایلام با وجود دارا بودن ظرفیتها وپتاسیلهای عظیمی ازقبیل طبیعت زیبا وبکر،آب وهوایی مطبوع وچهارفصل ووجود رودخانه هاوکوههای زیبا  وآثارتاریخی مهم ازسده های قبل ازمیلاد ومهمتر از همه دراختیارداشتن مرز مهم وبین المللی مهران که سالیانه بیش از500هزار گردشگر مذهبی از ملیتهای مختلف از آن تردد می کند تاکنون از مواهب اقتصادی این ظرفیت های بزرگ بی بهره مانده است.
رسیدگی به وضعیت زیرساختهای این استان وبرنامه ریزی برای هدایت گردشگران به شهرها ونقاط دیدنی وزیارتی آن ومهمتر از همه معرفی ظرفیتهای فرهنگی وتاریخی ومذهبی استان می تواند زمینه ساز تحولات عظیم اقتصادی دراستان زرخیراما توسعه نیافته ایلام باشد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار