قرآن کریم، تاریخ را آئینه‌ای می داند که در آن می‌توان تمامی حوادث زشت و زیبا را دید و از این حوادث الهام گرفت و سرنوشت آینده زندگی را با الهام از این آئینه گویا انتخاب کرد.
کد خبر: ۱۰۱۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸ 25 December 2021

به گزارش تابناک رضوی، در سال 1996 نیکولای چائوشسکو رهبر رومانی در تلاش برای افزایش جمعیت کشور، راه‌های پیشگیری از بارداری را ممنوع کرد.

قانون فرزند بییشتر، مالیات کمتر تصویب شد و همچنین سقط جنین را غیرقانونی اعلام کرد. نتیجه فشار و اجبار در مدت زمان کوتاهی کارساز بود و جمعیت افزایش پیدا کرد. ولی زیاد طول نکشید و صدمات اجتماعی فراوانی در پی داشت.

نتایج این سیاست غلط چه بود؟
ده هزار زن جوان جان خود را بر اثر اقدامات ناایمن سقط جنین از دست دادند و تعداد زیادی ازافرادی که به زنان برای سقط جنین کمک کردند روانه زندان شدند.

حدود 107 هزار کودک بی‌گناه در یتیم خانه‌های کثیف و غیربهداشتی سکنی گزیدند و کودکانی با اختلالات رشدی شدید و مشکلات سلامت روان بسیار زیاد شد.

افزایش فقر و نبود امکانات در پرورشگاه‌های دولتی نتیجه بی‌تدبیری نیکولای چائوشسکو بود. بنا براین به دلیل کمبود غذا مجبور به تزریق خون شدند و چون سرنگ‌ها را چندین مرتبه استفاده می‌کردند ایدز در میان کودکان فراگیر شد.

هنگامی که کمونیسم در دسامبر 1989 در رومانی فرو پاشید یکی از اولین اقدامات دولت انتقالی لغو ممنوعیت‌های سقط جنین بود.

با توجه به آن که سیر در تاریخ و عبرت از آن مورد توجه دین مبین اسلام است، پرسون قصد دارد یکی از معضلات این روزهای کشور را مورد بررسی قرار دهد.
باوجود انتقادها از پیامدهای اعمال قانون «جوانی جمعیت»، رئیس جمهور کشور 21 آبان ماه 1400 این طرح را برای اجرا به وزارت بهداشت و معاونت امور زنان و خانواده ابلاغ کرد.

این طرح که طبق اصل ۸۵ در کمیسیون مشترک و بدون بررسی در صحن علنی مجلس تصویب شده بود، برخی امتیازات مالی و شغلی به افراد صاحب فرزند اعطا می‌کند و در کنار این مشوق‌های مالی، امکان پیشگیری از بارداری و سقط جنین را محدود و ممنوع می‌کند.

این طرح که اکنون تبدیل به قانون شده، ارائه داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری در داروخانه‌ها را محدود و هرگونه توزیع رایگان و ارائه اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری و تشویق به استفاده از آن‌ها در شبکه بهداشتی درمانی کشور را ممنوع کرده است. همچنین وزارت بهداشت از به کار بردن عبارت‌هایی مانند حاملگی پرخطر منع شده است.

از جمله نکاتی که در نگاه اول به این طرح مثبت به نظر می‌رسد، ارائه تسهیلات به خانواده‌های دارای فرزند اشاره است. مثلا اعطای ۲۰۰ متر زمین به خانواده‌هایی که فرزند سوم آنها به دنیا بیاید. یا دادن خودروی بدون قرعه‌کشی با قیمت کارخانه به مادرانی که فرزند دوم آنها به دنیا می‌آید یا تامین بیمه ۱۰۰ درصدی مادران غیرشاغل صاحب سه فرزند به بالا. همچنین قرار است حق عائله کارمندان دولت ۷.۵ برابر شود.

این در حالی است که بهار امسال پیش‌بینی شده بود، میزان کسری بودجه رقمی بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است و این وعده ها امکان تحقق ندارد.
ولی این طرح نکات منفی بسیاری دارد. در این طرح الزام آزمایش ژنتیک پیش از بارداری برداشته شده است. تا پیش از تصویب این طرح در صورتی که سه پزشک تایید می‌کردند که جنین دارای معلولیت قطعی است، مادر مجاز به سقط جنین قانونی بود. حال با تصویب این طرح می‌توان تصور کرد که تا چه میزان سقط جنین غیرقانونی و در نتیجه خطرناک بالا می‌رود و نیز تا چه حد آمار تولد کودکان معلول بیشتر می‌شود.

طبق ماده ۵۴ این طرح آزمایشگاه‌ها باید اطلاعات مراجعه‌کنندگان را ثبت آنلاین کنند و زنان باردار شناسایی شوند و اگر فرزندشان بعدا به دنیا نیاید، متهم به سقط می‌شوند. از دید کارشناسان این تجاوز آشکار به حریم شخصی افراد است.

براساس ماده ۵۱ توزیع دولتی یارانه‌ای و رایگان وسایل جلوگیری از بارداری ممنوع می‌شود. فروش داروهای جلوگیری از بارداری هم نیازمند دستور پزشک شده است.

محدودیت‌هایی که در این طرح برای استفاده افراد از روش‌های پیشگیری ایجاد شده، باعث بالا رفتن تعداد مبتلایان به بیماری‌های مقاربتی می شود.

طرح جوانی جمعیت غیرکارشناسی به نظر می آید. زیرا این پرسش مطرح است که چند متخصص اطفال و ژنتیک روی این طرح کار کرده‌اند؟

ماده ۵۲ این طرح نیز عقیم‌سازی (حتی موقت) را جرم‌انگاری کرده است. به باور کارشناسان این ماده نیز تجاوز دیگری به حریم خصوصی افراد و وارد کردن نهادهای دولتی به حیطه‌ کاملا خصوصی و شخصی بدن است.

روز گذشته رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت خانواده در مصاحبه ای بیان کرد: این حرف که باید سن باروری پایین را تشویق کنیم کاملا درست است. اما بارداری باید با مراقبت ویژه صورت بگیرد. میانگین ازدواح دختران ما ۳۰ سال است. این دختر سی‌ساله ما تا بچه دار شود به ۳۵ می‌رسد. پس نهایتا یک بچه می‌تواند داشته باشد. اگر ما خانواده‌هایمان یک تا دو فرزند داشته باشند، نمی‌توانیم از بحران خارج شویم. ما باید عده‌ای داشته باشیم که سه تا چهار بچه داشته باشند تا حداقل میانگین‌مان به دو بچه برسد.

اما دلیل اصلی عدم تمایل به فرزندآوری جوانان چیست؟
در برخی مواقع فقر اقتصادی چنان تمام ابعاد زندگی خانواده‌های ایرانی را تحت تأثیر قرار داده است که به تک فرزندی یا نداشتن فرزند رضایت می‌دهند، البته ناباروری در کمین زوج‌های ایرانی است تا حدی که می‌توان آن را عامل دیگر کاهش جمعیت عنوان کرد، شیوع ناباروری در بین زوج‌های ایرانی به تازگی در حال گسترش است همین عامل به تنهایی نشأت گرفته از مشکلاتی همچون آلودگی هوا، مواد مصرفی هورمونی، امواج ناشی از پیشرفت تکنولوژی و… است که منجر به کاهش باروری زوج‌های جوان و به کاهش باروری در کشور و نهایتاً بعد از چندین مرتبه جواب نگرفتن از درمان‌های ناباوری رضایت به نداشتن فرزند شده است، چرا که حل کردن این مشکلات هزینه سنگینی برای زوج‌های جوان دارد، از طرفی بالا رفتن سن ازدواج در دختران و پسران در عدم تمایل به داشتن فرزند و یا تک فرزندی بعد از ازدواج و به دنبال آن کاهش جمعیت مؤثر است.

گردآورنده: یگانه بختیاری

منبع پرسون

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار