رئیس سازمان مدیریت استان:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان خبرداد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ موضوعات و جهت‌گیری‌های بسیار مهم و پر اهمیتی در نظر گرفته شده است که بسیاری از آن‌ها برای اولین بار در لایحه بودجه آورده شده است.
کد خبر: ۱۰۱۸۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴ 25 December 2021
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان خبرداد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ موضوعات و جهت‌گیری‌های بسیار مهم و پر اهمیتی در نظر گرفته شده است که بسیاری از آن‌ها برای اولین بار در لایحه بودجه آورده شده است.

به گزارش تابناک همدان به نقل از ایسنا، سید اسکندر صیدایی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تدوین و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، افزود: لایحه بودجه ۱۴۰۱ اولین لایحه دولت آقای رئیسی است و دولت‌ها معمولا اهداف، سیاست‌ها، نگاه ارزشی و مباحث مد نظر خود را برای تحقق در لایحه بودجه مطرح می‌کنند تا پس از موافقت مجلس شورای اسلامی اعتبارات مورد نیاز به آن‌ها اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اعتبارات بودجه‌ای استان همدان در لایحه بودجه ۱۴۰۱، عنوان کرد: مجموع اعتبارات هزینه‌ای (حقوق، دستمزد اضافه‌کار و رفاهی) استان همدان که مربوط به دستگاه‌های استان است، ۶۳۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ خواهد بود که این میزان در بودجه سالجاری ۵۳۰ میلیارد تومان بوده که ۱۶ درصد رشد داشته است همچنین در ردیف اعتبارات تملک استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با ۲۴۹ درصد افزایش نسبت به بودجه سالجاری از ۱۵۰ میلیارد تومان به ۴۹۹ میلیارد تومان رسیده است.

صیدایی همچنین ادامه داد: از دیگر اعتبارات موجود در لایحه بودجه سال آینده، درآمد سه درصد نفت از ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ با ۳۱ درصد رشد به ۱۳۲ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۱ تومان تبدیل شده است. همچنین اعتبارات توازن در سال ۱۴۰۱ بدون تغییر نسبت بودجه سالجاری ۵۸۵ میلیارد تومان خواهد بود. درآمد‌های استان همدان نیز از هزار و ۶۶۰ میلیارد در سال ۱۴۰۰ به دو هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۱ رسیده که با رشدی حدود ۶۰ درصد همراه بوده است.

وی با اشاره به موارد حائز اهمیت عنوان شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱، ادامه داد: در نظر گرفتن فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری از جمله، اصلاح ساختار بودجه، بهبود فضای کسب و کار، اصلاح نظام بانکی، ارتقاء سرمایه گذاری و اشتغال، در نظر گرفتن برنامه تحولی رئیس جمهور، آسیب شناسی اقتصاد، تغییر ریل سیاست‌های مالی، توجه به رشد اقتصادی ۸ درصد و عدالت محوری، توجه به بهره وری و تحقق ۳.۵ درصد رشد از طریق آن، توجه به سرمایه‌گذاری، ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها، پیش‌بینی پاداش پایان خدمت بازنشستگان و جانبازان از جمله مواردی است که در این لایحه برای اولین مرتبه آورده شده است.

صیدایی همچنین به دیگر موارد ذکر شده در این لایحه پرداخت و عنوان کرد: پیش‌بینی رتبه‌بندی معلمان (۲۵ هزار میلیارد تومان)، تقویت اعتبارات استان‌ها در جهت تمرکز زدایی، توجه به ظرفیت‌های مطالعات آمایش استان‌ها، ساماندهی و ادغام طرح‌های موازی، افزایش اعتبارات برنامه مقابله با فقر مطلق (افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و...)، برنامه محور کردن بودجه ۱۴۰۱، افزایش اختیارات استانداران، عادلانه کردن پرداخت‌های پرسنلی، توسعه صادرات، افزایش پلکانی حقوق کارکنان دولت از دیگر نکاتی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به آن‌ها پرداخته شده است.

وی با اشاره به موارد حائز اهمیت موجود در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: در این لایحه یارانه‌های اقشار مختلف با افزایش قابل ملاحظه‌ای همراه خواهد بود همچنین در صندوق توسعه استانی به محرومین و اقشار مختلفی که دارای درآمد کمی هستند توجه بیشتری شده است و حقوق افراد کم درآمد تا ۳۰ درصد و افرادی که درآمد بالایی دارند ۱۰ درصد به صورت پلکانی برای سال آینده افزایش پیدا می‌کند؛ لازم به ذکر است که بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ کف حقوق ۴ میلیون ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان با تاکید بر اینکه بر اساس دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه، این مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده است، بیان کرد: بودجه به صورت برنامه محور، ساده و شفاف شده است به گونه‌ای که سهم نفت نسبت به دوره‌های قبل کاهش پیدا کرده و درآمد‌هایی نظیر گمرک، فروش اموال و مالیات جایگزین آن شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار