ماکارونی یکی از کالاهای اساسی به شمار می رود؛ به طوری که ماکارونی در سبد غذایی تمامی اقشار جامعه فقیر و غنی وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۲۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲ 01 February 2022

به گزارش تابناک رضوی، مواد اولیه تولید ماکارونی آرد است، مواد اولیه کاملا استراتژیک که دولت به قیمت کاملا یارانه ای در بازار توزیع می کند.

در این بین برخی از کارخانه های ماکارونی دست به افزایش قیمت زده اند و برخی دیگر بدون افزایش قیمت محصولات خود را در بازار عرضه می کنند.

طبق تحقیقات میدانی خبرنگار پرسون از بازار خرده فروشی، ماکارونی 700 گرمی ساده بسته بندی از 8هزار تومان تا 16 هزار تومان درج قیمت دارد و این در حالی است که تولیدات همه کالاها در یک زمان رخ داده است.

موضوع به همین جا ختم نمی شود؛ رشته آش، رشته پلویی، رشته سوپی، نودلیت و انواع ماکارونی با دو نرخ قیمت گذاری در بازار وجود دارد.

خصولتی ها نور چشمی هستند

قیمت آرد که دولت اعلام کرده همان دو هزار و 700 هزار تومان است، اما توزیع اندک است و دولت توان ندارد به اندازه تولید و نیاز کارخانه ها آرد ارائه کند و به نوعی ناعدالتی در توزیع آرد وجود دارد، شرکت های خصولتی نور چشمی هستند و به آنها بیشتر آرد دولتی توزیع می شود.
برای اینکه این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم با مدیر یکی از کارخانه های تولید ماکارونی گفتگو کرده ایم، وی تمایلی ندارد نام و برند کارخانه تولید ماکارونی اش در این گزارش درج شود.

وی نخستین انگشت اتهام این وضعیت را به سمت وزارت صمت دانست، گفت: چرا باید وزارت صمت آرد تولید مواد غذایی را به برخی از کارخانه ها بیش از حد مجاز پرداخت کند، اما به برخی از کارخانه هایی که محصول با کیفیت و بسته بندی مرغوب تر و صادراتی دارند آرد را اندک توزیع کننند و کارخانه دار مجبور شود برای اینکه چرخ کارخانه بچرخد ارد به عنوان مهم ترین مواد اولیه را آزاد خریداری کند.

این تولید کننده ماکارونی ادامه داد: متاسفانه شرکت های تولید ماکارونی که به شکل خصولتی اداره می شوند و تولیدات شان نیز بسیار بی کیفیت تر از تولید کارخانه های خصوصی هستند کاملا آرد دولتی دریافت می کنند و به هیچ عنوان آرد آزاد خریداری نمی کنند.

وی درپاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه آرد 2هزار و 700 تومان عرضه می شود پس چرا قیمت ها متفاوت است؟ پاسخ داد: قیمت آرد که دولت اعلام کرده همان دو هزار و 700 هزار تومان است، اما توزیع اندک است و دولت توان ندارد به اندازه تولید و نیاز کارخانه ها آرد ارائه کند و به نوعی ناعدالتی در توزیع آرد وجود دارد، شرکت های خصولتی نور چشمی هستند و به آنها بیشتر آرد دولتی توزیع می شود.

این تولید کننده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه چرا برخی از شرکت ها افزایش قیمت در محصولات شان نداشته اند، پاسخ داد: شرکت هایی که به نوعی دولتی هستند، از حمایت های کاملا دولتی برخوردار می شوند.

قیمت امسال و پارسال وجود دارد
انجمن تولیدکنندگان ماکارونی بر این باور است تا زمانی که تولیدکنندگان گندم را باقیمت سال گذشته از دولت دریافت می‌کنند نباید افزایش نرخ را اعمال کنند. باید به این نکته اشاره کنم که دولت به تولیدکنندگانی که گندم را با نرخ آزاد خریداری کردند پیشنهاد داد که گندم آنها را خریداری و دوباره آن را با نرخ دولتی به آنها می‌فروشد که چنین پیشنهادی مورد موافقت آنها قرار نگرفت.
محسن امینی اقتصاد دان و فعال حوزه تولید ماکارونی در این باره معتقد است که دولت در سال جاری گندم را با نرخ بالاتری از کشاورزان خریداری کرد اما در جهت حمایت از سفره‌های مردم تا بیش از این کوچکتر نشود گندم را با نرخ سال گذشته در اختیار صنعتگران قرار داد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی با وجود افزایش سایر هزینه‌های تولید به ‌غیر از نرخ گندم قیمت ماکارونی در سال جدید را افزایش نداد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به دو نرخی شدن قیمت ماکارونی در بازار، خاطر نشان کرد: همانگونه که اشاره کردم انجمن کارفرمایان ماکارونی باتوجه به افزایش هزینه تولید قیمت محصول نهایی را بالا بردند. به همین دلیل هم‌اکنون قیمت ماکارونی در بازار 2 نرخی شده است برخی از کارخانه‌ها با قیمت سال گذشته و برخی دیگر با قیمت جدید این محصول را عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: انجمن تولیدکنندگان ماکارونی بر این باور است تا زمانی که تولیدکنندگان گندم را باقیمت سال گذشته از دولت دریافت می‌کنند نباید افزایش نرخ را اعمال کنند. باید به این نکته اشاره کنم که دولت به تولیدکنندگانی که گندم را با نرخ آزاد خریداری کردند پیشنهاد داد که گندم آنها را خریداری و دوباره آن را با نرخ دولتی به آنها می‌فروشد که چنین پیشنهادی مورد موافقت آنها قرار نگرفت.

امینی با اشاره به ثبات قیمت ماکارونی تا پایان سال، افزود: بنا به گزارش تعزیرات استان البرز برخی از تولیدکنندگان این صنعت افزایش قیمت را اعمال نکردند.

وی کیفیت ماکارونی تولید شده در ایران را صادراتی عنوان کرد و افزود: ماکارونی تولید شده در کارخانه‌های تولیدی به کشورهای آفریقای جنوبی، کنیا، اتیوپی، سوئد، آلمان و ایتالیا صادر می‌شود چراکه تفکر ما در تولید صادراتی است.

پرسون

گزارشی از: محمد خادمی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار