رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام؛
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام گفت: دستگاه های اجرایی باید پیگیر تعهدات بنیادها از جمله بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، مسوولیت اجتماعی و سرمایه گذاری وزارت نفت و سهم دستگاه ها از منابع داخلی و اخذ تسهیلات بانکی باشند.
کد خبر: ۱۰۲۷۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳ 07 February 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ رحمت اله قیصوری روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه های استان ایلام اظهار داشت: منابع تعهدات سفر از محل منابع دولت، داخلی دستگاه‌ ها، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، مسوولیت اجتماعی نفت و سرمایه گذاری وزارت نفت و تسهیلات بانکی پیش بینی شده است.

وی در خصوص مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان ایلام یادآور شد: در سفر ریاست جمهوری به استان ایلام ۱۱۲ طرح با ۲ هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان اعتبار ریالی، چهار میلیارد و ۴۵ میلیون دلار اعتبار ارزی و یک هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای استان ایلام تصویب شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام ادامه داد: همچنین ۱۷ طرح در حوزه نفت، گاز و انرژی، ۲ طرح در حوزه آب و خاک، ۳۰ طرح در حوزه بهداشت و درمان، پنج طرح در حوزه راه و مسکن، ۳۰ طرح در حوزه آموزش و فرهنگ، ۶ طرح در حوزه امور اجتماعی و رفاهی، ۲ طرح در حوزه عمران شهری، ۲ طرح در حوزه اشتغال خرد و زودبازده و ۲ طرح در حوزه ارتباطات از دیگر مصوبه های سفر بود.

قیصوری تاکید کرد: دستگاه های اجرایی باید پیگیر تعهدات بنیادها از جمله بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، مسوولیت اجتماعی و سرمایه گذاری وزارت نفت و سهم دستگاه ها از منابع داخلی و اخذ تسهیلات بانکی باشند.

 

جایگاه ایلام در لایحه بودجه سال آینده

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: از مهمترین جهت گیری های لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، متوسط رشد اقتصادی هشت درصد برای کشور است که براین اساس برای استان ها رشد اقتصادی هدفگذاری شده و رشد اقتصادی هدفگذاری شده برای استان ایلام ۶/۹ درصد است.

قیصوری اصافه کرد: بخشی از رشد اقتصادی از محل سرمایه گذاری منابع بانکی، صندوق توسعه ملی، منابع شرکت های دولتی، مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیر دولتی و فروش اموال و دارایی های دولت، کمک های فنی و اعتباری دولت و جذب سرمایه گذاری خارجی وفایناس داخلی و خارجی تامین می شود.

وی یادآور شد: بخش دیگر از رشد اقتصادی نیز از محل ارتقاء بهره وری با توسعه صادرات، استفاده مناسب از دانش و فناوری و ظرفیت های موجود، شناسایی گلوگاه های رشد و تولید و حذف رانت و تسهیل فضای کسب و کار حاصل می شود. 

وی ادامه داد: عدالت در پرداخت حقوق کارکنان دولت، توجه به مناطق محروم و توجه بیشتر به اقشار کم درآمد و تحت پوشش نهادهای حمایتی و هدایت یارانه ها به سمت اقشار کم برخوردار، از سیاست های عدالت محوری لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام اظهار داشت: همچنین کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه، کاهش مالیات واحدهای تولیدی و ساماندهی بازار ارز و کنترل تورم از دیگر سیاست های لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. 

مهمترین پروژه های انجام شده یا در دست اقدام ایلام

 

قیصوری در مورد مهمترین اقدامات صورت گرفته بعد از انقلاب یا در دست اقدام در استان ایلام هم توضیح داد: احداث فرودگاه ایلام (از برکات سفر مقام معظم رهبری)، احداث سدهای سیمره، ایلام، دویرج، کنگیر ایوان، شهدای ایلام، میمه، سیکان و چناره، سد ورگر از جمله این پروژه هاست.

وی احداث شبکه های آبیاری اراضی دشت عباس و دهلران، احداث پالایشگاه گاز و پتروشیمی ایلام، احداث واحد NGL دهلران، احداث انبار نفت دره شهر، راه اندازی و بهره برداری و توسعه میادین نفتی و گازی تنگ بیجار، چنگوله و آذر و توسعه میادین پایدارغرب و دانان را از دیگر طرح های استان ایلام در طول ۴۳ سال انقلاب اسلامی ذکر کرد.

احداث ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه، احداث راه اصلی به طول ۶۰۰ کیلومتر، احداث ۱۱،۵ کیلومتر تونل، احداث راه های روستایی به طول یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر، احداث ۱۴ شهرک و ناحیه صنعتی، احداث کارخانه سیمان ایلام و دهلران، احداث کارخانجات متعدد در زمینه های غذایی، صنعتی و مصنوعات بتنی، راه اندازی مرز تجاری و بین المللی مهران، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و بازارچه مرزی در مهران از دیگر طرح های مورد اشاره قیصوری بود.

به گفته وی انجام برق رسانی برای ۶۳۵ روستا ، گازکشی برای ۵۰۶ روستا و ۲۷ شهر ، احداث ۱۴ سیلوی ذخیره گندم با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن، احداث پنج کارخانه آرد، افزایش نرخ باسوادی از ۳۶ درصد به ۹۶ درصد، احداث ۳۶ دانشگاه و مراکز آموزش عالی، احداث ۴۸ باب کتابخانه عمومی ، احداث بیمارستان های سرابله، ایوان، آبدانان، دره شهر، مهران ، دهلران و بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام در ۴۳ سال گذشته تاکنون در استان ایلام انجام شده است.

 

ظرفیت های قابل توجه ایلام

 

قیصوری در مورد توانمندی ها و ظرفیت های استان ایلام هم گفت: وجود ذخائر مناسب نفت و گاز و امکان بهره برداری از آنها در شتاب بخشیدن به روند توسعه استان، قابلیت تنوع در فعالیت های کشاورزی و دامداری ناشی از گوناگونی شرایط جغرافیایی و اقلیمی، وجود جنگل ها و مراتع مستعد در استان، وجود ظرفیت های قابل توجه پرورش دام و طیور و امکان ایجاد صنایع وابسته از جمله توامندی ها و ظرفیت های استان ایلام محسوب می شود.

وی درباره سایر پتانسیل ها و توانمندی های استان ایلام ادامه داد: بهره مندی از موقعیت مرزی مناسب برای گسترش مبادلات بازرگانی، گردشگری و زیارتی با کشور عراق از طریق مرزهای استان، وجود کانی های غیرفلزی بی نظیر و امکان بهره برداری و ایجاد صنایع فرآوری، بهره مندی از فرهنگ و تمدن دیرینه، آثار باستانی ، تنوع آب و هوایی و جاذبه های طبیعی جهت توسعه گردشگری از دیگر ظرفیت های استان ایلام است.

اولویت در تکمیل پروژه های نیمه تمام 

 

وی تکمیل و ایجاد زیرساخت‌ های مورد نیاز به منظور تسهیل در تردد زوار عتبات عالیات و تسریع در صادرات غیرنفتی، توسعه و تکمیل میادین نفتی و گازی و توسعه صنایع پتروشیمی و وابسته، تکمیل سامانه گرمسیری و تسریع در تکمیل احداث سد میمه، سد سیکان و سد چناره را از اولویت های توسعه استان برشمرد.

قیصوری افزود: اتصال استان به خطوط ریلی سراسری ، توسعه و ارتقای فرودگاه ایلام و راههای ارتباطی استان از جمله حمیل – ایلام – مهران – دهلران و اندیمشک، احداث آزادراه پل زال - دهلران – چیلات و نجف اشرف، تکمیل احداث راه دره شهر – آبدانان (تونل کبیرکوه)، احداث راه ایلام – ایوان و ایلام – ملکشاهی – مهران، طرح های فاضلاب شهرهای ایلام – سرابله – دره شهر و ایوان و آبرسانی به شهرهای ایلام، مهران و ملکشاهی، زیرساخت های گردشگری، طرح های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی به ویژه بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام و برج هنر اسلامی، طرح¬های کوچک تأمین آب و زیرساخت شهرک ها و نواحی صنعتی نیز تکمیل شود.

 

آمایش سرزمین 

وی درباره آمایش سرزمین هم توضیح داد: سند آمایش استان ایلام سال ۹۹ به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسید و این سند پیشتر در سال ۹۷ به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان و در بهمن ماه ۱۳۹۸ به تصویب کارگروه تخصصی آمایش سرزمین رسیده بود.

وی گفت: برنامه آمایش استان سندی است برای تحقق توسعه پایدار فضایی، مجموعه اهداف، راهبردها، سیاست‌ها و برنامه های اجرایی بخش های دولتی و غیردولتی استان که ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و کالبدی را در بر می گیرد و هدف از تهیه برنامه آمایش استان، دستیابی به سندی است که سازمان فضایی منسجم و اثربخش را مبتنی بر احصاء و بکارگیری روش های اجرایی برای دستیابی به توسعه پایدار در چارچوب توسعه ملی و مبتنی بر اصول آمایش سرزمین ارائه کند.

وی تاکید کرد: دستگاه های اجرایی باید برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت و همچنین مطالعات آینده در سطح استان و شهرستان و طرح ها و پروژه هایشان را با این سند تطبیق دهند و سرمایه گذاری ها و تسهیلاتی که توسط بانک ها اعطاء می شود، باید با سند آمایش مغایرت نداشته باشد و در راستای اهداف سند باشد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار