گزارش
دولتمردان بايد به خاطر داشته باشند راهي را كه در پيش گرفته‌اند شايد برگشتي نداشته باشد و مكلف هستند به قول و عهدي كه به مردم داده‌اند حتي در شرايط اقتصادي نامساعد عمل كنند و هزينه‌هاي سنگين و مستمر تعهد شده را تأمين نمايند
کد خبر: ۱۰۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 30 September 2015
طرح نظام جامع سلامت یکی از مهمترین طرحهای حوزه درمان وسلامت ایرانیان است که دولت یازدهم ازآن بعنوان مهمترین طرح خود درارائه خدمات درمانی وسلامت به مردم یاد کرده است.
این طرح از اردیبهشت سال گذشته دروزارت بهداشت ودرمان کلید خوردو بتدريج منشاءتغييراتي گسترده و چشمگير در بيمارستانهاي دولتي گردیدتغييراتي كه از آن به عنوان جراحي بزرگ نظام سلامت نيز ياد شده است.
به گزارش تابناک ایلام ،براساس آنچه دولت در برنامه حمايتي خود براي نظام سلامت تعريف كرده، هفت مورد از 9 بسته حمايتي، مربوط به حوزه خدمات درماني است. كاهش سهم پرداخت هزينه‌هاي درماني از جيب مردم، ارتقاي كيفيت خدمات درماني در درمانگاهها و بيمارستانها، طرح نوسازي هتلينگ بيمارستان، طرح حمايت ويژه از بيماران سرطاني و صعب العلاج، طرح رايگان شدن زايمان طبيعي، طرح استقرار پزشكان مقيم در ايام تعطيل در بيمارستانها و افزايش ماندگاري پزشكان در مناطق محروم و راه‌اندازي اورژانس هوايي در 16 نقطه كشور، هفت بسته درماني هستند كه با حمايت دولت اجراي آنها آغاز شده است

آنچه در اين ميان مهم است و از طرف مردم نيز رصد مي‌شود اين است كه مردم بصورت واقعي و نه نمايشي احساس كنند كه حداقل در مورد سلامتي حمايت مي‌شوند و در پرداخت هزينه‌هايشان در بخش درمان به آنها كمك شده است.

دولتمردان بايد به خاطر داشته باشند راهي را كه در پيش گرفته‌اند شايد برگشتي نداشته باشد و مكلف هستند به قول و عهدي كه به مردم داده‌اند حتي در شرايط اقتصادي نامساعد عمل كنند و هزينه‌هاي سنگين و مستمر تعهد شده را تأمين نمايند، در غير اينصورت بايد در انتظار فاجعه‌اي بزرگتر از آنچه در دولت قبل به وقوع پيوست باشند.
آیا دربسته حمایتی نظام جامع سلامت به هزینه های درمانی که مردم در مطبهای پزشکان وآزمایشگاههای طبی ومراکز رادیولوژی وداروخانه ها پرداخت می کنند توجه شده است؟

ما دراین گزارش درنظر داریم به موضوع برنامه های حوزه سلامت در استان ایلام خصوصا کاهش سهم پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم است ،طرحی که باید درعمل از دردورنجهای مردم درحوزه درمان بکاهد وشاهد آثارعملی آن در زوایای زندگی ومعیشت مردم باشیم نه اینکه فقط دستاویزی برای تخریب اقدامات گذشتگان وبعنوان وسیله ای برای برتری جویی های سیاسی به کارگرفته شود.
به هر حال آنچه که برهمگان  روشن است اجرای نظام سلامت در مراکز درمانی وبیمارستانهای دولتی تاحدودی توانسته است به کمک بیماران بشتابد وتاحدودی از تحمیل هزینه های جراحی وبستری به آنان بکاهد اما باید این واقعیت را پدیرفت که سرانجام همه بیماران به تیغ جراحی ویستری منتهی نمی شود .
اغلب این بیماران باید درمطب پزشکان وآزمایشگاههای طبی ومراکز رادیولوژی وداروخانه ها روند درمان خود را تکمیل نمایند ونظام جامع سلامت نیزدراین مراکز نمودی ندارد وبیماران علاوه بر تحمل رنج بیماری باید رنج هزینه های سرسام آور درمان را نیز متحمل شوند رنجی که ظاهرا از رنج بیماری دردآورتراست .
آنچه که ما دراین گزارش خبری به دنبال آن هستیم بررسی تاثیرات اجرای این طرح درکاهش هزینه های درمانی مردم ونمود عینی طرح نظام سلامت در زندگی مردم ایلام است.
کمبود پزشکان متخصص در استان ایلام وخودسری آنان در افزایش تعرفه های درمانی  وازدحام بیماران درمطبهای پزشکان وعدم رعایت حقوق آنان همواره بعنوان  دغدغه هایی بوده است که مردم ایلام از دیرباز با آن روبرو بوده اند.
با مراجعه به چند مطب از پزشکان متخصص دراستان ایلام به بررسی این موضوع پرداختیم ،آقای ع رجب نیا یکی از بیمارانی است که از افزایش تعرفه های پزشکی متخصصان گله  داشت وگفت:بنده بدلیل اینکه به یک بیماری خونی مبتلا شده ام از چندین ماه مشتری ثابت این مطب شده ام اما چیزی که تعجبم را برانگیخته است عدم توجه ونظارت دانشگاه علوم پزشکی بر عملکرد پزشکان است چرا که در هرماه شاهد افزایش تعرفه های پزشکی هستم اگر قرار است که هزینه های پرداختی مردم درقالب طرح نظام سلامت کاهش یابد پرا باید باوجود دارابودن دفترچه درمانی 26هزارتومان از جیب پرداخت کنم؟مگر سهم سازمان بیمه گر چقدراست؟
وی درادامه گفت: نکته دیگری که دراین موضوع درمان وتعرفه های پزشکی نمایان است تفاوت پرداخت تعرفه هاست ،بیمه های درمانی روستایی ،تامین اجتماعی ونیروهای مسلح با هم تفاوت دارندکه این تبعیض با عدالت درمانی سازگارنیست.
خانمی که نخواست اسم خودرافاش کند به موضوع نحوه ویزیت پزشکان متخصص اشاره کرد وگفت: پزشکان متخصص برای هرباز مراجعه حق ویزیت دریافت می کنند در مرحله اول مراجعه به مطب مبلغ 26هزارتومان پرداخت کرده ام وپزشک بدون هیچگونه معاینه ومداوا یک ازمایش برای من نوشت امروز که نتیجه آزمایش راباید به پزشک نشان بدهم دوباره همان مبلغ را ازبنده دریافت نمودند واقعا این اجحاف درحق بیمار نیست؟
منشی پزشک متخصص صدور بخشنامه از سوی وزارت بهداشت ودرمان را مجوزی برای دریافت حق ویزیت مجدد اعلام کرد وگفت:طبق بخشنامه ای که به این مطب ارسال شده است پزشکان مجاز هستند که هربار از بیماران حق ویزیت دریافت نمایند وما کارغیرقانونی انجام نمیدهیم.
اما آنچه که مهمتر جلوه می نمایدمتن بخشنامه ای بود که پزشکان دردریافت حق ویزیت دوباره به آن استناد کرده اند،دراین بخشنامه که درپاسخ به یکی از رسانه های کشور درخصوص دریافت حق ویزیت مجدد ازبیماران صادرشده است به صراحت گفته است "چنانچه پزشکان در مراجعه مجدد بیمار علاوه بر بررسی نتیجه آزمایش حداقل معاینه ای را انجام دهند مجاز به دریافت حق ویزیت مجدد هستند "حال این سوال پیش می آید در مراجعه قبلی بیمار به مطب پزشک که هیچگونه معاینه ای صورت نگرفته است وپزشک نتیجه درمان را به انجام آزمایش ودریافت نتیجه آن موکول کرده است دریافت هزینه اول برچه مبنایی دریافت شده است وچه توجیه عقلانی برای آن دارند؟
آیا صدور این بخشنامه صرفنظر از عدم توجه به تعرفه حق ویزیت دریافتی با اهداف نظام جامع سلامت در تضاد نیست؟
دکتر کردجمشیدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان دراینخصوص به خبرنگار تابناک ایلام گفت: موضوع دریافت حق ویزیت پزشکان یک مساله خصوصی است که در بسته نظام جامع سلامت قرار ندارد ،اما این بدین معنا نیست که برعملکرد این پزشکان نظارتی صورت نگیرد وبصورت خودسرانه هزینه ها را افزایش دهند.
وی درادامه افزود: طبق قانون هر پزشکی که بیمار را برای انجام آزمایشات ارجاع داده است مکلف به تداوم روند درمان ومعاینه بدون دریافت حق ویزیت مجدد است ودریافت حق ویزیت مجدد تخلف محسوب می شود وافراد می توانند برای رسیدگی به این موضوع به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مراجعه نمایند.
دکتر کرد جمشیدی افزود: بسته حمایتی نظام جامع سلامت در بیمارستانها ومراکز درمانی دولتی به نحو مطلوبی در حال اجراست واین طرح در کاهش هزینه های پرداختی بیماران موثر واقع شده است بنحوی که بیماران در پرداخت هزینه های بستری وجراحی به مشکلی مواجهه نخواهند شدوهزینه هایی که درمطب پزشکان وداروخانه ها وآزمایشگاهها پرداخت می شود مشمول طرح نظام جامع سلامت نیست.
واقعیت این است که عمده هزینه هایی که بیماران از جیب پرداخت می کنند شامل حق ویزیت پزشکان متخصص ،هزینه های آزمایشات ورادیولوژی وخرید دارو است که این موضوع مهم درنظام جامع سلامت گنجانیده نشده است.
نظام جامع سلامت طرحیست که از طریق کاهش هزینه های درمانی ،حمایت از بیماران را دنبال می کند بنحوی که بیماران وخانواده های آنان علاوه بر تحمل دردو رنج بیماری درد ورنج دیگری را متحمل نشوند.
اصل طرح با بسته های حمایتی که با خود بهمراه دارد می تواند منشاء تحولات عظیمی در حوزه درمان کشورشود  مشروط بر اینکه دربرگیرنده تمامی حوزه های درمانی مردم باشد.اما واقعیتی که امروز ما شاهد آن هستیم تیغی است که پزشکان استان ایلام بر گردن مردم محروم وعمدتا بی بضاعت استان گذاشته اند ومسئولین حوزه درمان با نظارت وکنترل بیشتر وافزایش دامنه طرح نظام سلامت میتوانند منجی مردم ازاین وضعیت رنج آور باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار