کد خبر: ۱۰۲۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶ 12 February 2022
فعال بودن ۸۶ سامانه ثبت تخلف در استان همدانسید محسن حسینی معاون فنی راهداری استان همدان در گفتگو با تابناک همدان، به بخشی از سامانه‌های فعال در مرکز مدیریت راه‌های استان اشاره کرد و گفت: در حال حضر ۵۵ سامانه ثبت تخلف یا پلاک خوان در استان همدان فعال است که عبور و مرور را ثبت و پلاک خوانی می‌کنند با پیگیری‌های صورت گرفته ۳۱ دستگاه دیگر به این سامانه‌ها اضافه خواهد شد.

وی در خصوص کاربرد اولیه سامانه‌های ثبت تخلف گفت: کاربرد این سامانه در بحث کنترل ترافیک و افزابش ایمنی تردد است به طور مثال می‌توان به محور همدان - غار علیصدر اشاره کرد که بعد از نصب سامانه ثبت تخلف که حدودا یک سال از آن می‌گذرد به کاهش ۵۸ درصدی تصادفات اشاره کرد.

حسینی افزود: اگراین درصد به کل استان تعمیم دهیم به همین تناسب شاهد کاهش تصادف و کشته‌های جاده‌ای را در پی داشته بنابراین اگر «این سامانه‌ها جان تنها یک نفر را نجات دهند، می‌توانیم بگوییم رسالت خود را انجام داده اند».

معاون فنی راهداری استان همدان بیان کرد: در حال حاضر تعداد سامانه ثبت تخلف فعال در استان همدان به نسبت طول راه‌های شریانی به کل کشور دو برابر میانگین کشوری است و با فعال شدن ۳۱ سامانه در دست اقدام حدود سه برابر میانگین کشوری می‌شود که شاهد افزایش ایمنی خواهیم بود.

وی به ۷۷ دستگاه سامانه تردد شمار اشاره کرد و گفت: در بحث مرکز مدیریت علاوه بر سامانه ثبت تخلف می‌توان به  ۷۷ دستگاه سامانه تردد اشاره کرد، این سامانه برنامه ریزی ترافیکی و کنترل هوشمند جاده‌ها را در هر زمان ممکن می‌کند، با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف القایی – مغناطیسی تردد راه‌ها را به صورت آنلاین رصد می‌کنند و داده‌های حاصل از رصد برای برنامه ریزی، تحلیل‌های آینده و کنترل ترافیک ارسال می‌کنند علاوه بر این، داده‌ها از طریق سامانه ۱۴۱ در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

حسینی افزود: ۲۸ سامانه نظارت تصویری در سطح استان فعال است که به رصد و پایش تصویری جاده‌ها از لحاظ وضعیت جوی و ترافیکی می‌پردازد که حوادث احتمالی و وضعیت بحرانی مدیریت می‌شود.

معاون فنی راهداری استان همدان از سامانه توزین نام برد و بیان کرد: علاوه بر این سامانه‌ها در استان چهار سامانه توزین (wim) که مجهز به تکنولوژی روز هستند فعال است که می‌تواند وزن وسایل نقلیه باری عبوری را در زمان حرکت اندازه گیری کند.

وی ادامه داد: این سامانه همزمان به سامانه صدور بارنامه متصل است و می‌توانند در لحظه وسایل غیر مجاز را کنترل کنند وجود این سامانه‌ها به مبارزه هوشمند قاچاق کالا کمک کرده است و به تبع آن به رونق تولید و حمایت از تولید کننده داخلی کمک کرده است.

حسینی از سامانه پیام متغیر (vms) نام برد و گفت: در حال حاضر ۷ سامانه پیام متغیر در سطح استان فعال است که وظیفه دارند پیام‌ها و هشدار‌های لازم را به رانندگان منتقل کنند. این سامانه ارتباط مرکز مدیریت راه‌ها را با کاربران جاده‌ای فراهم می‌کند و توانایی این را دارد که در هر لحظه ارتباط را ازحالت یک سویه خارج کند و پیام را به کاربر منتقل کند که در شرایط ترافیکی و جوی مختلف با پیام‌هایی که به راننده منتقل می‌کند می‌تواند به رانندگان کمک کند تا تصمیمات به موقع و به هنگامی بگیرند.

معاون فنی راهداری استان اشاره‌ای به دستگاه ردیاب ماهواری کرد و گفت: ۳۸۰ دستگاه ردیاب ماهواره‌ای وجود دارد که بر روی دستگاه‌ها و ماشین آلات راهداری نصب شده اند و مدیریت این دستگاه‌ها در شرایط بحران به هوشمندانه شدن عملکرد راهداری کمک کرده است.

کسب رتبه نخست راهداری همدان از بین کل مراکز مدیریت راه‌های کشور 

حسینی در خصوص کسب رتبه برتر اداره کل راهداری همدان گفت: مرکز مدیریت راه‌های کشور دارای شاخص‌هایی است که به واسطه این شاخص‌ها هر ماه مراکز مدیریت راه‌ها را ارزیابی می‌کند و امتیاز می‌دهد با این شاخص‌ها و فعالیت گسترده که مرکز مدیریت راه‌های استان داشته، توانسته رتبه اول کشوری را کسب کند که این امر در پی تلاش شبانه روزی همکاران ما بوده است.

وی اشاره‌ای به همکاری اداره کل راهداری همدان با شرکت‌های دانش بنیان کرد و گفت: امروز با استفاده از تکنولوژی و دانش روز همه خدمات خود را به بخش مدیریت راه‌ها، خدمات به روز و تکنولوژیک بردیم و از شرکت‌های دانش بنیان بومی حمایت کردیم که باعث شده بخشی از رتبه برتر کشوری مدیون این امر باشد.

معاون فنی راهداری استان در انتها توصیه کرد: در فصل زمستان اگر هم استانی‌های عزیز قصد سفر دارند حتما از طریق شماره تلفن گویای ۱۴۱ جویای وضعیت جوی شوند و تجهیزات کامل زمستانی را همراه خود داشته باشند.
 
 
خبرنگار: فاطمه صنیعی وحید
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار