ویژه برنامه ها و فعالیت های فرهنگی با محوریت کتاب به میزبانی کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۳۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۹ 01 March 2022

به گزارش تابناک رضوی به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، ویژه برنامه ها و فعالیت های فرهنگی با محوریت کتاب به میزبانی کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

ویژه برنامه «منبر کتاب» به همت کتابخانه شهید باهنر کاخک گناباد برگزار شد

ویژه برنامه «منبر کتاب» با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به همت کتابخانه عمومی شهید باهنر کاخک شهرستان گناباد برگزار شد.

در این برنامه کتاب «من دیگر ما» اثر محسن عباسی ولدی توسط حجت الاسلام والمسلمین حمید مقیمیان، رئیس شورای اسلامی شهر کاخک بعد از اقامه نماز مغرب و عشا، با حضور جمعی از نمازگزاران و نوجوانان در مسجد ابوالفضلی کاخک معرفی شد.

گفتنی است، در پایان این برنامه، مسابقه نقاشی با محوریت کتاب برگزار و به قیدقرعه به برندگان بسته های فرهنگی اهدا شد.

ترویج کتابخوانی در کتابخانه های عمومی خراسان رضوی

برگزاری نشست ادبی «بررسی ساختار شعر فارسی» در کتابخانه شهید مفتح مشهد

نشست ادبی «بررسی ساختار شعر فارسی» به همت محفل ادبی «فروغ وحدت» در کتابخانه عمومی شهید مفتح شهرستان مشهد برگزار شد.

در ابتدا رضا قربانی، دبیر محفل ادبی «فروغ وحدت» با اشاره به دستورات و قواعد زبان فارسی گفت: رعایت قواعد در شعر فارسی باعث غنی شدن و همچنین حفظ اصالت زبان فارسی می شود که پیش از ما بسیاری از ادیبان و بزرگان ادبیات این مرز و بوم و در رأس آن حکیم ابوالقاسم فردوسی برای آن تلاش بسیاری را انجام داده اند.

وی با اشاره به چگونه سخن گفتن و استفاده از واژه ها در زبان و شعر فارسی، افزود: سخن گفتن و چگونگی استفاده از کلمات در هنگام سخن گفتن دو مقوله متفاوت است. به عبارتی هرکس توان سخن گفتن دارد اما این شاعران، ادیبان و سخنوران است که اصول چگونگی سخن گفتن و کاربرد صحیح کلمات در جملات را می توانند به درستی به دیگران آموزش دهند.

در پایان محمد نخعی متخلص به «رهگذر» به خوانش یکی از اشعار خود با محوریت امر به معروف و نهی از منکر پرداخت:

بایک سلام باب سخن باز می کنم

دلداده ام بسوی تو پروازمی کنم

من بادلی شکسته تورا جار میزنم

هردم سری به درگه دلدار میزنم

بردرگهت نشسته گدایی نگاه کن

لطفی کن ونظرتو به این اشک وآه کن

آن لحظه ای که بند زبند دلم. گسست

بایک اشاره آینه دیده ام شکست

مرغ دلم پیام رسان حکایت است

روی لبم عصاره ای ازعطر آیت است

عطرگلاب قدسی صاحب زمان تویی

آیینه تمام نمای جهان تویی

خوانم تورا بنامِ انیس و نفوس ها

ای شافع حساب وجزا اِشفعی لنا

این کفتر رهاشده ازسیم یک قفس

با اشک وآه، درپیِ دلدارو هم نفس

صحن وسرای توکه عبور فرشته هاست

مهمان پذیر اهل دل و عطر کبریاست

برتارک کتیبه دلها نوشته است

صحن وسرات مأمن فوج فرشته است

این(رهگذر) به غیر شما دل نبسته است

قفل دلش کنارضریحت شکسته است

ترویج کتابخوانی در کتابخانه های عمومی خراسان رضوی

ویژه برنامه جمع خوانی کتاب «فیلسوف گفتگو» در کتابخانه شیخ فریدالدین عطار نیشابوری نیشابور برگزار شد

همزمان با زادروز خواجه نصیرالدین طوسی ویژه برنامه جمع خوانی کتاب «فیلسوف گفتگو» اثر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی با محوریت زندگی و شخصیت خواجه نصیرالدین طوسی با حضور جمعی از اعضا در کتابخانه عمومی شیخ فریدالدین عطار نیشابوری شهرستان نیشابور برگزار شد.

ترویج کتابخوانی در کتابخانه های عمومی خراسان رضوی

بخشدار شادمهر مه ولات کتابدار افتخاری کتابخانه شادمهر شد

محمد ترابی، بخشدار شادمهر شهرستان مه ولات در راستای اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی، کتابدار افتخاری کتابخانه شادمهر شهرستان شد.

محمد ترابی، بخشدار شادمهر شهرستان مه ولات با اشاره به نقش مهم کتابخانه ها در پیشرفت جوامع بشری گفت: کتابخانه های عمومی امروز محل مراجعه مردم برای رفع نیازهای اطلاعاتی آنان است. به عبارت دیگر مردم برای دسترسی به دانش روز، مقالات، تحقیقات و انواع منابع اطلاعاتی به کتابخانه ها مراجعه می کنند و انتظار دارند که پاسخ مناسبی در این خصوص دریافت کنند.

وی نقش کتابدار را در این مسئله بسیار مهم دانست و اظهار داشت: در واقع کتابداران مشاوران امینی هستند که با استفاده از تجربه و دانش خود سعی دارند، موثرترین و مفیدترین منابع را با توجه به درخواست مراجعه کننده در اختیار او بگذارند.

محمد ترابی با بیان اینکه تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر مسئله «جهاد تبین» امروز این امر را به یک وظیفه تبدیل کرده است، افزود: کتابخانه های عمومی و کتابداران در واقع با برگزاری برنامه ها و فعالیت های فرهنگی کتاب محور اعم از نشست های کتابخوانی، معرفی کتاب، نشست های جمع خوانی، محافل ادبی و مشاوره در خصوص انتخاب کتاب، سهم بزرگی در «جهاد تبیین» ایفا می کنند.

وی در پایان گفت: از همین رو بر آن شدم تا به عنوان عضوی کوچک در شهر شادمهر، ضمن لبیک گویی به دعوت مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و جهاد تببین، وظیفه خود را در این مسیر در جایگاه مهمی همچون کتابدار ایفا کنم.

گفتنی است، محمد ترابی، فرزند شهید رضا ترابی، بخشدار شادمهر شهرستان مه ولات روزهای شنبه در سمت کتابدار افتخاری به ارائه خدمات به مراجعین می پردازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار