یکی از مسائل مهم در جامعه امروزه، مسئله استخدام زنان در عرصه‌های مختلف مدیریتی است و ایفای نقش آن‌ها در جامعه به عنوان یک مطالبه به حساب می‌آید و همه کنشگران و جریان‌های سیاسی بر این نکته تاکید دارند که میتوانیم در مدیریت کشور از توانایی زنان استفاده کنیم؛ چرا که امروز با گسترش دانش و امکانات آموزشی خوشبختانه زنان هم توانستند که در جنبه‌های مختلف اجتماعی همانند مردان سطح علمی خودشان بالا ببرند و استعداد‌های درونی خودشان را شکوفا کنند.
کد خبر: ۱۰۳۲۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰ 09 March 2022

به گزارش تابناک کردستان، از طرف دیگر همه انسان چه زنان و چه مرد باید در قبال جامعه احساس مسئولیت کنند و همچنین دین خودشان را به جامعه اد کنند و این یک وظیفه بر دوش زنان و مردان خواهد خواهد بود. اما نکته مهم اینجاست که استفاده از توانایی و سطح علمی زنان دارای نگاه‌ها و بینش‌های مختلف فکری است و ملاک و پایه ما برای اینکار در مرحله اول حفظ شان و منزلت انسانیت زنان و مردان است و همانند کشور‌های غربی اعتقاد نداریم که زنان را مجبور به ایفای نقش در نظام اجتماعی کنیم و همچنین از نظر آن‌ها پایه و اساس نظام حقوقی زنان و مردان براساس فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی آن‌ها قرار نخواهد داد.

از نظر ما زنان چه در نظام اجتماعی فعالیت کنند و یا بنا بر هر دلیلی نتوانند در این نظام اجتماعی فعالیت داشته باشند از نظر دین اسلام حق و حقوق آن‌ها سلب نخواهد شد؛ چرا که نظام حقوقی آن‌ها براساس انسانیت و دین الهی مشخص شده است و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی نمیتوانند مبنایی برای اینکار باشد.

اما امروز آنچه در کشور‌های غربی مشاهده می‌کنیم اجبار کردن زنان برای فعالیت در نظام اجتماعی و سیاسی است و همه چیز زنان را اعم از نظام حقوقی، شخصیت اجتماعی، هویت انسانی و جایگاه او در جامعه را بر مبنای فعالیت درنظام اجتماعی نسبت دادند و طبق این منطق غلط اگر زنان به هر دلیلی این توانایی را نداشته باشد در نظام اجتماعی فعالیت کنند تکلیف نظام حقوقی زنان، شخصیت زنان و هویت انسانی او چه میشود؟

آیا در چنین شرایطی زنان از حقوق کامل انسانی برخوردار است؟ طبق منطق آن‌ها فقط نظام حقوقی شامل زنانی میشود که در میدان‌های اجتماعی و سیاسی فعالیت کنند و مابقیه زنان که از میدان‌های اجتماعی دوری کنند از هیچ حق و حقوقی برخوردار نخواهد نبود.

این منطق هیچ گاه نمیتواند ادعای دفاع از زنان و حقوق آن‌ها کنند و از طرف دیگر این نگاه آن‌ها بار دیگر ثابت کرده است که برای کشور‌های غربی رسیدن به هدف از هر چیزی و از کسی مهم‌تر است و برای این رفتار غیر انسانی شروع به توجیه‌های غیر منطقی می‌کنند.

به عنوان نمونه فعالیت‌های زنان در جامعه را یکی از نشانه‌های حقوق بشر و دموکراسی می‌دانند و با کسانی که مخالف حضور زنان در میدان‌های اجتماعی باشند برخورد خواهند کرد. ما بار‌های این نکته را تاکید کردیم و حتی شخصیت‌های مذهبی و سیاسی کشور از جمله مقام معظم رهبری با حضور زنان در جامعه هیچ مخالفتی ندارند، ولی برای ما حفظ شان و منزلت انسانیت زنان و مردان مهم‌تر است و اگر کاری و یا فعالیتی در نظام اجتماعی شان و منزلت زنان و مردان را تهدید کنند مخالف خواهیم بود؛ چرا که وقتی اصل انسانیت و منزلت زنان و مردان از بین رود مسلما زمینه‌های برای مابقیه فساد‌های ایجاد خواهد کرد.

به عنوان نمونه در کشور‌های غربی امروز به بهانه حضور زنان در جامعه انواع فساد‌های جنسی و فیزیکی را در جامعه گسترش دادند و اسم آن را دفاع از حقوق بشر دانستند و برای ما سوال است که آیا فساد‌های جنسی و تجاوز به زنان و آزادی‌های جنسی جز حقوق بشر است یا جز ستم و ظلم به انسان؟ حقوق بشر اگر بصورت واقعی و الهی وجود داشته باشد باید از حق و حقوق انسان‌های دفاع کنند نه اینکه زمینه فساد و ظلم کردن به انسان را فراهم کنند و ما امروز دروغین بودن این نوع از حقوق بشر را در جامعه غربی مشاهده می‌کنیم.

اما به عنوان نکته پایانی باید عرض کرد که ما با حضور زنان در جامعه و عرصه‌های مختلف مدیریتی با حفظ شان و منزلت انسانی و الهی آن‌ها مخالف نیستیم و اعتقاد داریم که امروز زنان خوشبختانه در میدان‌های مختلف جامعه نسبت به گذشته فعالیت بیشتر دارند و این یک مطالبه به حق به حساب می‌آید که مدیران و مسئولان ما در این مورد برنامه‌های مناسبی را تدوین کنند.

خوشبختانه با شکل گیری دولت انقلابی و اسلامی آقای دکتر رییسی این انتظار را داریم که زمینه‌های و شرایط ورود زنان به عرصه‌های مدیریتی با حفظ شان و منزلت انسانی فراهم کنند، هر چند در روز اول دولت انقلابی ما شاهد این مسئله بودیم، ولی انتظار داریم که بیشتر از توانایی و تخصص زنان در جامعه استفاده کنند؛ لذا حزب سیاسی همت در استان فرهنگی کردستان همچنین بر روی مطالبات زنان تاکید کرده است و حضور آن‌ها در عرصه‌های مدیریتی یک مطالبه به حساب می‌آورد؛ چرا که امروز درصد مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و علمی نسبت به مردان بیشتر است و این باعث میشود که در مورد استفاده از این سطح علمی زنان باید برنامه جامع و کاملی را برای آن‌ها فراهم کرد و عدالت اسلامی هم حکم می‌کنند که از توانایی و تلاش و کوشش زنان استفاده کنیم.


مهندس فرزاد مرادی، دیبرکل حزب سیاسی همت در استان فرهنگی کردستان
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار