ویژه تأکید کرد:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان معتقد است هنرمندان استان در مقابل مسائل اجتماعی دغدغه‌مند هستند و در حوزه کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های گسترده‌ای دارند.
کد خبر: ۱۰۴۷۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵ 29 May 2022

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان معتقد است هنرمندان استان در مقابل مسائل اجتماعی دغدغه‌مند هستند و در حوزه کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های گسترده‌ای دارند.

به گزارش تابناک همدان از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، مراسم تجلیل از هنرمندان شرکت کننده در کارگاه تولید آثار تجسمی با موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی با عنوان «تجسم امید» و گشایش نمایشگاه آثار تولید شده، روز گذشته با حضور هنرمندانی از سراسر استان در مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی همدان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این مراسم با اشاره به نظریه «مارشال مک‌لوهان» نظریه‌پرداز مشهور رسانه‌ای، گفت: از ابتدای شکل‌گیری جوامع بشری تا کنون انسان سه مرحله را پشت سر گذاشته است. مرحله اول زندگی انسان‌های به صورت قبیله‌ای بوده و عمدتاً به دامپروی و کشاورزی مشغول بودند و اختراغ خط در این دوره اتفاق افتاد. مرحله دوم این تقسیم بندی از زمان اختراع چاپ روی داد؛ زمانی که از آن به عنوان کهکشان گوتنبرگ یاد می‌شود. این دوره از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا شاهد اتفاقات بزرگی در جوامع علمی و صنعتی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از تحولات در حوزه ارتباطات، درباره اختراع رادیو توسط مارکنی در اواخر قرن هجدهم توضیح و با بیان اینکه از این دوران هم به عنوان کهکشان مارکنی یاد می‌شود؛ گفت: مک لوهان عصر کنونی را هم عصر ارتباطات می‌نامد. در عصر حاضر با دو مفهوم رو به رو هستیم جامعه توده وار و فرهنگ توده.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تصریح کرد: در دنیای امروزی، ارتباطات فاصله‌ها را کم کرده و انتقال پیام در کمتر از یک ثانیه شکل می‌گیرد؛ اما در این جامعه با فرهنگی رو به رو هستیم که از آن به نام فرهنگ توده یاد می‌شود.

ویژه با بیان اینکه در فرهنگ توده به ظاهر ارتباطات نزدیک شده، اما در واقع ارتباطات عاطفی در این میان کمرنگ شده است؛ گفت: شیوع بیماری کرونا و همه‌گیری آن در جهان، این موضوع را تشدید و ارتباطات نزدیک اجتماعی کاهش پیدا کرد.

وی با تأکید بر نقش هنر و هنرمند در ایجاد ارتباطی نزدیک و صمیمی در جامعه، از رسالت آنان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت و افزود: هنرمندان با رویکرد دغدغه‌مندانه وارد عرصه شده و در این زمینه نقش آفرینی می‌کنند.

ویژه تصریح کرد: هنرمندان استان همدان هم در این حوزه نقش قابلی توجهی داشته و دارند که نمونه آن را در کارگاه تولید آثار هنری با موضع کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شاهد بودیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ضمن قدردانی از هنرمندان شرکت کننده در این ورکشاپ، خاطرنشان کرد: از فعالیت‌های همه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان در این حوزه استقابل و حمایت می‌کنیم.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان هم در این مراسم گفت: این کارگاه بر اساس سیاست‌های ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با توجه به دغدغه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی شکل گرفت.

سید محمدرضا جوادی با بیان اینکه زبان هنر، مناسب‌ترین ابزار بیان بیان مفاهیم اجتماعی است، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده، این کارگاه در بخش‌های خوشنویسی، گرافیک، نقاشی و کاریکاتور برگزار شد که در بخش اول ۳۰ نفر از هنرمندان همدان شرکت کردند.

وی با تأکید بر اینکه هنرمندان شهرستان‌ها هم با میزبانی بهار، کبودراهنگ و نهاوند در این برنامه مشارکت داشتند، خاطرنشان کرد: در نهایت نمایشگاهی از آثار تولید شده در این کارگاه‌ها با عنوان «تجسم امید» در گالری استاد زنگنه همدان برپا شده و پذیرای بازدید علاقمندان است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این نمایشگاه بعد از همدان، در مجتمع فرهنگی هنری شهرستان‌های استان هم برپا شود.

گفتنی است در این مراسم از ۷۵ هنرمند شرکت کننده در کارگاه تولید آثار هنر‌های تجسمی با موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی تجلیل شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار