مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت:متولیان توزیع آب مکلف به رعایت استاندارهای بهداشتی آب می باشند و کلر زنی آب و به تبع آن کلر باقی مانده شبکه در راستای ممانعت از آلودگی های ثانویه در شبکه آبرسانی لحاظ می شود.
کد خبر: ۱۰۴۹۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲ 11 June 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،مهندس حسن مهرعلی افزود:بازدید و کلرسنجی مشترک از تاسیسات و سامانه آبرسانی توسط کارشناس بهداشت محیط و کارشناس کنترل کیفی در حال انجام است.
وی یادآورشد: پایش، رصد و بازرسی سامانه های آبرسانی در راستای اطمینان از سلامت آب و نمونه برداری از شبکه در راستای آنالیز مستمر کیفیت شیمیایی، فیزیکی و باکتریولوژیکی در برنامه روتین بازرسی بهداشتی مراکز بهداشت می باشد که در فصول گرم تشدید می یابد.
وی تاکید کرد: برخی از فاکتورها از طریق کیت های پرتابل و برخی با نمونه برداری و انتقال به آزمایشگاه آنالیز می شود و هرگونه عدم انطباق با شاخص های سلامت آب و استانداردها به ابفا اعلام می شود که باید در اسرع وقت مرتفع شودو همزمان برنامه ایمنی آب wsp نیز در راستای شناسایی به موقع ریسک ها در حال نهادینه سازی است.
وی اضافه کرد: در راستای تسریع در اصلاح بعضا اختلال در شبکه در شورای سلامت نیز مطرح میشود که به سبب لزوم دسترسی آب سالم بعضا از راهکارهای جایگزینی منابع، اختلاط، اصلاح شبکه، توزیع سیار موقت استفاده میشود، لیکن برخی از شاخصه ها مثل کلر باقی مانده شبکه آبرسانی و ph در محل صورت می گیرد.
وی یادآور شد: آنالیز های آب شرب نمونه های برداشت شده نیز توسط بازرسان در آزمایشگاه های مراکز بهداشت مستمرا و روتین انجام می گیرد.
وی تاکید کرد: شاخص مطلوبیت کلرسنجی در شبکه های آبرسانی شهری ۹۹.۵ و در شبکه های آبرسانی مناطق روستایی تحت پوشش این دانشگاه ۸۲ درصد می باشد که بصورت مستمر مورد سنجش و کنترل آن در محدوده استاندارد ۰۲ تا ۰۸ پی پی ام قرار می گیرد و در موارد بالاتر و یا پایین تر از آن مورد پیگیری لازم قرار می گیرد.
میری تاکید کرد: در صورت بروز اپیدمی بیماری ها و یا حوادث، میزان آن با هماهنگی مراکز بهداشت تا یک پی پی ام بالا افزایش می یابد و شهروندان میتوانند در صورت مشاهده هر گونه اختلال در شبکه آبرسانی از قبیل مقبولیت شرب مثل بو، طعم و مزه با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.
وی اضافه کرد: توصیه اکید است که از شیرهای برداشت پارک ها و فضاهای سبز برای شرب استفاده نشود و در هنگام مسافرت حتما آب بطری به همراه داشته باشند و اقامت های تفریحی در کنار استخرها، چشمه ها و روان آب ها، رودخانه ها، قنوات و برخی چاه ها به لحاظ کیفی برای شرب ایمن نمی باشند و جوشاندن آب و استفاده از محلول های کلر مادر در مواقع اضطرار الزامی است و از مصرف آب از منابع و مخازن مستقر شده در کنار خیابان به سبب آلودگی های مخزن، یخ و ماند آب و دهانه مشترک پرهیز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار