به گزارش تابناک ایلام
حال اینکه شهرایلام بادارابودن بیشترین تراکم جمعیت شهری استان وبعنوان مرکزاستان ایلام از داشتن یک کتابخانه بزرگ عمومی محروم مانده است ودرسال 1380کلنگ کتابخانه مرکزی این شهردرزمینی به مساحت پنج هزار 150 مترمربع برزمین زده شد اما متاسفانه بدلیل عدم اختصاص اعتبار به موقع تاکنون به بهره برداری نرسیده است.
کد خبر: ۱۰۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱ 04 October 2015
به گفته اكثر جامعه شناسان، اقوام و مللی كه با مطالعه مانوس بوده و كتاب و كتابخوانی در میانشان رواج بیشتری داشته است، توانسته اند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند و میراث فرهنگی و گنجینه های معارف و دستاوردهای عالمان و فرهیختگان خود را به نسل های دیگر منتقل كنند.
کتاب وکتابخوانی درایران از قدمت دیرینه ای برخورداراست بنحوی که مطالعه کتاب وکتاب نویسی از دوران گذشته درایران رواج داشته وپیشرفتهای علم ودانش ازدیرباز ایران را بعنوان مهد علم ودانش به جهانیان معرفی کرده است.
باوجود اشتیاق شدیدی که دراغلب ایرانیان برای مطالعه کتاب وکتابخوانی وجود دارد اما متاسفانه ضعف زیرساختهای فرهنگی وکمبود کتابخانه های عمومی در کشور باعث شده است این پتانسیل بالفعل نگردد .
طبق‌ آمار کنفرانس‌ بین‌المللی‌ کتابداری‌ و اطلاع‌رسانی‌ در هر جامعه‌ای‌ برای‌ هر ۳ تا ۵ هزار نفر باید یک‌ کتابخانه‌ عمومی‌ وجود داشته‌ باشد و اگر ما حداقل‌ استاندارد را در نظر بگیریم‌ باید برای‌ هر ۵۰۰۰ نفر یک‌ کتابخانه‌ وجود داشته‌ باشد، یعنی‌ در کشور ما باید حدود ۱۴۰۰۰ کتابخانه‌ عمومی‌ وجود داشته‌ باشد.
 درحالی‌ که‌ طبق‌ آمار ارائه‌ شده‌ حدود ۱۵۰۰ کتابخانه‌ داریم‌ و اگر کتابخانه‌های‌ مدارس، حوزه‌های‌ علمیه‌ و مساجد و غیره‌ را هم‌ در نظر بگیریم‌ در مجموع‌ حدود ۴۰۰۰ کتابخانه‌ عمومی‌ داریم‌ و این‌ بدین‌ معنا است‌ که‌ ۱۱۰۰۰ کتابخانه‌ کم‌ داریم.
به گزارش تابناک ایلام،اما سهم استان ایلام از کتاب وکتابخوانی چقدر است؟واقعیت امراین است مردم استان  مرزی ایلام همواره از محرومیتهای مختلفی رنج برده اند،افزایش شکافهای طبقاتی وکندی حرکت چرخهای توسعه دراین استان ،محرومیتهای تلنبارشده ای را در همه ابعاد بوجود آورده است که ایلام را درزمره استانهای محروم وتوسعه نیافته کشورقرارداده است.
 
یکی از بخشهایی که از آثار نامطلوب محرومیت در استان ایلام بی بهره نمانده است بخش فرهنگی استان ودرراس آن کتابخانه های آن است، بنحوی که پس ازگذشت نزدیک به چهل سال از عمربابرکت انقلاب اسلامی کماکان ازضعف زیرساختهای فرهنگی رنج می برد.

درحالیکه مردم استان ایلام از پیشینه درخشانی در زمینه علم آموزی واشتیاق به مطالعه کتاب وکتابخوانی برخوردارند اما متاسفانه بدلیل بی توجهی هایی که به این بخش شده است  اغلب شهرهای استان از داشتن کتابخانه عمومی استاندارد ومناسبی محروم مانده اند.

حال اینکه شهرایلام بادارابودن بیشترین تراکم جمعیت شهری استان وبعنوان مرکزاستان ایلام از داشتن یک کتابخانه بزرگ عمومی محروم مانده است ودرسال 1380کلنگ کتابخانه مرکزی این شهردرزمینی به مساحت پنج هزار 150 مترمربع  برزمین زده شد اما متاسفانه بدلیل عدم اختصاص اعتبار به موقع تاکنون به بهره برداری نرسیده است.
قدر مسلم این است که زیرساختهای فرهنگی در استان ایلام مورد بی مهری مسوولین قرارگرفته است ،کتابخانه مرکزی شهرایلام وفرهنگسرای شهرسرابله دوطرح فرهنگی استان ایلام هستند که باگذشت بیش از 14سال کماکان چشم انتظار تخصیص اعتبارمانده اند،این درحالیست که عمر مفید ساختمان فرهنگسرای سرابله رو به اتمام است.
عمران علی محمدی نماینده مردم ایلام درمجلس شورای اسلامی در بازدید از کتابخانه های عمومی شهر ایلام به ناکارآمد بودن مراکزفرهنگی استان ایلام اذعان کردوگفت : کتابخانه های عمومی به عنوان مراکز مهم فرهنگی از وضعیت مناسبی از نظر فیزیکی و سخت افزاری برخوردار نیستند.
وی افزود: با وجود رغبت عمومی به ویژه علاقه نوجوانان و جوانان به حضور در کتابخانه ها و کتابخوانی ، اما امکانات لازم کتابخانه ای برای بهره مندی مناسب در این اماکن وجود ندارد.
علی محمدی تاکید کرد: کتابخانه ها نماد هویت فرهنگی هر جامعه ای هستند در حالیکه وضعیت کنونی کتابخانه های عمومی شهر ایلام در خور شان مردم و اهالی فرهنگ این استان نیست.
نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر فراهم کردن زیرساخت های استان برای توسعه کتابخانه های عمومی یادآور شد: در این زمینه شهرداری باید مشارکت بیشتری داشته و سهم نیم درصد درآمد خود را به کتابخانه ها پرداخت کنند.
وی از پیگیری برای حل مشکلات کتابخانه های عمومی استان ایلام و ارایه مشکلات این فضاهای فرهنگی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.
شهردار ایلام نیز که به همراه اعضای شورای اسلامی شهر نماینده ایلام در مجلس را در این بازدید همراهی می کردند، با بیان وضعیت نامناسب کتابخانه های عمومی شهر گفت: وظیفه شهرداری در قالب ماده 71 قانون شهرداری ها، مدون و مشخص است.
یزدان قبادیان یادآور شد: توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی به عنوان یک امر بسیار مهم و فرهنگی است که می تواند نقش موثری در حل مشکلات و معضلات جامعه شهری داشته باشد.
وی افزود: شهرداری مصمم است با همکاری و همراهی شورای اسلامی شهر، حمایت خود را از کتابخانه های عمومی افزایش دهد.
ریییس شورای اسلامی شهر ایلام نیز با انتقاد از طولانی شدن روند ساخت کتابخانه مرکزی ایلام گفت: راه اندازی کتابخانه مرکزی یکی از نیازهای اساسی مردم است که با گذشت 14 سال هنوز به بهره برداری نرسیده است.
حجت حسن زاده همچنین فضای فیزیکی کتابخانه های عمومی شهر ایلام را نامناسب دانست و افزود: شهرداری باید در جهت تعمیر، تجهیز و بهسازی فضای کتابخانه های عمومی شهر با اداره کل کتابخانه های عمومی همکاری کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام نیز گفت: کتابخانه مرکزی شهر ایلام به مساحت پنج هزار 150 مترمربع عملیات احداث آن از سال 1380 آغاز شده و بدلیل عدم اختصاص اعتبار به موقع تاکنون به بهره برداری نرسیده است.
مراد جلیلیان افزود: از طرفی ساختمان کتابخانه های عمومی شهر ایلام به دلیل قدمت بالا و فرسودگی در وضعیت نامناسبی قرار دارند و این فضاها در شان جایگاه کتابخانه و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی نیستند.
وی ابراز امیدواری کرد :با مساعدت نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، شهرداری و شورای اسلامی شهر ایلام گام های موثری در جهت رفع مشکلات کتابخانه های عمومی برداشته شود.
جلیلیان تاخیر شهرداری در پرداخت سهم نیم درصد، کمبود منابع، فرسودگی ساختمان ها و تجهیزات و همچنین کمبود سرانه فضای کتابخانه ای در شهر ایلام را از موانع پیش روی این اداره کل و مشکلات کتابخانه های استان اعلام کرد.

انشااله که در فضای تعامل وهمدلی مسوولین استان ایلام وبا بهره گیری ازهمه توان وظرفیتهای موجود شاهد رونق فضاهای فرهنگی استان ایلام خصوصا کتابخانه های عمومی استان باشیم ،فضاهایی که می توانند تحولات عظیم علمی وفرهنگی را برای استان ایلام رقم زده وراه رابرای توسعه وپیشرفت همه جانبه استان هموار سازند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار