دوستان منتقد باید راهکار ارائه کنند وگرنه طرح انتقاد که کار بسیار دشواری نیست و ما به ناچار مجبور به قطع درختان شده‌ایم و غیر از این چاره‌ای وجود نداشته است.
کد خبر: ۱۰۵۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 04 October 2015

درحالی معاون امور عمرانی استانداری ایلام به دفاع از اقدامات اخیر شهرداری ایلام می پردازد که تصمیمات وعملکرد این روزهای شورای شهر وشهرداری ایلام موجی از انتقادات را بر علیه آنها  به راه انداخته است

تصمیماتی که این روزها در شهر ایلام به مرحله اجرا درآمده است  به گواه اغلب شهروندان وکارشناسان دردی را از مشکلات ومعضلات فزاینده ترافیکی این شهر دوا نمی کند زیرا تخریب پیاده روهای شهر وقلع وقمع درختان چندین ساله سطح شهر به بهانه تعریض خیابانها فقط به صورت مقطعی وکوتاه مدت کارساز خواهد بود وباوجود  روند روبه رشد جمعیت شهری وافزایش خودروها در سالهای نه چندان دور آش همان آش وکاسه همان کاسه خواهد بود!

کمبود اعتبارات تخصیصی به استان ایلام ومشکلات تلنبار شده شهر ایلام برکسی پوشیده نیست اما این محرومیتها ونقصانها نیز نباید بهانه ای برای تصمیم گیری براساس داشته هایی باشد که به  نظراغلب کارشناسان زیان آن قطعا از جنبه های سود آور آن بیشتراست.

نکته مهمی که در اجرای طرح ترافیکی شهرایلام مغفول مانده است ،عدم توجه به پراکنش خدمات شهری  وامدادی خصوصا آتش نشانی واورژانس می باشد،درطراحی های صورت گرفته به موقعیت اورژانس ایلام بعنوان یک کاربری مهم ویک کاربری که دسترسی به آن باید سریع وآسان باشد هیچ توجهی نشده است ،آیا مسئولان امورشهری توجه کرده اند که اگر آمبولانسی بخواهد مریض یا سانحه دیده ای را ازمسیر میدان کشوری به بیمارستان امام برساند باید از کدام مسیربه آن دسترسی پیدا نماید؟ قطعا می دانید که گاها یک دقیقه هم برای احیای علائم حیاتی یک انسان سرنوشت سازخواهد بود!

کارشناسان معتقدندهنگام انجام مطالعات برای طرح ترافیکی شهریکی از اقدامات لازم تهیه تصویر ذهنی مردم از نقشه راه است .راه اصولی این بود که با تهیه وتوزیع چندین پرسشنامه درسطح محلات مختلف شهرایلام ،نظرات مردم آن محلات برای تعیین مسیر دسترسی به محدوده طرح ترافیک  اخذ می شدوبعد ازجمعبندی پرسشنامه ها، درحین اجرای طرح به نظرات مطروحه توجه ودراجرای طرح لحاظ می شد.

بهترآنست تصمیم سازان وتصمیم گیران حوزه های عمرانی شهر ایلام فضایی را ایجاد نمایند که درآن فضا تمامی صاحبنظران وکارشناسان به راحتی نظرات سازنده خود را برحفظ وتقویت داشته های شهرشان متمرکز کنندتا مجریان مجبور نشوند داشته های ارزشمند شهر را پیش پای مشکلات خودساخته اشان ذبح نمایند.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام دردفاع از عملکرد شهرداری ایلام گفت: مسئولان ایلام بر اساس داشته‌ها و امکانات و تجهیزات موجود تصمیم می‌گیرند.

شاپور پولادی درادامه افزود: با توجه به محدودیت‌های منابع ملی که در سال جاری گریبانگیر کشور و استان ایلام شده ‌عملکرد شهرداری با عنایت به این محدودیت‌های مالی مطلوب است.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام گفت: با توجه به فقدان نقدینگی‌ مناسب در مقایسه با سال گذشته سعی شده از حداقل امکانات موجود و منابع حداکثر خدمات‌رسانی و رضایتمندی مردم حاصل شود.

وی ادامه داد: تصمیمات کلان و مناسبی در حوزه مدیریت شهری ایلام اتخاذ شده و بر اساس این تصمیمات پروژه‌هایی در سطح شهر در حال اجراست و حتما ایرادات و نقدهایی بر این طرح‌ها وارد است.

این مسئول اضافه کرد: دو بخش از مشکلات شهر ایلام بسیار حاد است که می‌توان به روان‌سازی ترافیک و فضای سبز اشاره کرد که سعی شده که بر این دو موضوع تمرکز شود که در بحث روان‌سازی ترافیک فعالیت‌هایی صورت گرفته حالا شاید در این مقطع و زمان اجرای طرح مشکلاتی برای مردم به وجود آمده باشد اما برای آینده و در کوتاه‌مدت خوش‌بین هستیم که این مشکلات برطرف شود.

پولادی تصریح کرد: بعضا برخی از دوستان در قالب حافظان محیط زیست ایراداتی بر اجرای طرح روان‌سازی ترافیک شهر ایلام از منظر قطع درختان حاشیه معابر گرفته‌اند که این موضوع در جای خود قابل بحث است اما چاره‌ای جز این نبوده است.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام گفت: دوستان منتقد باید راهکار ارائه کنند وگرنه طرح انتقاد که کار بسیار دشواری نیست و ما به ناچار مجبور به قطع درختان شده‌ایم و غیر از این چاره‌ای وجود نداشته است.

وی ادامه داد: تعریض خیابان آیت‌الله حیدری یکی از مطالبات مردم و مسئولان استان بوده و اجرای این طرح ناچار به قطع درختان می‌شده است و چاره‌ای جز این وجود ندارد.

این مسئول اضافه کرد: حال شاید پیشنهاد داده شود که با احداث پل هوایی و ساخت خیابان دو طبقه می‌شود از قطع درختان جلوگیری کرد که این مهم نیازمند اعتبارات بسیار ویژه‌ای است که برای استان ایلام قابل تحقق نیست.

پولادی تصریح کرد: مسئولان استان ایلام بر اساس داشته‌های خود تصمیم‌گیری می‌کنند و غیر از این نیز چاره‌ای وجود ندارد.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام گفت: مسئولان ایلام بر اساس داشته‌ها و امکانات تصمیم می‌گیرند و این بهترین روش تصمیم‌گیری بوده و نتایج آن روشن و مشخص خواهد بود.

وی ادامه داد: در بخش فضای سبز نیز تلاش‌هایی صورت گرفته که بخشی از این تلاش‌ها استمرار داشته و بخشی هم به صورت طرح در حال تدوین و طراحی است. موضوع توسعه فضای سبز و روشنایی این مناطق یکی از نیازها و مطالبات مردم بوده که مورد توجه مسئولان امر قرار دارد.

این مسئول اضافه کرد: قرار است در چهارگوشه شهر ایلام پارک‌هایی ایجاد شود تا مردم مناطق مختلف بتوانند از این بوستان‌ها استفاده کرده و بار ترافیک حضور در بوستان‌ها در یک پارک و بوستان نباشد.

پولادی تصریح کرد: باید محل تفرجگاه‌ مردم ایلام از دو یا سه نقطه متمرکز شده خارج شود و باید در سایر نواحی ایلام توزیع شود و دیگر کسی مجبور نباشد از ضلع غربی ایلام به ضلع شرقی ایلام برای استفاده از پارک و تفرجگاه مراجعه کند.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام گفت: برای این مهم چند محله پیش‌بینی و در نظر گرفته شده که می‌توان به بلوار پژوهش، تنگه ارغوان و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: در خصوص توزیع عادلانه خدمات شهری نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شده که می‌توان به معدوم سازی زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها و ... اشاره کرد.

این مسئول اضافه کرد: از این پس با رعایت استانداردهای موجود زباله‌های عفونی از زباله‌های عادی جداسازی شده و برابر استانداردها معدوم می‌شود. در گذشته زباله‌های عفونی در محدوده بیمارستان شهید سلیمی دپو می‌شد که کار بسیار خطرناکی است.

پولادی تصریح کرد: جلسات مستمری با حضور دستگاه‌های مختلف از جمله دادگستری، دادستانی و ... برپا شد و به نتیجه رسیدیم که بخش خصوصی با مشارکت خود این معضل برطرف شود و اکنون استان ایلام جزو پنج استان کشور است که پسماند عفونی به صورت کاملا استاندارد جمع‌آوری و حمل و بی‌خطرسازی و در نهایت معدوم می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام گفت: در خصوص زباله و نخاله‌های ساختمانی نیز همچنان مشکلاتی وجود دارد اما کار مکان‌یابی دفع این زباله‌ها در دستور کار مسئولان امر قرار دارد.

وی ادامه داد: برای دفع انواع زباله در شهر ایلام محدودیت‌هایی وجود دارد و به عنوان مثال شرق ایلام به عنوان بالادست سد ایلام قرار داشته و امکان فعالیت در آن منطقه وجود ندارد.

این مسئول اضافه کرد: در سایر مناطق شهر ایلام نیز مکان‌هایی شناسایی شده اما هر کدام با محدودیت خاصی مواجه است و امیدواریم تا آخر سال این مشکل برطرف شود.

پولادی تصریح کرد: خروج صنوف آلاینده از شهر ایلام یکی از معضلاتی است که رفع این معضل نیز در دستور کار قرار دارد که امیدواریم این مشکل با همکاری بخش خصوصی تا پایان سال رفع شود

درحالی از عملکرد شهردار ایلام در قطع درختان حمایت می شود که آنان باقطع درختان کهنسال علاوه بر خدشه دار کردن هویت خیابانها واحساسات مردم ،سیمای زشت خیابانها را زشت ترنمودند ،نکته مهمتر آنکه نباید فراموش کرد ،درختان نه تنها برای زیبایی بلکه دراکوستیک صدا واستتار جداره نازیبای خیابان نقش موثری دارند.

ونکته آخراینکه با تعریض خیابانها وکم کردن عرض پیاده روها ،ظلم بزرگی در حق شهروندان شده است بخصوص اینکه محدوده طرح ترافیک محل رفت وآمد جمعیت زیادی است ،متاسفانه دراین طرح اولویت پیاده برسواره درنظرگرفته نشده است وهمین امر باعث خواهد شد درآینده شاهد رفت وآمد مردم در طول خیابان ومتعاقب آن رواج بی نظمی درمرکز شهرباشیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار