رییس مجمع نمایندگان استان ئخبر داد ؛
نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر نفت و روسای شرکت ملی نفت و گاز در این کمیسیون به منظور پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۵۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ 02 July 2022

به گزارش تابناک ایلام ؛ بسطامی با انتقاد از عدم اجرای طرح توسعه میدان نفتی چنگوله اظهار داشت: ميدان چنگوله ميداني است كه با كشور عراق مشترك است و کشور عراق سال‌هاست كه در حال بهره‌برداري از بخش مشترك خود چه در بخش آذر و چه در بخش چنگوله مي باشد اما متاسفانه در ایلام نه در بخش آذر شاهد شروع فاز دوم اجراي كار هستيم و نه طي اين سالهاي طولانی، در بخش چنگوله حتي كارهاي مقدماتي توسعه انجام پذيرفته است.

بسطامی ادامه داد: روند واگذاري توسعه چنگوله هم پر ابهام است و در دولت قبل، واگذاري توسعه چنگوله به اويك در دستور كار قرار گرفت كه با قيمت‌‌هاي نجومي پيشنهادي از سوي اين شركت و تاييد در وزارت نفت دولت قبل و نهايتا عدم توافق سازمان برنامه و بودجه كار مسكوت ماند، اما پس از روی کارآمدن دولت جديد و عليرغم موافقت شركت اويك و حتي صندوق بازنشستگي نفت، اين بار وزارت نفت با واگذاري كار به اويك مخالفت مي‌كند و توسعه ميداني كه هم مشترك است و هم توسعه آن مي‌تواند علاوه بر عايدي براي كشور قلب اقشار آسيب ديده استان محروم ايلام را اندكي تسلي دهد بسیار ضروری می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه مشترک با وزیر نفت و روسای شرکت ملی نفت و گاز مقرر شد، طرح فاز اول توسعه میدان نفتی چنگوله در شورای اقتصاد مورد بررسی قرار گیرد که خوشبختانه در جلسه روز گذشته این شورا، این طرح به تصویب رسید و امیدواریم دغدغه‌های مطرح شده دال بر توسعه کامل میدان و نه صرفا تولید زودهنگام، فاینانس از طرف شرکت ملی نفت و نه پیمانکاران و لحاظ کردن چهار درصد هزینه های سرمایه ای به عنوان مسئولیت اجتماعی در مصوبه مذکور لحاظ شود.

بسطامی افزود: وزارت نفت به مسئوليت اجتماعي خود در حوزه زيرساخت‌ها و يا اشتغال نيروها و پيمانكاران بومي آنچنان كه شايسته اين مناطق است عمل نمي‌كند و شاهد آن هستیم که وزارت نفت در استان‌هایی که هیچ‌گونه منابع نفتی ندارند، در حال انجام مسئولیت اجتماعی است و مبالغی که در این استان‌ها هزینه می‌شود با مقادیر هزینه شده در استان نفت و گاز خیز ایلام قابل قیاس نیست.

بسطامی از روند بسيار كند اجراي فاز دوم پالايشگاه گاز ايلام انتقاد و تصریح کرد: سرعت عمل بسيار پايين اجراي فاز دوم توسعه پالایشگاه گاز به گونه اي است كه صرفا به تجهيز كارگاه بسنده شده است و اجرای فاز دوم این مجموعه نیازمند اتخاذ تصمیمات مناسب‌تر می‌باشد.

بسطامی با اشاره به لزوم اجرای ماده ۴۷ برنامه ششم توسعه اظهار داشت: عدم بکارگیری نیروهای بومی و استفاده از پیمانکاران در پروژه‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در آینده موجب شکل گیری بحران کارگری خواهد شد و حق جوانان این منطقه است که در همسایگی دود و آلودگی این صنایع از مزایای آن نیز بهره مند شوند.

بسطامی هم‌چنین از تعیین ضرب الاجل ۴۵ روزه جهت شروع بکار فاز دوم میدان گازی تنگ بیجار خبر داد و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته و قول مساعد وزیر نفت، عملیات آغاز بکار فاز دوم میدان گازی تنگ بیجار حداکثر طی ۴۵ روز آینده آغاز خواهد شد.

بسطامی استفاده بسیار زیاد صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از زیرساخت‌ها و برق و آب و عبور بارهای ترافیکی سنگین از جاده‌های استان که مورد نیاز مردم منطقه است و آلودگی‌های فراوان زیست محیطی که آب و هوای منطقه و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار داده است از دیگر معضلات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در استان ایلام خواند.

وی در پایان تصریح کرد: تصمیمات بسیار خوبی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اتخاذ شده و ان‌شاالله اتفاقات بسیار خوبی برای مردم استان رقم خواهد خورد./م

بیشتر بخوانید :
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار