همزمان با سفر رئیس جمهور و هیئت دولت؛
سرپرست جهاد کشاورزی استان همدان اعلام کرد: 17 طرح در استان همدان همزمان با سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به استان افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۵۶۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹ 17 July 2022

سرپرست جهاد کشاورزی استان همدان اعلام کرد: 17 طرح در استان همدان همزمان با سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به استان افتتاح خواهد شد.

به گزارش تابناک همدان، رضا بهراملو در خصوص طرح های افتتاحی اظهار داشت: خوراک دام در نهاوند، گاوداری ۶ هزار راسی در فامنین، گلخانه در همدان، طرح فرنچ‌ فرایز و یک گلخانه در شهرستان بهار گلنگ‌زنی خواهند شد همچنین ۱۴ طرح بزرگ و اثرگذار در سطح استان شناسایی و پیشنهاد دادیم که توسط وزرا افتتاح خواهد شد.

بهراملو با بیان اینکه طبق اظهارات وزیر جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۴ باید ۲۷ درصد افزایش تولید داشته باشیم‌، عنوان کرد: این میزان برای استان همدان ۱۰ تا ۱۵ درصد پیش‌بینی شده است‌.

وی با اشاره به اینکه تنها به روش علمی می‌توانیم افزایش تولید داشته باشیم، مطرح کرد: با توجه به خشکسالی کشور، مصرف آب که پایه تولید است باید کاهش یابد به همین منظور طرح تعادل بخشی را مد نظر قرار خواهیم داد.

سرپرست جهاد کشاورزی استان همدان افزود: آب و غذا وابسته به یکدیگر هستند بنابراین ارتباط تنگاتنگ برای رسیدن به امنیت غذایی الزامی است و می‌توان برنامه‌هایی اعم از مدیریت یکپارچه آب، تولید علمی به عنوان نقشه راه و افزایش تولیدات گلخانه‌ای و دام طیور را مد نظر داشت.

وی اضافه کرد: تولید پایدار زمانی تحقق می‌یابد که بتوانیم آب را حفظ کنیم، همچنین تمام سازمان‌ها در کنار هم باید برای امنیت غذایی تلاش کنیم.

بهراملو یکی از راه‌های حفظ آب را مدیریت یکپارچه آن توسط جهاد کشاورزی دانست و گفت: ۷۵ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و اگر مدیریت در اختیار این سازمان قرار گیرد جهاد کشاورزی درباره مصرف پاسخگو خواهد بود.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد اراضی آبی استان آبیاری تحت فشار و قطره‌ای است و متوسط کشوری آن ۴۵ درصد است، عنوان کرد: همدان در حوزه دانش بنیان دومین استان کشور بوده که پردیس فن‌آوری و نوآورزی را ایجاد کرده است.

سرپرست جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه حمایت از طرح‌های گلخانه‌ای جزو اولویت‌ها هستند چرا که افزایش تولید و بهره‌وری ۵ تا ۶ برابری به دنبال دارد گفت: هدفگذاری ایجاد ۳۰۰ هکتار گلخانه انجام شده است.

بهراملو با بیان اینکه کشاورزی با روش‌های سنتی پاسخگو نیست اظهار کرد: به دنبال امنیت غذایی پایدار هستیم به این معنا که ضمن افزایش تولید، آب و خاک حفظ شود.

وی با اینکه تولید طبیعت محور سرلوحه اقدامات قرار گرفته است افزود: تولید با شاخصه‌های جدید نیازمند تعامل و همکاری دستگاه‌های ذیربط و دور از اقدامات جزیره‌ای است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه فراخوانی در راستای ارائه طرح‌های دانش‌بنیان صادر شده به نحوی که تشکلات و بخش خصوصی ورود کنند یادآور شد: از صاحبان ایده و ابداعات جدید در راستای افزایش تولید همزمان با حفظ و حراست آب و خاک استقبال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: تاکنون ۱۳۷ هزار تن گندم به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال خرید تضمینی شده و پیش‌بینی می‌شود بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن گندم در استان خرید شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از اراضی گندم دیم و ۳۰ درصد آبی است متذکر شد: ۶۹۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت سالانه استان است که ۲۵۰ هزار هکتار از این میزان اراضی آبی است.

بهراملو با اشاره به اینکه در محصولاتی چون سیر، سیب زمینی و گردو رتبه اول کشوری را کسب کردیم افزود: سیب زمینی با ۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت و متوسط عملکرد ۴۲ تن در هکتار با آبیاری قطره‌ای و تیپ تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این محصول هفت کیلوگرم به ازای هر مترمکعب آب مصرفی بهره‌وری دارد و جزو محصولات استراتژیک به شمار می‌رود و ۵۰ نوع کاربرد دارد.

وی در ادامه به لزوم آموزش کشاورزان اشاره کرد و گفت: ۲۳ هزار بهره‌بردار در آموزش‌های مدون شرکت کردند چون آموزش کشاورزان تضمین کننده طرح‌های جدید جهاد کشاورزی است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار