رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: ۹۰ واحد صنعتی و معدنی راکد و نیمه تعطیل استان با تلاش استاندار و حمایت‌های وزیر احیا شده است.
کد خبر: ۱۰۷۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۶ 06 November 2022

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: ۹۰ واحد صنعتی و معدنی راکد و نیمه تعطیل استان با تلاش استاندار و حمایت‌های وزیر احیا شده است.

به گزارش ایرنا، «احمد شانیان» در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار همدان با فعالان اقتصادی افزود: برای رفع موانع پیش‌روی واحد‌های اقتصادی، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با ریاست استاندار همدان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۱۷۸ واحد صنعتی و معدنی در همدان فعال است اضافه کرد: بهره‌گیری از علم روز، استفاده از سامانه‌های نوین در بخش معادن کار ویژه وزیر صمت بود در حالیکه این کار سال‌ها معطل مانده بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان تاکید کرد: جلوگیری از خام فروشی در حوزه معدن یکی از مطالبات رهبر فرزانه انقلاب بود که با تدبیر وزیر صمت در مدت زمان کوتاهی صادرات مواد معدن خام به کمتر از یک درصد رسید هر چند امیدواریم با صفر رسیدن این آمار خام‌فروشی به عنوان یک معضل در کشور، از بین برود.

احمد شانیان ادامه داد: با وجود تصمیم بر کاهش صادرات مواد خام در مقابل دیگر بخش‌ها شاهد افزایش صادرات هستیم به گونه‌ای که امسال تاکنون میزان صادرات در بخش صنعت ۱۴۶ درصد و صنایع معدنی ۳۴۶ درصد افزایش یابد.

وی گفت: هوشمند کردن بازرسی‌ها و سامانه‌ها از اقدامات خوبی است که نتیجه آن جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: به منظور تامین زیرساخت‌های مورد نیاز بخش صنعت و معدن شامل آب، برق و زمین با همکاری نهاد‌های مسئول از جمله شرکت شهرک‌های صنعتی کار‌های خوبی شده است.

شانیان ادامه داد: طبق فرموده رهبری فرزانه انقلاب محور نجات اقتصاد، تقویت تولید داخلی است و به گفته معظم‌له فعالان اقتصادی افسران جنگ نرم هستند بنابراین امسال هم مزین به فرمان ایشان مبنی بر "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین شده است.

وی اظهار کرد: دولت سیزدهم با گفتمان عدالت، شفافیت و مردمی بودن کار را شروع کرد و سیاست‌های دولت سرلوحه کار مسئولان قرار گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان اضافه کرد: با حضور فاطمی امین در راس وزارت صمت تحول خوب، بنیادین و پایدار در این وزارتخانه شکل گرفت و فعالان اقتصادی امیدوار شدند.

شانیان بیان کرد: با حضور استاندار همدان در این استان مسیر تحول بنیادین شتاب گرفت و موجب اقبال سرمایه‌گذار شد و تعامل خوبی بین دولت و بخش خصوصی شکل گرفت.

عضو هیئت رئیسه خانه معدن همدان با بیان اینکه ۳۷۵ واحد صنایع معدنی دارای پروانه با اشتغال ۷ هزار و ۵۰۰ نفر و ظرفیت سالانه ۲۷ میلیون تن در همدن داریم گفت: کارخانه‌های فرآوری خوبی در حوزه معدن نداریم که امیدواریم مجوز لازم صادر شود.

احمد الیاسی اشتغال مستقیم معادن استان را حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر در قالب ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری با ذخایر معدنی متنوع دانست و اظهار کرد: در حال حاضر از ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری ۲۰۰ معدن فعال و ۱۱۰ معدن غیر فعال است.

وی با بیان اینکه استان در مواد معدنی شامل آندولوزیت، فلدسپات، شیست، سیلیس، دولومیت و سنگ تزئینی دارای وضعیت نسبتا خوبی است افزود: ظرفیت اسمی سالانه پروانه‌های بهره‌برداری در حال حاضر حدود ۲۱ میلیون تن است که استخراج واقعی سالانه آن حدود ۱۵ میلیون تن برآورد می‌شود.

کارخانه‌های فرآوری خوبی در حوزه معدن نداریم

عضو هیئت رئیسه خانه معدن استان همدان با بیان اینکه ۳۷۵ واحد صنایع معدنی دارای پروانه با اشتغال ۷ هزار و ۵۰۰ و ظرفیت سالانه ۲۷ میلیون تن در استان داریم که 34درصد از کل سرمایه استان را به خود اختصاص داده است گفت: کارخانه‌های فرآوری خوبی در حوزه معدن نداریم که امیدواریم مجوز لازم صادر شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مواد استخراج شده از معادن را به استان‌های دیگر صادر می‌کنیم که امیدواریم با ایجاد کارخانه فرآوری در استان به این بخش کمک شود تاکید کرد: تسهیل در صدور مجوز‌ها حتی‌الامکان برای معادن فعال در جهت جلوگیری از تعطیلی و توجه به نوسازی، تسهیل در مزایده‌هایی که در جوار معادن فعال قرار گرفتند و حل مشکلات منابع طبیعی، محیط زیست و معارضان محلی از مهم‌ترین مسائلی است که باید مد نظر قرار گیرد.

الیاسی در ادامه تخصیص تسهیلات بر اساس بازدید و میزان فعالیت معادن، برگزاری نمایشگاه محصولات معادن، برگشت ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن برای هزینه در مناطق را حائز اهمیت دانست و خواستار توجه شد.

وی تسهیل در صدور مجوز‌های ورود ماشین‌آلات معدنی را نیز از دیگر موارد مهم دانست و ایجاد نمایشگاه محصولات معدنی ویژه هر استان، برگشت ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به استان‌ها برای هزینه کرد منطقه‌ای و محلی را مطالبه کرد.

سازمان‌های دولتی واحد‌های صنعتی را ویژه ببینند

یکی از فعالان اقتصادی با بیان اینکه در حوزه صنعت مشکلاتی وجود دارد که باید به آن بپردازیم اظهار کرد: با وجود تنش آبی در شهرک‌های صنعتی بحران آب قطعی نداشتیم که قدردان مدیران هستیم چراکه با تدبیر توانستند مشکل را حل کنند.

مسعود توتونچیان با بیان اینکه حفظ اشتغال و صنایع موجود در استان حائز اهمیت است، جراحی اقتصادی در کشور با توجه به تحریم‌ها را ارزشمند دانست و گفت: تاکید داریم باید به سمت شفافیت پیش رویم.

وی خاطرنشان کرد: رانت و رانت‌خواری و ارز ۴۲۰۰ باعث شد برخی به سود‌هایی برسند، اما خداوند را شاکریم نیرو‌هایی به دنبال برگشت این منابع هستند و این اراده در سیستم حاکمیت کشور است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بخش خصوصی یعنی بخش تمام ذی‌نفعان و باید این موضوع حمایت شود عنوان کرد: شفاف‌سازی همراه با گریدبندی و توجه ویژه به بخش خصوصی باید مورد توجه است.

اصلاح نظام قانون صنفی زودتر انجام شود

وی با بیان اینکه همدان سابقه درخشانی دارد، اما توجه ویژه به صنعت نشده و فرار مغز‌ها از استان و مهاجرت را شاهد هستیم افزود: باید استان را ویژه برای بسترسازی توسعه صنعت ببینیم که تحقق این مهم در گرو این است که سازمان‌های دولتی واحد‌های صنعتی را هم ویژه ببینند.

یکی از مدیران اقتصادی در حوزه اصناف نیز با اشاره به اینکه ۲۰۰ اتحادیه صنفی در استان فعالیت دارند اظهار کرد: باید اصلاح نظام قانون صنفی زودتر انجام شود و سهم اتاق اصناف از مالیات اختصاص یابد که این مهم هنوز رخ نداده است.
شمس با بیان اینکه مسائلی باعث شده در تولید استان وقفه ایجاد شود و هنوز برق برخی از واحد‌ها آزاد حساب می‌شود و باعث افزایش قیمت‌ها شده در حالی که در برخی استان‌ها این موضوع را شاهد نیستیم گفت: در اتاق اصناف ایران نماینده‌ای از همدان حضور داشته باشد.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان نیز با اشاره به اینکه سال ۹۹ یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان وصول تامین اجتماعی اتفاق افتاد و سال ۱۴۰۱ به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است گفت: ملزم کردن به وصول قابل تقدیر است.

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه در حوزه مالیات ظرفیت مالیات به یکباره رشد قابل توجهی داشته است گفت: باید در سیستم تصمیم‌گیران دولتی دو عامل تامین اجتماعی و مالیاتی در استان تغییر کند.

حذف تاریخی جلوگیری از ورود ماشین‌آلات را بردارید

یکی از صاحبان واحد‌های صنعتی استان نیز با بیان اینکه حذف تاریخی جلوگیری از ورود ماشین‌آلات را بردارید عنوان کرد: اخذ عوارض صادراتی نیز مانع تولید می‌شود.

وی با اشاره به سختگیری عجیب در برخی قوانین اظهار کرد: موضوع سرمایه درگردش انقباضی بانک‌ها نیز حل شود.

سجاد سوری؛ مدیرعامل شرکتی نوساز در استان نیز با بیان اینکه ما با بازیافت بطری‌های آب آن‌ها را به الیاف تبدیل می‌کنیم، اما بانک‌ها بزرگترین مشکل در حوزه صنعت هستند خطاب به وزیر صمت گفت: جوانان نوپا را ببینید و بازدیدی هم از این واحد‌ها داشته باشید.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار