مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: همدان دارای سابقه طولانی و درخشان در حوزه چاپ است.
کد خبر: ۱۰۸۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲ 31 December 2022

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: همدان دارای سابقه طولانی و درخشان در حوزه چاپ است.

به گزارش تابناک همدان از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، مسعود ویژه در مراسم گرامیداشت و تجلیل از فعالان صنعت چاپ همدان، اظهار کرد: گوتنبرگ در اواسط قرن پانزدهم نخستین دستگاه چاپ  را اختراع اختراع کرد و نقشی که صنعت چاپ در پیشرفت علم و شکل‌گیری رنسانس در اروپا داشت، نقشی بی بدیل است.

وی با اشاره به نظریه مارشال مک لوهان، اندیشمند حوزه علوم ارتباطات، خاطرنشان کرد: مک لوهان دوران بشری به سه دوره شفاهی، کتابت و اطلاعات تقسیم کرده و دو مقطع را بسیار تأثیرگذار می‌داند. او از دو مورد نخست به عنوان کهکشان گوتنبرگ یاد می‌کند که به دلیل افزایش سطح سواد و کتابت در جهان حائز اهمیت است.

ویژه با تأکید براینکه امروزه صنعت چاپ در این حوزه همچنان تأثیرگذار است، تصریح کرد: علی‌رغم همه تحریم ها و مشکلات اقتصادی ، کشور ما در این حوزه با قوت فعال است و استان همدان هم این زمینه جزو استان‌های سرآمد کشور است.

در ادامه رییس اتحادیه چاپخانه داران استان همدان هم در این مراسم گفت: جایگاه چاپ بر کسی پوشیده نیست؛ در واقع چاپ یک هنر، فرهنگ و تولید است و اهالی این عرصه با عشق در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

امین خضریان با بیان اینکه تشکیلات صنعت چاپ با دشواری اداره می‌شود و اگر از نظر اقتصادی بررسی کنیم، فعالیت در این زمینه هیچ توجیهی ندارد، تصریح کرد: صنعت چاپ به ویژه در شهرستان‌ها، نیازمند حمایت‌های ویژه است.

معاون استاندار همدان: از فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی در استان حمایت می‌کنیم /چاپ یک «هنرصنعت» است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در این مراسم مقوله چاپ را موضوعی دیرینه در تاریخ دنیا عنوان کرد و گفت: اختراع چاپ بسیار حائز اهمیت است.

سید مجتبی حسینی با بیان اینکه صنعت چاپ از دو بخش صنعتی و فرهنگی تشکیل شده است، گفت: تنها ۱۵ درصد از فعالیت‌های صنعت چاپ به حوزه فرهنگ اختصاص دارد.

وی چاپ را یکی از ارکان اقتصاد غیرنفتی عنوان کرد و گفت: این صنعت، صنعتی سرمایه پذیر است و با جذب سرمایه‌گذار می‌تواند منجر به رونق اقتصادی استان شود.

حسینی خاطرنشان کرد: استانداری همدان از هر بخشی که در راستای توسعه فرهنگ و اقتصاد استان فعالیت کند، حمایت خواهد کرد.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان هم در این مراسم با بیان اینکه چاپ یک هنرصنعت است و باید در حوزه توسعه آن قدم برداریم، اظهار کرد: هر شاخه از چاپ، حوزه‌ای بسیار گسترده و متنوع است. اگر می‌خواهیم امروز در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به مسئله چاپ و بسته‌بندی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

احمد شانیان از فعالان عرصه چاپ به عنوان دغدغه‌مندان و دلسوزان این عرصه نام برد و گفت: «هنرفرهنگ صنعت چاپ»، عرصه‌ای گسترده است و باید فضای چاپ و نشر به سمت دانش بنیان پیش برود.

وی با تأکید براینکه همدان قطب صنعت چاپ کشور است، خاطرنشان کرد: از همه فعالان این حوزه برای به روز رسانی و توسعه فعالیت‌ها حمایت می‌کنیم و معتقدیم بخش خصوصی در این زمینه پتانسیل قابل‌توجهی دارد.

شانیان با تأکید بر ضرورت افزایش جذابیت محصولات، ضمن درخواست از فعالان این حوزه برای شرکت در نمایشگاه های مختلف چاپ و نشر برای آشنایی با رویدادهای به روز این عرصه، گفت: برندسازی در حوزه چاپ، یکی دیگر از مواردی است که باید در این حوزه مورد توجه قرار بگیرد.

رشته تخصصی چاپ در دانشگاه ایجاد می‌شود

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایجاد رشته تخصصی چاپ در دانشگاه خبر داد

علی اکبر ابراهیمی اظهار کرد: سال گذشته در مراسم گرامیداشت صنعت چاپ همدان، موضوعی با عنوان استانی شدن اتحادیه های چاپ مطرح شد که برای پیگیری این موضوع ملاقاتی با رییس اتاق اصناف کشور داشتم و مکاتباتی انجام شد.
ابراهیمی با بیان اینکه استانی کردن اتحادیه چاپخانه داران همت ویژه ای را می‌طلبد، گفت: با احترامی که برای قانون در زمینه تشکیل اتحادیه ها دارم، صنعت چاپ یک صنعت ویژه، فاخر کامل و اکمل همه صنایع است و ارزش افزوده ای که به تمام صنایع می‌بخشد، صنعت چاپ است.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه همگن شدن این صنعت با سایر صنایع چندان سنخیتی ندارد، تصریح کرد: موضوعی که صنعت چاپ در گستره کاری و مسائل مربوط به آن دارد، نمیتوان آن را به صورت اختصاصی در حوزه صنعت یا فرهنگ قرار داد، چاپ فراصنعتی است که در همه حوزه‌ها تاثیرگذار است.

وی فعالیت صنعت چاپ را در چهار حوزه نشر، بسته‌بندی، تبلیغات و صنعتی عنوان کرد و افزود: باید با نگاه ویژه به صنعت چاپ در همدان، بتوانیم اتحادیه مستقل در استان داشته باشیم.
وی با بیان اینکه صنعت چاپ در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مقام سوم اقتصاد را داراست، گفت: کشور ما در خاورمیانه در جایگاه چهارم فعالیت های صنعتی قرار دارد.

ابراهیمی با تاکید براینکه صنعت چاپ هم از ظرفیت بالایی از  بعد ناوگانی برخوردار است و هم تأمین کننده نیاز داخلی است و هم تأمین کننده بسیاری از سفارشات خارجی، گفت: امروز شاهد صادرات قابل توجه به کشورهای مختلف هستیم.

وی توانمندسازی را نیاز مبرم صنعت چاپ برشمرد و گفت: فعالان ، تولید کنندگان، دولت و مجلس برای دستیابی به این هدف باید کنار هم قرار بگیرند؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای برای این موضوع دارد.

وی ضمن بیان برخی از عملکردهای دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت:  توجه به حوزه آموزش و پیگیری امور به تسهیلات از جمله این اقدامات است.

ابراهیمی با بیان اینکه در حوزه آموزش اتفاقات خوبی را شاهد بودیم ، گفت: مقدمات تفاهم‌نامه با یکی از دانشگاه‌های فنی کشور برای تأسیس مرکز آموزش چاپ آماده شده و برای ایجاد رشته‌های مرتبط در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری پیگیر هستیم تا در آینده نزدیک شاهد انعقاد این تفاهم‌نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه باشیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار