کد خبر: ۱۰۹۳۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲ 23 February 2023

از بهره برداری پل مرزی آستارا تا چند ماه آینده خبرداداز بهره برداری پل مرزی آستارا تا چند ماه آینده خبرداداز بهره برداری پل مرزی آستارا تا چند ماه آینده خبرداد

به گزارش خبرگزاری تابناک گیلان وزیر راه و شهرسازی در سفر به آستارا از بهره برداری پل مرزی آستارا تا چند ماه آینده خبرداد و گفت: با بهره برداری این پل مرزی، ظرفیت تردد خودرو ها‌ی حمل بار، روزانه به بیش از هزار خودرو خواهد رسید.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان راهداری مسئول پیگیری وضعیت پایانه باری و مرزی آستارا است، افزود: چند مشکل از جمله هماهنگی میان سازمان راهداری که مسئول مدیریت و پیگیری وضعیت پایانه بوده و گمرگ که وظیفه ترخیص کالا را بر عهده دارد وجود داشته است که در این خصوص جلسات مختلف با گمرگ برگزار شده است.
دکتر بذرپاش با اشاره به قدیمی بودن پل مرزی آستارا، گفت: این پل که معبر اصلی ورود و خروج کامیون و تریلی‌های ترانزیتی به کشور است ۸۰ سال قدمت دارد که همین امر سبب شد به دلیل عدم تحمل برای عبور و مرور حجم زیادی از کامیون‌های ترانزیتی، با مشکل مواجه شدیم.
وی با تاکید بر لزوم توجه به حل مشکل تراکم کامیون و تریلی‌های ترانزیتی در پشت پایانه مرزی آستارا بیان کرد: در حال حاضر هزار و ۵۰۰ کامیون و تریلی ترانزیتی از در پشت این پایانه مرزی حضور دارند، ولی پل مرزی آستارا تحمل ورود و خروج این میزان از خودرو را ندارد لذا از یک ماه گذشته و با دستور رئیس جمهوری تیمی کارشناسی وارد آستارا شده و مشکلات با سرعت در حال برطرف شدن است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در چند وقت اخیر برای رفع تراکم خودرو در پایانه مرزی آستارا اقداماتی نظیر استحکام بخشی پل برای عبور و مرور بیشتر کامیون و تریلی ترانزیتی انجام شده است، تصریح کرد: میزان استحکام پل برای عبور و مرور کامیون و تریلی‌های ترانزیتی همین مقدار است لذا تصمیم بر این از طریق راه‌اندازی سامانه نوبت دهی تقاضا برای عبور و مرور خودرو‌ها را مدیریت کنیم.
به گفته دکتر بذرپاش در سامانه نوبت‌دهی، کامیون‌های ترانزیتی با حضور در این سامانه می‌توانند به راحتی درخواست نوبت داده و زمان تقریبی حضور خود در پایانه مرزی آستارا را مشاهده کنند، زیرا این امر سبب می‌شود تا کامیون‌ها به محض ورود به پایانه با کمترین معطلی برای اراضی کالا‌های خود مواجه شوند، چون گمرک هم به این سامانه متصل است.
وی همچنین از ساخت پایانه جدید در کنار پایانه مرزی آستارا خبر داد و گفت: مراحل ساخت راه‌های مواصلاتی برای ایجاد پایانه جدید آغاز و پل میان دو کشور ایران و آذربایجان تا یک تا دو ماه آینده آماده بهره‌برداری می‌شود، ولی با این‌حال به سازمان راهداری دستور دادم حتی شده با نصب کانسک، پایانه جدید را وارد مدار کنند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا پایان اسفند شاهد کاهش حجم تراکم در پایانه مرزی آستارا خواهیم بود، افزود: مدیریت لازم در این خصوص انجام و اقدامات اصولی و بلند مدت در این خصوص در حال انجام است.

استاندار گیلان نیز در این بازدید بر لزوم افزایش ترانزیت کالا با احداث پل جدید در پایانه مرزی آستارا تاکید کرد و گفت: ظرفیت ورود و خروج کامیون در پایانه مرزی ۲۵۰ کامیون است، ولی به دلیل مشکلات موجود در کشور آذربایجان همین امر هم به خوبی انجام نمی‌شود که با احداث پل جدید در پایانه مرزی آستارا ظرفیت ورود و خروج خودرو چندین برابر می‌شود.
دکتر اسدالله عباسی با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی صادرات در گیلان به نسبت سال گذشته گفت: توسعه صادرات محصولات غیر نفتی یکی از اهداف دولت در کشور است و همین امر سبب شد تا به دلیل افزایش ۶۰ درصدی صادرات کالا در گیلان صورت تراکم کامیون‌های ترانزیتی در پشت پایانه مرزی آستارا باشیم.
وی یکی مهم‌ترین دلایل تراکم کامیون‌های ترانزیتی در پایانه مرزی آستارا را قدیمی بودن پل مرزی میان آستارا و کشور جمهوری آذربایجان دانست و افزود: این پل تحمل ورود و خروج بیش از ۲۵۰ کامیون ترانزیتی در طول روز را ندارد، ولی اکنون بیش از یک‌هزار کامیون ترانزیتی در پشت پایانه مرزی آستارا حضور دارند.
دکتر عباسی با ابراز خرسندی از راه اندازی سامانه نوبت دهی الکترونیکی در پایانه مرزی آستارا بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی تلاش بسیاری برای الکترونیکی کردن سامانه نوبت دهی در پایانه مرزی آستارا انجام دادند چراکه در گذشته به دلیل دستی بودن نوبت دهی شائبه‌هایی وجود داشته و حتی مشکلات اجتماعی هم با خود به همراه داشته است.
وی با تاکید بر لزوم توجه به توسعه صادرات در کشور و به ویژه در گیلان بیان کرد: امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی بخش اعظمی از مشکلات در پایانه مرزی آستارا برطرف و به زودی شاهد روان شدن ورود و خروج کامیون‌های باری در مرز آستارا خواهیم بود.
استاندار گیلان با بیان اینکه افق صادرات در گیلان بسیار روشن و امیدوار کننده است، تصریح کرد: با توسعه بنادر، گمرکات و پایانه‌های مرزی و به ویژه با افتتاح راه‌آهن رشت_کاسپین و رشت_آستارا، صادرات محصولات در استان گیلان رونق بسیار زیادی پیدا می‌کند.

پل بین مرز ایران و آذربایجان که در مرز آستارا قرار دارد قابلیت تردد بیش از ۲۵۰ تریلی چه در ورود و چه در خروج ندارد که با کمک مهندسان ایرانی تعریض و ایمن سازی این پل را در دستور کار خود قرار داده ایم.

به گزارش خبرگزاری تابناک گیلان: مهرداد بذرپاش ظهر امروز در حاشیه بازدید از محل احداث پل جدید در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در این شهرستان اظهار داشت: بعد از تراکم قابل توجه کامیون ها و تریلی ها در مرز آستارا وزارت راه و شهرسازی مستقیم به این موضوع ورود کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سامانه نوبت دهی رانندگان تریلی ها در مرز آستارا افزود: این سامانه از امروز وارد مدار شده و رانندگان در حال ثبت نام و اخذ نوبت جهت تردد مرزی از مرز دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان هستند، از طرف آذربایجانی هم خواستیم از کشور همسایه که این را مدیریت کند در ارسال کامیون‌ها حالا انجام نشده تلاش دیپلماتیکمان را داریم انجام می‌دهیم سفیرمان در کشور آذربایجان تلاش هایش را انجام می‌دهد که تقاضا را از طرف کشور آذربایجان مدیریت کنیم.

مهرداد بذرپاش با بیان اینکه این سامانه به سامانه گمرک ایران متصل است خاطرنشان کرد: همزمان با اخذ نوبت از سامانه عملیات انجام امور گمرکی نیز توسط گمرک ایران انجام می شود.

وی با اشاره به حضور روزانه یک هزار و ۵۰۰ تریلی در مرز آستارا بر لزوم تسریع عملیات تکمیل پل جدید تاکید کرد و گفت: پل مرزی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
خبرنگار خبرگزاری تابناک گیلان علی اکبرپور از آستارا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار