معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از تدوین طرح جامع احیای ۲۱ گونه در معرض انقراض حیات وحش در کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹ 02 August 2023

به گزارش تابناک سمنان به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی سلاجقه در جمع خبرنگاران در استانداری سمنان اظهار داشت: ۸۳ گونه در معرض خطر انقراض در کشور وجود دارد که برای ۲۱ گونه از این جانوران، طرح جامع آماده شده است.

وی با بیان اینکه این طرح جامع همه مسائل آن‌ها را در بر می‌گیرد افزود: در احزاب این طرح جامع، بحث تکثیر، تأمین آب و علوفه و حتی مسائل مربوط به رفتارشناسی آن‌ها مطالعه می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری این سازمان با پژوهشگاه رویان برای تکثیر یوزپلنگ‌ها، علاوه بر کار‌های ابراز امیدواری کرد تا همه اقدامات صورت گرفته منجر به افزایش مناسب جمعیت یوزپلنگ‌ها در کشور شود.

سلاجقه اضافه کرد: طرح جامع احیای گونه‌های در معرض انقراض حیات وحش به جز یوزپلنگ‌ها شامل گونه‌هایی مثل گوزن زرد ایرانی، پلنگ، میش، بز و برخی دیگر از گونه‌های جانوری نیز می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در راستای نجات یوزپلنگ‌ها از خطر انقراض، مجموعه این اقدامات را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: امروز سومین بار است که به استان سمنان که ظرفیت‌های ارزشمند زیست‌محیطی از جمله حیات وحش با ارزش را در خود جای داده است سفر کرده‌ام و باید گفت که در استان سمنان ظرفیت‌های ارزشمند بین‌المللی برای نجات یوزپلنگ‌ها ایجاد شده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به وقوع سوانح متعدد جاده‌ای برای یوزپلنگ‌ها در محور میامی-سبزوار افزود: متأسفانه هرسال به طور میانگین یک قلاده یوزپلنگ در این محور بر اثر تصادف تلف شده است.

سلاجقه با اشاره به اجرای برخی اقدامات حفاظتی برای یوزپلنگ‌ها در سال‌های گذشته مانند فنس‌کشی چهار کیلومتر از این مسیر تصریح کرد:، اما خوشبختانه در دولت مردم انقلابی سیزدهم با توجه به حساسیت‌هایی که وجود داشت و مطالبه‌ای که مردم در این زمینه داشتند و همچنین با توجه به ارزش حیاتی خود یوزپلنگ در چرخه حیات وحش برای جلوگیری از سوانح جاده‌ای برای یوز‌ها وارد عمل شده و معاونین وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست با حضور میدانی در استان سمنان برخی اقدامات را آغاز کردند.

وی با اشاره به حرکت یوزپلنگ‌ها از توران به سمت نقاط شمال شرق کشور و البته افزایش تردد خودرو‌ها و مسافران در محور ترانزیتی تهران ـ مشهد در محدوده حرکتی این گونه ارزشمند عنوان کرد: این عوامل در کنار هم حساسیت را در این فصل‌ها دو چندان می‌کند و باید در احزاب تعهدات کمی تسریع شود.  

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به دستاورد‌های سفر امروز خود به استان سمنان برای تسریع در اجرای پروژه ایمن‌سازی جاده مرگ یوز‌ها گفت: با توجه به جلسات خوب امروز، بازه‌های زمانی آخرتی تعهدات هر دستگاه فوق‌العاده کوتاه خواهد شد و امیدواریم تا پایان تابستان در حداقل ۱۰ کیلومتر از مسیر مدنظر پروژه روشنایی انجام شود و نصب دوربین‌ها، سرعت‌گیرها، رفع نقص خط‌کشی‌ها، ارسال پیامک، ساماندهی زیرگذر‌ها، و فنس کشی ۸۰ کیلومتری از جمله برنامه‌های مدنظر برای کاهش تصادفات جاده‌ای یوزپلنگ‌ها در این منطقه است که برای آن هم از ظرفیت‌های ملی استفاده خواهیم کرد و هم وزارت راه و شهرسازی اعتباری را برای این وضع در نظر گرفته است. البته حتماً از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز استفاده خواهیم کرد

سلاجقه با بیان اینکه فنس کشی در اولویت بالاتری برای سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد گفت: برای این مهم ۲۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات راه و شهرسازی و سازمان محیط زیست قرار است هزینه شود و در صورت لزوم از بخش خصوصی هم استفاده می‌کنیم.

وی از پیگیری برای قرار گرفتن این پروژه‌ها در فهرست مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان سمنان خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار