مهدی نظری . مرد درختی ایران و فعال فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی
کد خبر: ۱۱۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴ 15 October 2015
به گزارش سایت تابناک ایلام،

خشکسالی و آسیبی که به تولیدکنندگان روستایی میزند... همه می دانند که خشکسالی هست و همه آگاهند که این واژه ،واژه مبارک و میمونی نیست. خشکسالی،بحرانی وحشتناک است که بر همه چیز و همه کس سایه سنگین و وحشتناکی دارد.خشکسالی؛ تر و خشک را بسوی نابودی و ویرانی می کشاند.

 آنچه در این میان حایز اهمیت است اینست که؛درست که خشکسالی پدیده ای ویران گر است ولیکن این پدیده مثل سایر پدیده ها ،شدت و حدت و کم و بیشی مخصوص خود دارد و لذا می تواند برای یک قشر یا یک منطقه آثار سو کمتر و برای قشر و منطقه ای دیگر آثار زیانبار بیشتری داشته باشد. حال آنجه پر واضح است اینست که بیشترین آثار این پدیده وحشتناک ،بر قشر محروم کشاورز و دامدار تحمیل می شود.

 دامداران بخصوص قشر ضعیف و کسانی که خورده دامی برای معیشت خود دارند در برابر لبه تیز تیغ خشکسالی قرار داشته و اکنون جز اولین قشری هستند که با رنج و فشار خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند.

دامدارها اینک طعمه اصلی خشک سالی شده اند.افراد زرنگ و توانای آنها ،ماهها پیش دامشان را ارزان فروش کردند و ضعیفان و قشر کم توان آنان ،اکنون گرفتار گرداب نگهداری دامها در شرایط سخت نبود آب و علوفه شده اند

دامداران اکنون دامهای خود را مفت و ارزان و حتی به شرط فروش در سال های آتی به دلالان می فروشند و خود تک و تنها و خسته از رنج بی حاصل ،راهی گوشه ای از کلان شهرهایی می شوند تا اینبار بجای خدمت به جامعه و تولید، مشغول شغل های کاذب و دلالی و کارگری شوند.

قشر تولید کننده بی ادعا ،اکنون در اثر خشم طبیعت و نبود توجه مسولین ،بسوی سربار شدن در جامعه پیش می رود.

شکی نیست که در آینده با این روند رو به رشد ،ما روستاهای بیشتری را در مسیر تخلیه شدن خواهیم داشت، روندی که تاکنون به تخلیه شدن بیش از سی و پنج هزار روستا انجامیده است. نگذاریم با تخلیه بیشتر روستاهها، این خدمتگزاران بی ادعا و این مرزنشینان مخلص ،بجای سنگربانی در سنگر تولید و امنیت ،به مصرف کننده محض تبدیل شده و بار بیشتری بر مشکلات کلان شهرها تحمیل نمایند. / ز
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار