مرور روزنامه‌های یکشنبه ۳۰ مهر
بازگشت واژه «پول‌کثیف» به ادبیات سیاسی‌کشور، بالاترین مجازات برای یک وکیل دادگستری، تخلف ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در پرونده خودرو‌های لاکچری فوتبالیست ها، ایران‌خودرو و سایپا متهمان آسوده‌خیال اسراف بنزین!، آمار‌های بی‌سابقه در مسکن تهران، چرا نتانیاهو بر ادامه جنگ اصرار دارد؟ و جولان ویروس‌های تنفسی! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۳۳۳۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳ 22 October 2023

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز یکشنبه ۳۰ مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که افزایش صادرات ایران در پیوند با «شانگهای» و «بریکس»، سناریوی امریکایی برای مرگ تدریجی غزه و پرونده‌سازی نتانیاهو علیه ارتش اسرائیل برای فرار از مسئولیت شکست در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 
 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

 

 


انبوه تقاضا در برابر رکود


فرشید پورحاجت طی یادداشتی دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: اگر بخواهیم تصویر مشخصی از آینده بازار مسکن را برای خودمان متصور باشیم، باید به بحث عرضه و تقاضا توجه کنیم. به نوعی می‌توان گفت که طرف‌های عرضه و تقاضا در اقتصاد بازیگران اصلی در این حوزه هستند. در حال حاضر باید به این نکته توجه داشت که ما در کشور با کاهش تولید و ساخت واحد‌های مسکونی روبه‌رو هستیم. کاهش تولید مسکن و تداوم رکود در این بازار نیز نیازمند یک تفکر اساسی از سوی دولت است. در این خصوص لازم است دولت برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشد تا بتوان تغییرات بازار مسکن در آینده را پیش‌بینی کرد.‌
نمی‌توان گفت که رکودی طولانی‌مدت بر بازار مسکن حاکم خواهد شد، چراکه در حال حاضر با کمبود مسکن در کشورمان روبه‌رو هستیم. مردم هنوز موفق نشده‌اند که شرایط خود را مهیا کنند تا بتوانند در این بازار حضور داشته باشند و اقدام به انجام معاملات کنند. شاید به خاطر این موضوع رکود تا مدتی بر بازار مسکن حاکم باشد، ولی با توجه به نیاز موجود به مسکن در بازار، نمی‌توان گفت که این رکود طولانی‌مدت و بادوام خواهد بود.
براساس تازه‌ترین آمار مربوط به شاخص و متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده نیز باید گفت که کاهش قیمت خاصی در بازار مسکن به چشم نمی‌خورد.
دلیل این موضوع به آن برمی‌گردد که اساسا میزان معاملات مسکن طی سه یا چهار ماه گذشته از تعداد و فراوانی کافی برای ارزیابی دقیق برخوردار نبوده است.
چیزی که از آمار مربوط به شاخص و متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران استخراج می‌شود، این است که میزان تولید مسکن در کشور به طور قابل توجهی افزایش نیافته است. این نکته را باید در نظر داشت که در حال حاضر نیاز به بیش از ۵ میلیون واحد مسکونی در کشور حس می‌شود. ساخت این میزان مسکن در بازار کشور سبب خواهد شد تا تعادل و تناسب در این بازار شکل بگیرد.
تحقق این حجم از ساخت‌و‌ساز در کشور به راحتی میسر نخواهد بود. در این خصوص لازم است تا شرایط متفاوتی برای تولید مسکن کشور رقم بخورد. با توجه به وضعیتی که در حال حاضر رصد می‌شود، چنین شرایطی فراهم نیست.
به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که رکود در خرید و فروش‌ها طولانی‌مدت نخواهد بود، این است که واحد‌های مسکونی‌ای که در حال تولید هستند به اندازه تقاضا در بازار مسکن نخواهند بود. متقاضیان نیز می‌دانند که مهم‌ترین و مطمئن‌ترین بازار اقتصادی کشور، بازاری جز مسکن نیست.
از سویی کاهش ایجادشده در قیمت‌های بازار مسکن عدد قابل اعتنایی نیست، به طوری که شرایط بازار مسکن کشور طی شش ماهه نخست سال جاری به نوعی رقم خورد که معاملات مسکن بر روال خود انجام نشده و داده‌هایی که برای استخراج قیمت تمام‌شده مسکن استفاده شده‌اند، قطعا از فراوانی کافی برای تعیین میزان کاهش قیمت مسکن برخوردار نبوده‌اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد آمار جدیدی که از سوی مرکز آمار منتشر شده است، نمی‌تواند قابل اتکا باشد.
چیزی که مشخص است، ثبات قیمتی ایجادشده در بازار املاک و مستغلات است. علاوه بر این باید توجه داشت که انتظارات تورمی‌ای که به نظر می‌رسید در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری وجود داشت، امروز به نحوی کنترل شده و بازار در حال دنبال کردن مسیر خود است. اینکه گفته می‌شود رکود در بازار مسکن رخ داده است، باید در حوزه تولید و ساخت واحد‌های مسکونی مورد بررسی قرار گیرد.
با این اوصاف به نظر می‌رسد که شرایط حاکم در بخش سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات، بسیار پرمخاطره و همراه با ریسک بالاست. نکته حائزاهمیت در این خصوص این است که هزینه تولید و ساخت واحد‌های مسکونی در کشور ما طی یکی دو سال گذشته به شدت افزایش داشته است. از همین‌رو طی همین سال‌ها میل و انگیزه برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن نیز به نوعی کاهش یافته است.

 

 

 

راه حل عملی مساله فلسطین از نگاه روزنامه جمهوری اسلامی


روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان راه عملی مساله فلسطین نوشت: تجربه ۷۵ ساله مماشات دولت‌های عربی، مجامع بین‌المللی و حتی بخشی از فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی نشان داد این رژیم بهیچوجه بنا ندارد دست از شرارت و توسعه طلبی بردارد. سران این رژیم آشکارا اعتراف می‌کنند درصدد گسترش قلمرو اسرائیل از طریق اشغال سرزمین‌های بیشتر و حتی ضمیمه کردن خاک کشور‌های همجوار هستند و تصمیم دارند این کار را با توسل به زور، کشتار، آواره کردن مردم و اشغال سرزمین‌های آن‌ها انجام دهند.
همه چیز حکایت از این واقعیت تلخ دارند که صهیونیست‌ها بهیچوجه حاضر به کوتاه آمدن از اهداف توسعه طلبانه خود نیستند و طرح‌هائی از قبیل تشکیل دو کشور فلسطینی و اسرائیلی یا انجام انتخابات برای عمل کردن به رای و نظر مردم فلسطین درخصوص چگونگی اداره شدن آن هرگز به سرانجام نخواهد رسید و بحران فلسطین را حل نخواهند کرد. علت اینست که صهیونیست‌ها از نظر ایدئولوژی دچار توهماتی هستند که با پای‌بندی به آن توهمات هرگز نمی‌توانند به حقوق بشر و زندگی مسالمت‌آمیز با غیر خود تن بدهند. این توهمات را می‌توان در چهار اصل خلاصه کرد. آن‌ها می‌گویند:
۱- ما نژاد برتر هستیم
۲- حاکمیت بر زمین را خدا به ما اختصاص داده
۳- تمام ملت‌ها باید تحت فرمان و سلطه ما باشند
۴- درخصوص مردم فلسطین هم معتقدند آن‌ها اصولاً هیچ حقی ندارند و حقوق بشر درباره آن‌ها مفهومی ندارد.
این توهمات را سران رژیم صهیونیستی آشکارا مطرح می‌کنند و در برابر تعجب و اعتراض افکار عمومی همواره از آن دفاع هم می‌کنند. روحانیون صهیونیست هم با استناد به تورات تحریف شده، کودک‌کشی را جایز و حتی لازم می‌دانند. آن‌ها می‌گویند اگر به کودکان خانواده‌هائی که با ما همفکر و همراه نیستند مهلت بدهیم و آن‌ها را به قتل نرسانیم، وقتی بزرگ می‌شوند خطرشان برای ما بیشتر می‌شود و لذا باید در کودکی جانشان را بگیریم و اجازه ندهیم چنان فرصتی را به دست بیاورند.
صاحبان این توهمات و این تفکرات انحرافی و شیطانی هرگز نمی‌توانند با سایر مردم همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند. درست به دلیل همین تفکرات و توهمات خطرناک بود که اروپائیان نتوانستند این قوم خودبرتربین، متوهم و شرور را تحمل کنند و سرانجام آن‌ها را در فلسطین مستقر کردند و به صورت یک غده سرطانی در قلب جهان اسلام به جان مسلمانان انداختند. اروپائی‌ها با کمک و حمایت آمریکا صهیونیست‌ها را در فلسطین مستقر کردند و با زور سرنیزه و انواع و اقسام ترفند‌ها کشوری جعلی و نامشروع را شکل دادند تا اولاً خودشان از شر آن‌ها خلاص شوند، ثانیاً مسلمانان را به بلای خانمان سوزی مبتلا کنند و ثالثاً با فروش سلاح‌هایشان سود سرشاری نصیب خود نمایند.
جنایات نتانیاهو در غزه که این روز‌ها به اوج خود رسیده، این واقعیت را با روشنی بیشتری نشان داد که مسلمانان نباید برای یکسره کردن کار رژیم صهیونیستی معطل مجامع بین‌المللی و دولت‌های غربی بمانند و به امضای معاهدات و پیمان‌ها دل خوش کنند. تنها راه پایان دادن به عمر ننگین رژیم غاصب، اشغالگر، نامشروع و جنایتکار صهیونیستی اینست که مسلمانان علیه این رژیم متحد شوند و آن را محاصره و منزوی کنند تا در انزوا نابود شود.
برای رسیدن به این هدف بسیار مهم، مسلمانان باید ابتدا اختلافات خود را کنار بگذارند و به این نکته حیاتی بیاندیشند که ادامه موجودیت رژیم صهیونیستی به زیان همه آنهاست. صهیونیست‌ها اگر فرصت پیدا کنند تمام کشور‌های عربی و اسلامی منطقه را اشغال می‌کنند و همان رفتاری را با ملت‌های مسلمان این کشور‌ها خواهند کرد که با فلسطینی‌ها کردند و اکنون با مردم غزه می‌کنند.
اجرای این طرح، که اگر به درستی انجام شود قطعاً به زوال رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد، به برنامه‌ریزی دقیق، هماهنگی‌های مستمر، پرهیز از افراط و زمان شناسی حساب شده‌ای نیاز دارد. درست است که دولت‌های کنونی کشور‌های عربی و اسلامی فاقد جوهر لازم برای ورود به چنین برنامه‌ای هستند، ولی عقلای جهان اسلام می‌توانند در یک حرکت تاریخی که شاید قدری نیز زمان‌بر باشد بر این معضل نیز غلبه کنند و راه را برای رسیدن به اتحاد مورد نظر هموار نمایند. این همان طرح مورد نظر امام خمینی است که نیم قرن قبل ارائه شد، ولی هرگز به صورت برنامه‌ریزی شده برای ورود آن به مرحله اجرائی اقدامی صورت نگرفت. امروز که تمام راه‌ها آزمایش شده و به بن‌بست رسیده‌اند، زمان جدی گرفتن این طرح واقع بینانه و عملی برای حل مساله فلسطین است.

 

لجاجت و بلاهت سران اسرائیل به ضررشان شد 


سیف الرضا شهابی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان لجاجت و بلاهت سران اسرائیل به ضررشان شد نوشت: بعد از حمله نیرو‌های حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر ۱۴۰۲ مصادف با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، در دو سه روز اول فضا تا حدودی به نفع اسرائیل بود. اسرائیل چهره‌ای مظلوم؟ به خودش گرفته بود در فضای ایجاد شده. بهترین فرصت برای رژیم صهیونیستی فراهم شده بود تا بعد از یک روز بمباران برخی از مراکز نظامی حماس به تلافی حمله ۱۵ مهر، از موضع مظلوم با واسطه قرار دادن دولتمردان کشور‌هایی که با حماس و اسرائیل رابطه دارند، اوضاع را آرام می‌کرد، با دادن امتیاز به فلسطینی‌ها و ساکنان غزه به تقویت و تحکیم جایگاه خودش می‌پرداخت و منطقه را به ساحل آرام می‌رساند و از بسیاری از فجایع و جنایات که اکنون به نام اسرائیل ثبت می‌شود جلوگیری می‌کرد.
از آنجا که غرور توام با توان نظامی و اطلاعاتی و امنیتی اغراق آمیز (در حمله ۱۵ مهر اغراق آمیز بودن آن تا حدودی ثابت شد) در رهبران افراطی اسرائیل نهادینه شده مانع از این شد تا اسرائیلی‌ها عاقلانه فکر کنند و تصمیمی صحیح بگیرند.
قطع آب و برق و مواد غذایی و دارویی بر ساکنان غزه و ادامه بمباران‌های جنون آمیز که ۷۵ سال است رویه سران اسرائیل است و بالاخره انداختن بمب به کلیسا‌ها و مساجد و مناطق مسکونی و بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان المعمدانی در غزه که چندصد نفر را به شهادت رساند اوج وحشیگری رژیم صهیونیستی را در مقابل دیدگاه جهانیان قرار داد احساسات مردم جهان را جریحه‌دار کرد تا جایی که رهبران سازشکار برخی از کشور‌های عربی را وادار به اعتراض کرد و اجلاس چهارجانبه با بایدن که قرار بود در پایتخت اردن برگزار شود را لغو کردند و یهودیان آمریکا به عنوان اعتراض به جنایات اسرائیل وارد ساختمان گنگره شدند.
لجاجت و بلاهت رژیم صهیونیستی سبب شد در سطح جهانی ورق به نفع فلسطینیان برگردد و مظلومیت ۷۵ ساله فلسطینی‌ها مجددا در اذهان عمومی و وجدان‌های بیدار جهانیان زنده شود و اسرائیل را به جایگاه واقعی خودش به عنوان متجاوز به اراضی و حقوق فلسطینیان برگرداند اکنون در اکثر کشور‌های جهان خصوصا کشور‌های غربی مردم خشمگین در خیابان‌ها با شعار‌هایی که نشانگر تنفرشان از اسرائیل است تظاهرات می‌کنند در برخی کشور‌ها به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های رژیم صهیونیستی حمله می‌شود به طوری که اسرائیل محبور شد سفارتخانه و کنسولگری‌هایش را تعطیل کند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار