زمانی می توان گفت که با گاز سوز شدن کبابی ها هدف صیانتی جنگل های استان محقق شده است که در کنار حذف منقل های ذغالی کبابی ها ،بساط یسته های پرتعداد ذغال در مقابل سوپری ها نیز برچیده شود.
کد خبر: ۱۱۳۴۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵ 28 October 2023

تابناک ایلام :: صیانت از منابع طبیعی و خصوصل جنگل های زاگرس دغدغه هر ایلامی طبیعت دوستی است که بخش اعظم آنها حفاظت از بلوطستان های استان را حتی فراتر از دستگاههای متولی را در رفتار خود با طبیعت تعریف کرده و به گاه رویدادهای مخرب برای طبیعت ،فرسنگ ها جلوتر از آنها برای نجات آن گام بر می دارند.

موضوع صیانت از بلوطستان های استان اعم از مقابله با آتش سوزی ها ،جلوگیری از شکستن درختان بلوط ،مبارزه با لورانتوس ،ذغال گیری و استفاده از شاخه درختان بمنظور طبخ غذا و کباب و...برگرفته از همین دغدغه مقدس ایلامیان تعریف می شود

اقدام قابل تحسین دادستان ایلام از طریق گاز سوز نمودن کبابی های سطح شهر ایلام را نیز باید در اهتمام به دغدغه طبیعت دوستان از یک سو و همچنین وظیفه ذاتی مدعی العموم در صیانت از عرصه های طبیعی استان معنا می شود.

از اینرو بایدضمن قدردانی از این اقدام دادستان ایلام ،جملگی با حمایت از این طرح صیانت کننده از جنگل های استان ایلام ،مسیر را برای فراگیر شدن این طرح حتی در بین خانوارها فراهم نمود.

اما آیا صیانت از بلوطستان های استان صرفا با گازسوز شدن کبابی های ایلام عملی می شود ؟ واقعا سهم کبابی ها در سوزندان درختان بلوط و یا استفاده از ذغال در پخت کباب چه اندازه است؟

در حالی که این سالهاست در سایه غفلت دستگاههای مربوطه ،ذغال گیری از جنگل های استان به اسباب معاش تعداد قابل توجهی از مردم استان تبدیل شده و همین کبابی ها تاکنون ذغال مورد نیاز خود را از همین مسیر تامین می نمودند آیا با گاز سوز شدن کبابی ها این مسیر نیز مسدود می شود؟!

بطور قطع با توجه به شرایط بر چرخه حاکم بر تولید ،فروش و مصرف ذغال در استان پاسخ به سوالات بالا منفی است و تا چرخه فوق بطور کامل قطع نشود نمی توان ادعا کرد با گاز سوز شدن کبابی ها ،اهداف صیانتی از جنگل های استان محقق شده است.

با نگاهی به مراکز تولید ،توزیع و فروش ذغال در استان باید گفت تا رسیدن به این هدف ،فاصله زیاد است و طرح دادستان ایلام نیز قطع کردن حلقه انتهای زنجیر تعبیر شده و تاثیری بر دیگر حلقه ها بر جای نخواهد گذشت

بواقع می توام اینچنین گفت که گازسوز شدن کبابی ها در کنار بسته ای ذغال تلنبار شده در مقابل سوپر مارکت های جنب کبابی های ایلام تناقضی کاملا آشکار است .

زمانی می توان گفت که با گاز سوز شدن کبابی ها هدف صیانتی جنگل های استان محقق شده است که در کنار حذف منقل های ذغالی کبابی ها ،بساط یسته های پرتعداد ذغال در مقابل سوپری ها نیز برچیده شود.

یادمان هم نرود که با اجرای طرح گاز سوز شدن کبابی ها ،بدلیل ذائقه خاص ایلامی ها ،آنان نیز بخش قابل توجهی از مشتری های خود را از دست داده اند ،چرا که این ذائقه ریشه در فرهنگی دیرینه دارد که آتش بلوط بخش جدایی ناپذیر آن است و برای اجرایی شدن این طرح ابتدا باید روی این بخش از فرهنگ کار شود و از نوک زنجیر به قطع چرخه اقدام کرد

البته نباید فراموش کرد که کباب ذغال بلوط در کنار اینکه به ذائقه جدایی ناپذیر سبد خوراکی ایلامیان تبدیل شده است ،اما این روزها به مدد رفت و آمد هموطنان از جای جای ایران به استان ایلام ،باید اعتراف کرد که کمترکسی است که نام ایلام را بشنود و از  کباب شباب و مهدی آباد هم یادی نکند ،کبابی که بعنوان یک برند در کنار کباب بناب و اکبر جوجه شمال معرف ایلام شده است و باید مراقب این برند پولساز هم بود!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار