مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ۲ راس گوزن زرد ایرانی از سایت تکثیر دشت ناز ساری استان مازندران به سایت تکثیر مانشت و قلارنگ ایلام انتقال یافت.
کد خبر: ۱۱۴۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸ 26 November 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ علیرضا محمدی اظهار کرد: هر چند سایت مانشت و قلارنگ موفق‌ترین سایت تکثیر گوزن زرد در کشور است اما این ۲ راس گوزن زرد نر بالغ از دشت ناز ساری به این سایت منتقل شد.

وی هدف از انتقال این ۲ راس گوزن از مازندران به ایلام را حفظ نژاد گوزن‌های این سایت و جلوگیری از تداخل ژنتیکی در نوزادان این گوزن‌ها طی سال‌های آینده ذکر کرد.

محمدی توضیح داد: گوزن‌های سایت ایلام از سال ۸۶ تاکنون دارای جفت‌گیری و زادآوری درون‌خانوادگی بوده‌اند که از نظر ژنتیکی احتمال اختلال در نوزادان آینده این سایت وجود دارد.

وی یادآور شد: این ۲ راس اولین گوزن‌هایی هستند که از سال ۸۵ تاکنون از یک استان دیگر به سایت تکثیر استان ایلام به صلاحدید سازمان حفاظت محیط زیست برای بقای سلامت ژنتیکی گوزن‌های سایت ایلام منتقل شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام اضافه کرد: همچنین ۲ راس از گوزن‌های ماده بالغ سایت مانشت و قلارنگ طی روزهای آینده به خوزستان منتقل می‌شود.

به گفته محمدی هم‌اکنون سایت مانشت و قلارنگ ۳۰ راس گوزن شامل ۲۲ ماده و هشت نر دارد و ماه‌های مهر و آبان فصل جفت‌گیری این وحوش است.

وی تاکید کرد: از ابتدای شروع فعالیت سایت تکثیر گوزن زرد در استان ایلام تاکنون همه گوزن‌های متولد شده در این سایت سالم و بدون مشکل بوده‌اند و ایلام موفق‌ترین سایت تکثیر گوزن زرد کشور را دارد./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار