مدیرکل دامپزشکی استان ایلام:
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: با بازرسی‌ و مراقبت های فعال دو مورد وقوع بیماری "زبان آبی" گوسفندی در ۲ شهرستان استان ایلام تشخیص و اقدامات کنترلی لازم بعمل آمد.
کد خبر: ۱۱۴۴۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰ 24 December 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر یونس احمدی از وقوع دو مورد بیماری زبان آبی (بلوتانگ) در دو شهرستان استان ایلام خبر داد و افزود: با توجه به واگیری معنادار بیماری، درصد تلفات و کاهش راندمان تولید در گله‌ها دامداران استان ایلام لازم است به توصیه‌های دامپزشکی برای مبارزه با این بیماری توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه زبان آبی به عنوان یک بیماری ویروسی قابل انتقال توسط حشرات با درصد واگیری و تلفات بالای ممکن در گله است،اظهار داشت: این بیماری توسط پشه‌ها و در مواردی بندپایان انتقال پیدا می کند و در برنامه مبارزه با "زبان آبی" بهداشت محیط، سم پاشی و مبارزه با پشه‌ها بسیار مهم است.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: علائم این بیماری شامل اروزیون و اولسر روی غشاهای مخاطی، سختی تنفس و لنگش ناشی از نکروز ماهیچه ورم فک و پوزه، تورم سر، زبان و لثه، ریزش پشم چند هفته پس از آغاز بیماری، سقط جنین و غیره است.

دکتر احمدی تأکید کرد: از آنجا که تعداد زیادی از عفونت‌های زبان آبی از لحاظ کلینیکی غیر آشکار هستند تشخیص اولیه بیماری کار ساده‌ای نیست و خوشبختانه این مهم از عهده کارشناسان دامپزشکی استان بر آمده است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در شهرستان‌های هلیلان و دهلران از توابع استان ایلام گزارش شده است،گفت: اولین مورد مشکوک به بیماری زبان آبی از شهرستان هلیلان بود که نمونه خون کامل جهت انجام تست PCR به مرکز ملی تشخیص آزمایشگاههای مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور ارسال گردید و مثبت گزارش شد.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام افزود: در دومین مورد از تعدادی روستا در شهرستان دهلران نمونه سرم گوسفند مشکوک به بیماری، جمع آوری شدکه پس از ارسال به مرکز تشخیص، نمونه‌ها در تست سرولوژی الایزا(ElISA) مثبت گزارش گردیدند.

وی اظهار داشت: اقدامات قرنطینه‌ای، بهداشتی در خصوص واحدهای دامداری درگیری بیماری در سطح استان انجام شده است اما لازم است در آینده حمايت‌های مالی بیشتری در خصوص مبارزه با بیماری‌های دامی در دستور کار مسئولان قرار گیرد./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار