مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه تصفیه خانه آب این پالایشگاه توسط رئیس جمهور کلنگ زنی می شود،گفت:این تصفیه خانه در دو بخش تصفیه متعارف و پیشرفته آب با ظرفیت ۴۲ لیتر بر ثانیه  در محل ورودی این شرکت احداث می شود.
کد خبر: ۱۱۴۵۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸ 28 December 2023

به گزارش تابناک ایلام ؛ روح اله نوریان در بازدید استاندار ایلام و جمعی از مدیران استانی از پالایشگاه گاز ایلام با اشاره به اینکه این تصفیه خانه با هدف تامین مصارف مختلف آب این پالایشگاه بر روی آب ارسالی از سد گلال احداث می شود، افزود: این تصفیه خانه در مدت ۱۸ ماه و با اعتبار ۲۲۳ میلیارد تومان از دی ماه سال جاری توسط شرکت شرق سازه کویر و با نظارت مهندسین مشاور گامسیاب انجام می شود.

وی اظهار داشت: بخش تصفیه متعارف این تصفیه خانه آب شامل واحد هوادهی، اختلاط سریع، زلال سازها، فیلتراسیون، واحد تغلیظ، واحد گندزدایی به روش الکترولیز نمک خوراکی و مخازن ذخیره با سیستم کنترل PLC و ارتباط با شبکه  DCS مرکزی بوده و بخش تصفیه پیشرفته شامل سه واحد پکیج تصفیه RO هرکدام به ظرفیت ۳۸ متر مکعب در ساعت و دو پکیج  MLD به ظرفیت هرکدام ۱۰ متر مکعب در ساعت، به همراه پایپینگ،شیرآلات و مخازن ذخیره مورد نیاز می باشد.

نوریان از رشد تولید محصولات پنجگانه این شرکت در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: از ابتدای شروع به کار دولت تاکنون بیش از سه میلیارد متر مکعب گاز طبیعی با رشد ۱۲ درصدی، ۱۹۲ هزار تن  گاز اتان با رشد ۶۲ درصدی، ۳۵۲ هزار تن گاز مایع خام با رشد ۳۷ درصدی، ۱۴۵ هزار تن گوگرد با رشد ۶ درصدی و ۲۴۰ هزار تن میعانات گاز تولید شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام در ادامه با بیان اینکه پالایشگاه گاز ایلام با تکیه بر دانش بومی و متخصصان داخلی موفق به افزایش تولید در طول دو سال گذشته شده است، افزود: حجم تولید گاز طبیعی درهمین دوره ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت در تولید گاز اتان ارسالی به صنایع پایین‌دستی افزایش ۶۲ درصدی در طول دو سال داشته است، اظهار داشت: این افزایش متأثر ازبهبود قابلیت اطمینان این پالایشگاه و استمرار در ارسال خوراک به مجتمع پتروشیمی ایلام بوده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه این مجموعه در تولید محصول گاز مایع نیز رشد ۳۷ درصدی تجربه کرده و در تولید گوگرد نیز شاهد افزایش ۶ درصدی بوده است، تصریح کرد: افزایش محصولات تولیدی برای تکیه به خودکفایی و تحقق اهداف نامگذاری در طول دو سال گذشته بوده است.

نوریان با اشاره به طرح‌های کلان پالایشگاه برای افزایش بهره ‌وری، بهینه‌سازی و پایداری تولید اظهار کرد: طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با هدف کاهش رو به صفر آنها، پروژه رفع مشکلات دمایی واحدهای شیرین‌سازی گاز، پروژه احداث تصفیه‌خانه روی آب مصرفی سد گلال و احداث بویلر بازیافت حرارتی برای استفاده از گازهای گرم خروجی دودکش توربین‌های گازی از مهم‌ترین طرح‌های در حال اجرای این پالایشگاه گازی است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه در راستای تأمین تجهیزات و فناوری‌های کلیدی مورد نیاز با تکیه بر توان شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان و در جهت تحقق راهبردهای اصلی اقتصاد مقاومتی و رفع تحریم‌ها، ۱۸ عنوان پروژه ساخت بار اول در این پالایشگاه شناسایی شده است،گفت:از ابتدای سال جاری تاکنون و از این تعداد پروژه، ۱۶ عنوان جهت استعلام به معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری ارسال و تاکنون تأییدیه ۳ پروژه اخذ شده است.

نوریان افزود: این سه پروژه شامل فرمولاسیون و ساخت پوشش‌های پایه آلی مقاوم در برابر سرویس ترش جهت جلوگیری از ترک‌خوردگی هیدروژنی فولاد کربنی، غشای نیتروژن ساز و ساخت ماسک فرار برای استفاده در پالایشگاه‌های با خوراک گاز ترش هستند که با اجرای این پروژه‌ها برخی از نیازهای فناورانه شرکت برطرف می‌شود.

وی اظهار داشت: بومی‌سازی محصول از طریق مصوبه تولید بار اول، عدم تأمین کالا از تولیدکننده اصلی خارجی، تولید محصول باصرفه جویی ارزی، کاهش هزینه‌های تولید، ارتقا توانمندی طراحی، ساخت یا فرمولاسیون و انتقال دانش و فناوری از اهداف اجرای این پروژه‌ها هستند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار