مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت : چاقو سازی شهرستان ملکشاهی (بوگده) از محصولات شاخص این شهرستان نشان جغرافیایی دریافت کرد.
کد خبر: ۱۱۴۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸ 04 January 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ فرزاد شریفی بیان داشت : چاقو سازی از هنرهای بومی و قدیمی شهرستان ملکشاهی در استان ایلام به شمار می‌رود و قدمتی دیرینه دارد هنر چاقو سازی یا بوگده سازی که تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با شمشیر و چاقو دارد در حدود بیش از چند صد سال در شهرستان ملکشاهی به عنوان یک سلاح سرد پایه گذاری و بعد از آن این هنر به عنوان یک صنعت توسط مردم ملکشاهی گسترش پیدا کرد.

وی افزود : سابقه این صنعت در شهرستان ملکشاهی به زمان‌هایی برمی‌گردد که داشتن سلاح سرد از ضروریات زندگی هر فرد به شمار می‌رفت که با ورود سلاح گرم به‌تدریج حمل و استفاده از سلاح سرد (چاقو) منسوخ شد.

شریفی ادامه داد : بوگده به جهت استفاده از مواد خاص (بدنه از جنس فنر خودرو یا کنز بلبرینگ ماشین سنگین و دسته از شاخ یا استخوان حیوانات) دارای کیفیت و مقاومت بالایی است، شکل این نوع چاقو منحصر به فرد و خاص منطقه می‌باشد و تمامی مراحل ساخت آن به صورت دستی و سنتی و بدون استفاده از ابزارالات صنعتی انجام می‌شود./ع

 

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار