رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان از تولید مالچ معدنی زیست سازگار با محیط‌زیست در این استان برای جایگزینی مالچ نفتی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸ 26 January 2024

به گزارش تابناک سمنان، علی منصفی‌راد، رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان از «مالچ معدنی زیست سازگار با محیط‌زیست» به‌عنوان محصول مهم جهاد دانشگاهی استان سمنان نام برد و گفت: مالچ معدنی زیست سازگار با محیط‌زیست اثرگذاری بالایی در تثبیت خاک و کنترل ریزگرد‌ها دارد که از معضلات جدی کشور است.

وی از این محصول به‌عنوان یک تولید دانش‌بنیان کم‌نظیر در جهان نام برد و ادامه داد: مالچ معدنی برای مقابله با ریزگردها، آلاینده‌ها و گردوغبار که بخش‌های وسیعی از کشور در تابستان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، تولید شده است.

منصفی‌راد با اشاره به اینکه این محصول جایگزینی برای مالچ نفتی است، بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید مالچ معدنی و زیست سازگار بهترین راهکار برای مقابله با مشکلات این حوزه است.

وی با اشاره به تولید نمونه‌های اولیه این محصول گفت: این محصول در سفر وزیر کشور به استان به‌صورت رسمی رونمایی شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان با بیان اینکه وزارت کشور خریدار این محصول شده است، اظهار کرد: قرار است وزارت کشور بعد از اخذ مجوز‌های این محصول، از آن در ۱۰ کانون بحرانی کشور استفاده کند.

منصفی‌راد اضافه کرد: تاکنون ۲ استان کشور درخواست خود را برای ایجاد خط تولید ارائه داده‌اند و با توجه به هزینه بالای حمل‌ونقل، قرار است خط‌های تولید متعددی در استان‌های درگیر با ریزگرد‌ها ایجاد شود.

وی بیان کرد: تا قبل از پایان سال، فرآیند انعقاد قرارداد بین جهاد دانشگاهی و وزارت کشور انجام و زمینه برای تولید این محصول دانش‌بنیان فراهم می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان با اشاره به هزینه پایین تولید این نوع از مالچ معدنی اظهار کرد: هزینه تولید این محصول که مزایای زیادی برای خاک دارد و به حل معضل ریزگرد‌ها کمک می‌کند، یک‌پنجم تا یک‌هفتم هزینه تولید مالچ نفتی است.

منصفی‌راد از تولید زئوتیمول در قالب یک طرح فناورانه دیگر در این نهاد خبر داد و افزود: این محصول تولیدشده در جهاد دانشگاهی استان، یک افزودنی خوراک دام با خاصیت آنتی‌بیوتیک ارگانیک است.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار