همزمان با ایام الله دهه فجر؛
فرماندار شهرستان شمیرانات اعلام کرد: همزمان با دهه مبارک فجر، ۳۷ پروژه عمرانی و خدماتی با اعتبار ۲۱۷ میلیارد و ۹۹۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در شهرستان افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.
کد خبر: ۱۱۵۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷ 01 February 2024

فرماندار شمیرانان

به گزارش «تابناک تهران» به نقل از فرمانداری شمیرانات، مجتبی ذاکریان روز چهارشنبه یازدهم بهمن ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت قرار گرفتن در آستانه دهه مبارک فجر در فرمانداری شمیرانات برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ایام ماه رجب و فرارسیدن مبعث پیامبر اکرم (ص) که از اتفاقات کم نظیر در تاریخ بشریت است، اظهار داشت: در آستانه ایام الله مبارک فجر هستیم که این ایام نیز به نوعی مبعثی دیگر برای مردم کشور ما و همه جهان محسوب می‌شود چراکه حضرت امام در این روز‌ها اتفاقاتی را با تکیه به مردم رقم زد که آرزوی تمام معصومین و انبیاء که استقرار حاکمیت دینی را دنبال می‌کردند، بود و در این ایام قدم آخر توسط امام راحل و بزرگوار و به پشتیبانی مردم و تاسی از اهل بیت برداشته شد و قدر و عظمت این اقدام به این زودی درک نخواهد شد.

 وی با بیان اینکه اتفاقات غدیر و عاشورا با توجه به گذر زمان قابل تحلیل شده‌اند، گفت: وقایع انقلاب نیز نیازمند گذشت زمان است تا بتوانیم درک کنیم که از کجا به کجا رسیده‌ایم و مقصود این است که خالص‌ترین سلام و پیام‌های خود را به شهدایی که توسط ساواک شکنجه و به شهادت رسیدند برسانیم.

عمده پروژه‌های دهه فجر در سال جاری کلید خورده‌اند

 فرماندار شمیرانات با اشاره به این‌که خبرنگاران پل ارتباطی حاکمیت با مردم هستند در خصوص وضعیت پروژه‌های مختلف در این شهرستان خاطرنشان کرد: به فضل الهی در شمیرانات هیچ پروژه بر زمین مانده‌ای نداشته‌ایم و نکته مهم و قابل توجه در خصوص پروژه‌های شهرستان این است که ۹۰ درصد این اقدامات متعلق به سال ۱۴۰۲ هستند، یعنی در این سال به اقتضای نیاز شهرستان، پروژه‌ها پیش‌بینی و کلید خورده و به بهره‌برداری می‌رسند.

 نماینده عالی دولت در شمیرانات در خصوص اقدامات و پروژه‌های قابل افتتاح و بهره‌برداری در شمیرانات طی ایام دهه فجر بیان داشت: علی‌رغم این‌که اعتبارات سال ۱۴۰۲ این شهرستان هنوز تخصیص نیافته و احتمال دارد تا نیمه اول ۱۴۰۳ محقق نشود، با یاری خداوند توانستیم تعهداتی را که داشته‌ایم، انجام داده و معلق نگه نداریم.

وی اقدامات انجام شده را در شش سرفصل اعتبارات استانی که به شهرستان اختصاص یافته عنوان داشت و گفت: در اعتبار شهرستانی از مجموع ۷۴ میلیارد تومان اعتبارات مصوب، توانستیم ۱۲ میلیارد را جذب و در پروژه‌ها هزینه کنیم؛ با توجه به این‌که در پروژه‌های دولت هستند، این رقم قابل قبول است.

 ذاکریان افزود: از محل اعتبارات ملی با رایزنی‌های انجام شده از طریق مدیران کل و مسئولان ملی توانستیم مبلغ ۵۸ میلیارد تومان مازاد بر در آمد‌های شهرستان هزینه کنیم، که در این راستا باید از نمایندگان محترم مجلس، وزارتخانه‌ها و مدیران استانی و معاونت‌های مختلف قدردانی کنیم.

فرماندار شمیرانات در ادامه به اعتبارات حوزه سرمایه‌گذاری اشاره و اظهار داشت: طی سال ۱۴۰۲ موقعیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در شهرستان وجود داشته که به همین واسطه توانستیم از این محل نیز ۳۰ میلیارد تومان جذب سرمایه داشته باشیم و اعتباراتی کسب و در دهه فجر پروژه‌هایی را افتتاح کنیم.

ذاکریان به اعتباراتی که طی سال ۱۴۰۲ و از محل مولد‌سازی و سایر موارد و منابع تأمین شده نیز اشاره و کرد و افزود: این اعتبارات را سایر منابع می‌نامیم که مجموعاً ۵۸ میلیارد تومان است و توانستیم پروژه‌هایی را با این اعتبارات به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

نماینده عالی دولت در شمیرانات با بیان اینکه مجموعاً در شهرستان ۳۷ پروژه با ۲۱۷ میلیارد تومان اعتبار طی ایام مبارک دهه فجر افتتاح و بهره‌برداری می‌شود گفت: برای این افتتاح‌ها ۱۰ دستگاه اجرایی شهرستان با اعتبار دقیق ۲۱۷ میلیارد و ۹۹۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پای کار بوده‌اند.

 وی در تشریح جزئیات ۱۰ دستگاه که در امر اعتبارات مشارکت داشته‌اند، گفت: شهرداری لواسان با ۷ پروژه، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با ۳ پروژه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ۲ پروژه، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ۲ پروژه، منابع طبیعی و آبخیزداری با ۵ پروژه، شهرداری فشم با ۴ پروژه، جهاد کشاورزی با ۵ پروژه، شرکت توزیع نیروی برق با ۵ پروژه، بنیاد مسکن با ۲ پروژه و هواشناسی با ۲ پروژه اعتباری بالغ بر ۲۱۷ میلیارد تومان را تأمین کردند.

 فرماندار شمیرانات با بیان اینکه تاکید فرمانداری بر این بوده است که پروژه‌ها به محض اتمام به بهره برداری برسند گفت: پروژه‌ها را معطل مناسبت‌ها نگه نداشته‌ایم و در زمان پایان به مردم تحویل داده ایم و ذکر این نکته مهم ضروری است که ما هنوز عمده اعتبارات شهرستان را دریافت نکرده ایم و توانسته ایم ۲۱۷ میلیارد تومان برای پروژه‌های شهرستان هزینه کنیم که موضوع قابل تأملی است.

 ذاکریان بر اساس نیاز سنجی‌های ابتدای دولت به این نتیجه رسیدیم که شهرستان شمیرانات در حوزه راه و آب دچار مشکل هستیم و تمرکز برنامه‌ها برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را بر این موضوعات گذاشتیم که چراکه اگر موضوع فاضلاب حل می‌شد موضوع حریم نیز که دامنگیر مردم منطقه بود نیز رفع می‌شد و در این راستا اعتبارات ایمن‌سازی محور فشم با احداث دیوار حائل، بهسازی و روکش آسفالت محور‌های شمیرانات، لکه گیری و روکش محور‌های فرعی و روشنایی شهرستان در حوزه راهداری و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری سد لار، شمشک، زایگان - درکه، آهار، و احیای مناطق سوخته توسط منابع طبیعی و آبخیزداری تأمین و پروژه‌ها انجام شد.

نماینده عالی دولت در شمیرانات با اشاره به موضوع مهم جاده جنگل و محور مواصلاتی دهستان لواسان بزرگ به لواسان کوچک گفت: این مورد یک موضوع بر زمین مانده و پرسابقه بود که سال‌ها مورد توجه قرار داشت و باید مناسب سازی می‌شد و با پیگیری مردم و ادارات این پروژه با کمترین تبعات برای درختان و محیط زیست به اتمام رسید و جاده ایمن سازی شد و طی ایام دهه فجر به افتتاح خواهد رسید.

 وی به موضوع بهسازی مسیر جاده رانشی شمیرانات نیز اشاره کرد و گفت: این مسیر با کوچک‌ترین بارندگی با توجه به حجم تردد‌ها دچار مشکل می‌شد که خوشبختانه تعریض آن انجام شد و روکش آسفالت صورت با انشعابات فرعی به طول ۱۸ کیلومتر و مجموعاً ۲۵ کیلومتر انجام شد و طی سال ۱۴۰۲ یک نهضت روکش آسفالت در این شهرستان داشتیم و طی آن پیامد‌ها و بازخورد‌های مردم بسیار رضایت‌بخش است.

 فرماندار شمیرانات به پروژه‌های حوزه فاضلاب اشاره کرد و افزود: در هفته دولت سال ۱۴۰۱ کلنگ اولین تصفیه خانه فاضلاب بر زمین خورد و با سرعت قابل قبولی انجام شد و در سال ۱۴۰۳ امیدواریم که به بهره برداری برسد و جمع آوری ۱۰ روستا را می‌تواند پوشش دهد و فاضلاب شمشک نیز که سال‌ها دچار مشکل بود مورد حل و فسخ قرار گفت و در این حوزه گره گشایی‌های خوبی داشتیم.

 ذاکریان به بازنگری طرح‌های هادی روستایی نیز اشاره کرد و بیان داشت: در این راستا برخی روستا‌های ما که باید ۱۰ ساله مرود بازنگری قرار می‌گرفتند، اما بعد از گذشت ۲۰ سال هنوز بازنگری نشده بودند که اتفاق خوب این است که طبق اعلام صورت گرفته تا پایان ۱۴۰۲ حدوداً ۱۴ روستای ما مورد بازنگری طرح هادی قرار خواهند گرفت.

 نماینده عالی دولت در شمیرانات در خصوص پیش بینی سرانه‌های جمعیت در این شهرستان اظهار کرد: جمعیت تابستان و زمستان روستا‌های این منطقه متغیر است و قرار شد آمار سیب سلامت شبکه بهداشت مورد استناد قرار بگیرد.

 وی همچنین به برداشته شدن حریم کیفی که حریم ۱۵۰ متر عملاً در بافت روستایی قرار می‌گرفت و تبدیل آن به حریم کمی ۲۰ متری اشاره کرد و گفت: در این زمینه گره گشایی شده و در نظر داریم که برای توسعه ساخت و ساز‌های مجاز مختص بومی‌ها و جوانان منطقه تسهیل گری صورت بگیرد.

فرماندار شمیرانات به پروژه‌های قابل افتتاح توسط شهرداری لواسان اشاره کرد و اظهار داشت: احداث پل خروجی شهر، عملیات تهیه و اجرای آسفالت جهت لکه گیری به صورت مکانیزه در معابر اعلامی شهر لواسان، عملیات تهیه و اجرای آسفالت جهت لکه گیری به صورت دستی در معابر اعلامی شهر، احداث سرویس بهداشتی در محوطه مقبره الشهدا، عملیات پیاده رو سازی در معابر لواسان، اجرای آسفالت دستی در معابر شهر لواسان از جمله این اقدامات است که طی ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد.

ذاکریان به اجرای آسفالت روستای «روته» و «کند علیا» توسط بنیاد مسکن و افتتاح واحد پذیرایی بین راهی رضا مکاری پلیان و مجتمع گردشگری ایران بط توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و پروژه مرکز جامع سلامت شهری شمشک و خانه بهداشت «زایگان» توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، احداث ایستگاه اقلیم شناسی توسط اداره کل هواشناسی، پروژه احداث۳ فیدر‌های تخصیص یافته تا میدان لشگرک ابتدای زردبند، احداث دو فیدر جدید زمینی از خروجی ۶۳ لشکرک، دومداره کردن شبکه ۲۰ کیلو ولت در جاده فشم میگون به منظور رفع ضعف ولتاژ در منطقه شمشک و دربندسر، لواسان فشم، احداث یک مدار ۳ خروجی ۶۳ تا ابتدای تلو فاز یک توسط شرکت توزیع نیروی برق استان تهران، و احداث پل خرداد، احداث دیوار حائل سنگکی جاده بهشت رضوان، احداث پل گردشگری هلمون، احداث پیاده راه گردشگری هلمون توسط شهرداری فشم و پروژه احیا مرمت و لایروبی قنات روستای سبو بزرگ، روستای امامه، و مرمت و اجرای خط انتقال آب با لوله روستای ایرا و کند و مرمت و بازسازی روستای نیکنامده، روستای برگ جهان، روستای سبو بزرگ توسط جهاد کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: این موارد نیز در دهه فجر افتتاح می‌شوند.

 نماینده عالی دولت در شمیرانات افتتاح دو پروژه سلامت شهرستان را با توجه به سرانه پایین بهداشت و حضور اتباع در این منطقه مهم دانست و به افتتاح ایستگاه هواشناسی اشاره کرد و گفت: با توجه به اقلیم این منطقه استقرار این پایگاه در منطقه الزامی بود که بتوانیم پیش بینی‌های دقیق داشته باشیم و امیدواریم در مناطق توچال و رودبار قصران هم بتوانیم این ایستگاه‌ها را داشته باشیم.

 وی حوزه گردشگری منطقه را مهم دانست و گفت: افتتاح دو پروژه گردشگری کافی نیست، اما به اندازه برخی زیرساخت‌ها اتفاقات خوبی در شهرستان به وقوع پیوسته است.

فرماندار شمیرانات از افتتاح پروژه‌های دهه فجر با حضور دو تن از معاونین استاندار تهران خبر داد و گفت: طی روز‌های شنبه و یکشنبه ۱۴ و ۱۵ بهمن میزبان این عزیزان هستیم و بخشی از پروژه‌ها عصر شنبه ۱۴ و بخش دیگری در صبح یکشنبه ۱۵ بهمن ماه افتتاح و بهره برداری خواهد شد.

 ذاکریان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص انبار علوفه کشاورزان گفت: طی سال ۹۴ و ۹۵ مقرر شده بود که زمینی به متراژ ۵ هزار متر مربع که در ید امور منابع طبیعی بود در اختیار عشایر و جهاد کشاورزی قرار بگیرد سپس به علت موانع و تأخیری که در پیگیری به وجود آمد زمین از مالکیت منابع طبیعی خارج و به اداره راه و شهرسازی واگذار شد، ما در این ۸ ماه اخیر فرآیندی را طی کردیم که راه و شهرسازی را متقاعد کنیم که این زمین بابت چه موضوعی اختصاص یافته و طبق پیگیری و دستورات استاندار محترم تهران ۵۰۰ متر فعلاً به انبار علوفه تخصیص یافته و طی این هفته به امور عشایر واگذار می‌شود و بخش از اعتبار آن به مبلغ شش میلیارد از محل ارزش افزوده عشایر برای ساخت در حساب آماده است که زمین به محض تحویل شروع به ساخت شود.

ذاکریان در خصوص حریم ۱۵۰ متری منطقه لواسان و اوشان فشم میگون و شمشک دربندسر که ۱۳۰ متر آن حمایتی و ۲۰ متر کمی شده و این مشکل در منطقه لواسان و اوشان فشم میگون رفع و اداره محیط زیست هم پاسخ استعلامات شهرداری را می‌دهد، اما متأسفانه در منطقه شمشک دربندسر این اتفاق نیافتاده و تمام استعلامات محیط زیست منفی است، نیز بیان داشت: آنچه که ابلاغ شده این است که در لواسان، اوشان فشم میگون طرح فاضلاب بیش از ۹۰ درصد اجرا شده است یعنی دارای تصفیه‌خانه و شبکه جمع آوری هستند، ولی در شمشک دربندسر به علت وجود اختلافات حقوقی با پیمانکار سال، ۶۰ درصد پیشرفت داشته و یکی از موانع همین است و، چون به لحاظ جمع آوری فاضلاب مخاطراتی وجود دارد دغدغه محیط زیست نسبت به آلودگی آب طبیعی است و بخش دیگر مربوط به مناطق حفاظت شده است و در این راستا شهرداری بایستی با روش‌های جایگزین کار را انجام دهند.

وی درباره بهره‌گیری شمیرانات از فرماندهی انتظامی نیز ابراز داشت: این موضوع نیاز اساسی و مهم شهرستان است ما پلیس امنیت و پلیس‌های تخصصی نداریم که ذیل پلیس فاتب است و ما باید فرماندهی انتظامی شمیرانات داشته باشیم و مصوباتی هم گرفته‌ایم و ۱۱ زمین معرفی و بازدید‌ها انجام و تشریفات زمان‌بر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار