از 23تا26 بهمن 1402 در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، شاهد حضور غرفه های از 31 استان کشور، هتلها، خدمات مسافرتی، بوم گردی ها و ارائه ظرفیت های گردشگری 11کشور دعوت شده به نمایشگاه هفدهم هستیم.
کد خبر: ۱۱۵۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۳ 19 February 2024

تابناک رضوی: از 23تا26 بهمن 1402 در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، شاهد حضور غرفه های از 31 استان کشور، هتلها، خدمات مسافرتی، بوم گردی ها و ارائه ظرفیت های گردشگری 11کشور دعوت شده به نمایشگاه هفدهم هستیم. حضور دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد و افتتاحیه نمایشگاه در سالن اجلاس سران و سخنان رییس جمهوری در افتتاحیه اهمیت این رویداد را در حالی نشان میدهد که وزارت میراث فرهنگی با همکاری وزارت خارجه روادید ورود به ایران را از گردشگری 33کشور برداشته و بقول دبیر کل سازمان گردشگری، لغو این روادید پیشرفتی بزرگ در راستای گشودن درهای ایران و رشد گردشگری است. و به فرموده ریاست جمهوری اسلامی ایران در افتتاحیه اجلاس ؛ کسی که به ایران سفر میکند باید از لحظه ورود تا لحظه خروج احساس آرامش کند وی افزوده است اینکه برخی بهانه میآورند اگر بخواهیم گردشگری را توسعه دهیم، پس از اصول و مبانی تجدید نظر کنیم کاملا نادرست است. 

اقدامات وحرف های امیدوار کننده حوزه حاکمیتی کشور این نوید را میدهد که قطار گردشگری به سمت پیشرفت در حال حرکت است و امید است برنامه‌ریزی برای رشد این صنعت به گونه ای باشد که سرمایه گذاران در این صنعت احساس آرامش کنند.
امروزه حال هتل داران زیاد خوب نیست، بوم گردی ها با مشکل مواجه اند. شرکت های خدمات مسافرتی با نوسانات اقتصادی در چالش اند، رسانه های حوزه گردشگری ضعیف و ضعف تر شده اند بسیاری از این نشریات در سال های گذشته تقریبا نیمی از سالن را بخود اختصاص میدانند و امسال غرفه های کم رنگی در این حوزه فعالند و بستر تبلیغات رسانه‌ای ضعیف شده است، گله مندی مدیران مسئول رسانه های وابسته به این صنعت گوش شنوا میخواهند،
غرفه های پر زرق و برق ادارات کل استانی که اکثرا با بودجه های دولتی یا حمایتی اداره میشود در کنار غرفه های حوزه های دانشگاهی و مطالعاتی در این صنعت نمره 20را بخود اختصاص میدهند.
آمیخته گی حضور متخصصین حوزه صنعت گردشگری با مردمی که بجهت گذران اوقات به نمایشگاه مراجعه می‌کنند فاصله تشخیص و پاسخگو یی را زیاد می‌کند. که انتخاب زمان برای حضور متخصصین در نمایشگاه بعدی انشالله لحاظ شود.
تار و تنبک و موسیقی و رقص که هم در این نمایشگاه و هم در نمایشگاه های قبلی سرآمد جذب مخاطب بود، فرصت گفتگو را در حوزه‌های سرمایه‌گذاری برای ارائه 1500 فرصت سرمایه گذاری و 600بسته سرمایه‌گذاری ارائه شده توسط غرفه داران کوتاه میکند.
آمارهایی که معاونت محترم گردشگری در افتتاحیه ارائه دادند نشان از حضور 5میلیون و چهارصد هزار گردشگر خارجی به ایران طی ده ماه نخست امسال و افزایش رو به رشد آن نسبت به سال قبل نشان از عزمی جدی جهت جذب سرمایه و رونق اقتصادی است.
گفتنی است آمارهای جهانی تعداد گردشگری جهان در سال 2022 را بیش از 900 میلیون نفر اعلام که نسبت به قبل از کرونا 63درصد رشد داشته است و این صنعت در جهان در حدود 10درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را بخود اختصاص داده و در حال حاضر بیش از 290 میلیون نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم در فعالیت گردشگری شرکت دارند و بعبارتی دیگر از هر 11شغل در سطح جهان یک شغل در ارتباط با گردشگری است. و پیش بینی میشود تا آخر سال 2033 این تعداد به 240 میلیون نفر خواهد رسید.
اگر ما به صنعت گردشگری بغیر از تاثیرات فرهنگی از منظر رونق اقتصادی و اشتغال نگاه کنیم لازم است پک های حمایتی، چه در گردشگری داخلی و چه در جذب گردشگران خارجی داشته باشیم.
ارائه ظرفیت های گردشگری معنوی، مقاومت، ورزشی،زیارتی و مذهبی، سلامت و گردشگری حلال و ایجاد بستر مناسب در حوزه های خدماتی، حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی می تواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی موثر باشد و ((سفر)) خارج شده از سبد هزینه خانواده ایرانی که بفرموده عضو کمیسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی (44درصد مردم ایران امسال به سفر نرفته‌اند) را مجددا به سبد هزینه خانواده برگرداند.
امسال توجه به گردشگری مذهبی و زیارتی همانند سالهای قبل کم رونق بود و بغیر از اداره کل خراسان رضوی که نمادی از گنبد طلایی حضرت را در غرفه آرایی آورده، انتظار بود سایر استانها بخصوص قم و فارس که بخش مهمی از گردشگران آن زیارتی هستند ، در این خصوص فعال تر بودند.
توجه داشته باشیم با رونق گردشگری مذهبی سایر حوزه‌ها ی گردشگری نیز انتفاع خواهد یافت، لازم است به این نکته اشاره کنم که در سال گذشته میزان سفرهای گردشگری به کشورهای متعهد به چهارچوب اسلامی و به اصطلاح گردشگری حلال 220میلیارد دلار گردش مالی داشته است و 30درصد از کل گردشگری جهان را (بغیر از حج و عمره) بخود اختصاص داده است.

تقویت زیر ساخت ها، ایجاد برندینگ های قوی، سهم ما را از این نوع گردشگری افزایش خواهد داد.
در پایان به این نکته اشاره کنم، هفدهمین نمایشگاه گردشگری ایران این فرصت را برای مخاطبین فراهم کرد که بتوانند بر حسب نیاز، و اقتصاد سفر مقاصد مناسبی برای سفرهای نوروزی و تعطیلات عید پیدا کنند.


دکتر حسین رضائی/ فعال حوزه فرهنگی و گردشگری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار