یک مسئول در شهرداری ایلام:
رئیس اداره امور بهداشتی و مسایل زیست‌محیطی شهرداری ایلام پیشنهاد کرد: یک مرکز بزرگ نگهداری سگ‌های ولگرد در استان زیر نظر شهرداری ایلام ایجاد شود.
کد خبر: ۱۱۶۶۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵ 13 May 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ مصطفی کرمی با بیان این ‌که در بین شهرداری‌های استان ایلام در حال حاضر تنها مرکز زنده‌گیری و نگهداری سگ‌های ولگرد را ما در شهرداری مرکز استان داریم، اظهار کرد: این مرکز در کنار فرودگاه ایلام قرار دارد و در هر دوره ظرفیت نگهداری ۸۰۰ قلاده سگ را دارد که برای جمعیت زیاد سگ‌های بلاصاحب کوچک است.

وی در خصوص نحوه کار مرکز گفت: اکیپ آموزش دیده زنده‌گیری شهرداری ایلام با یک عدد وانت و ۵ نفر نیرو از طریق بیهوشی اقدام به زنده‌گیری این سگ‌ها می کنند و سپس این حیوانات را به مرکز نگهداری منتقل و اقدام به جداسازی آنها می‌کنند.

رئیس اداره امور بهداشتی و مسایل زیست‌محیطی شهرداری ایلام افزود: پس از جداسازی مرحله غربالگری صورت می‌گیرد که سگ‌های دارای بیماری و مشکلات از دیگر سگ‌ها جدا می‌شوند و واکسن و دارو دریافت می‌کنند.

کرمی ادامه داد: مرحله بعد مرحله عقیم‌سازی سگ‌هاست که پس از آن به قرنطینه فرستاده می‌شوند تا دوران نقاهت را بگذرانند، پس از این مرحله اگر درخواستی باشد که از سگ برای نگهبانی یا دامداری استفاده کنند، سگ به شکل مجانی واگذار می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: سگ‌ها در این مرحله طلاکوبی و پلاک‌گزاری می شوند و با هماهنگی محیط زیست استان در مکانی که دسترسی به غذا داشته باشند رهاسازی می‌شوند، در حالی که قدرت جنگندگی سابق را ندارند و آرام و بی‌خطر هستند.

وی خاطرنشان کرد: سگ‌ها علاوه بر داخل شهر از روستاهای اطراف شهر ایلام و و محدوده بیمارستان رازی و کارخانه‌ها زاد و ولد زیادی دارند و مرکز کوچک فعلی جوابگو نیست و با تجارب و تخصصی که شهرداری ایلام دارد پیشنهاد ما این است که یک مرکز گسترده نگهداری برای آن‌ها ساخته شود و زیر نظر شهرداری ایلام باشد و شهرداری‌های دیگر استان با زنده‌گیری این سگ‌ها را به این مرکز منتقل کنند./ح

کرمی عنوان کرد: در دستورالعمل‌ها مسئول هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با سگ‌های ولگرد در استان زیر نظر معاونت عمرانی و در شهرستان‌ها زیر نظر فرمانداری است.

رئیس اداره امور بهداشتی و مسایل زیست‌محیطی شهرداری ایلام گفت: در این جلسات باید اداره کل محیط زیست، نیروی انتظامی و دامپزشکی و معاونت غذا و داروی علوم پزشکی از شهرداری در زمینه حمایت و همکاری کنند.

وی ادامه داد: باید کشتارگاه‌ها و کارخانه‌ها، غذاهای دور ریختنی که بار میکروبی نداشته باشد را در اختیار این مرکز قرار دهند./ح

 

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار