مردم و مسئولان نهادهای مختلف کشوری در 72 ساعت گذشته تلاش های خستگی ناپذیری را برای مقابله با مشکلات ایجاد شده و تامین نیازهای ضروری مردم به کار بستند که این تلاش ها همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۲۰۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹ 30 October 2015
به گزارش تابناک ایلام، مردم و مسئولان نهادهای مختلف کشوری در 72 ساعت گذشته تلاش های خستگی ناپذیری را برای مقابله با مشکلات ایجاد شده و تامین نیازهای ضروری مردم به کار بستند که این تلاش ها همچنان ادامه دارد.
روز جمعه ایرنا گزارش داد، بارش بی سابقه باران در ایلام باعث جاری شدن سیل، تخریب زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی شد و سه کشته و یک مفقود بر جا گذاشت.
سامانه بارشی پرقدرتی از روز سه شنبه گذشته وارد آسمان ایلام شد و سازمان هواشناسی نیز در اطلاعیه های عمومی و مکاتبه با مسئولان استان اخطارها و هشدارهای لازم در خصوص احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی را داده بود.
بارش ها از غروب سه شنبه آغاز شد و در شامگاه چهارشنبه شدت گرفت و تا ظهر پنجشنبه ادامه یافت و به گفته مدیرکل هواشناسی استان در این مدت بیش از 280 میلیمتر باران بارید.
این بارش ها باعث آبگرفتگی شدید معابر، جمع شدن زباله ها و نخاله های ساختمانی در نهرها و جویهای آب، تخریب و ریزش دیواره مسیل ها، آبگرفتگی منازل و جاری شدن سیل در شهر 220 هزار نفری ایلام شد.
در بازه زمانی 48 ساعته بیش از 280 میلیمتر بارش باران در ایلام ثبت شد و خسارت مالی فراوانی به ابنیه ها، منازل، جاده ها و تاسیسات آب، برق، جاده های عشایری، مخابرات و گاز شهر ایلام و دیگر شهرستان های این استان وارد کرد.
به علت بارش شدید باران فعالیت همه مراکز آموزشی، دستگاه های اجرایی و دولتی و بانک های ایلام روز پنجشنبه در پی اعلام ستاد مدیریت بحران تعطیل شد و تیم های امدادی شهرداری، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، هلال احمر، سپاه، بسیج و مدیریت بحران به منظور امدادرسانی به آسیب دیدگان و بازگشایی مسیرهای ارتباطی در مناطق مختلف شهر ایلام و جاده های مواصلاتی مستقر شدند.
براثر وقوع سیل، مسیرهای منتهی به پارک کودک و خیابان آزادی شهر ایلام در نخستین ساعات صبح پنجشنبه مسدود و همچنین پروازهای فرودگاه این شهر لغو شد.
براساس گزارش های دریافتی، صدها مورد واژگونی خودروها، قطع شبکه تلفن همراه و شبکه فیبر نوری شهرستان های مهران و دهلران و خسارت به چادرها و تلف شدن دام های عشایری از دیگر پیامدهای این بارش بی سابقه باران بود.
تخریب و ریزش بخشی از تونل های آزادی، قلاجه، حمیل و راه کربلا و انسداد عرضی جاده ها توسط سنگ، گل و نخاله های ساختمانی، حرکت و تردد وسایل نقلیه در جاده های ایلام را با کندی مواجه کرده است.
گل آلود شدن آب سد ایلام و چشمه های گل کل بعنوان منابع تامین آب شرب شهر ایلام نیز باعث شد 50 درصد مشترکان شهری با قطعی آب مواجه شده و آبرسانی به آنها بوسیله تانکرهای سیار انجام شود.
مسئولان بهداشتی استان نیز به دلیل وقوع سیل در زمینه شیوع بیماری های گوارشی مانند اسهال هشدار دادند و از مردم خواستند حتی الامکان آب جوشیده و بسته بندی شده استفاده کنند.

*** تشکیل ستاد مدیریت بحران با حضور استاندار ایلام
در پی وقوع سیل، ستاد مدیریت بحران استان ایلام با حضور استاندار و دستگاه های عضو تشکیل شد و گزارش ها در زمینه های مختلف مقابله، پیشگیری و همچنین برآورد میزان خسارت ها، کمبودها، مشکلات و اولویت ها ارائه شد.
معاون امور عمرانی استاندار ایلام در نشست ظهر پنجشنبه ستاد مدیریت بحران تاکید کرد: در شرایط کنونی پاکسازی معابر و باز کردن مسیر عبور آب های جاری و نهرها از اولویت کنونی نهادهای مسئول شهر ایلام است.
شاپور پولادی با بیان اینکه تمام تجهیزات و ماشین های بخش دولتی و خصوصی استان باید برای انجام این کار بسیج شوند، ادامه داد: در صورتی که تا قبل از تاریک شدن هوا این کار انجام نشود به طور قطع علاوه بر خسارت های مالی شدید، تلفات جانی نیز خواهیم داشت.
معاون عمرانی استاندار ایلام با بیان اینکه نباید زمان را از دست بدهیم، گفت: باید محدوده شهر ایلام به چند منطقه مختلف تقسیم شده و مسئولیت پاکسازی هر کدام از این مناطق بر عهده دستگاه های اجرایی و امدادرسان از جمله شهرداری، هلال احمر، بنیاد مسکن، بسیج و سپاه قرار گیرد.

*** خسارت سیل به 20 هزار واحد مسکونی ایلام / شش هزار میلیارد ریال برآورد اولیه
معاون امور عمرانی استاندار ایلام همچنین اعلام کرد: در نتیجه وقوع سیلاب در سطح شهر ایلام 20 هزار واحد مسکونی و یک هزار دستگاه خودرو خسارت دیده اند.
شاپور پولادی میزان برآوردهای اولیه از وقوع سیل در این استان را شش هزار میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: این برآورد اولیه از وقوع سیلاب است و کارشناسان ما باید بررسی لازم در این خصوص را انجام دهند.
وی اضافه کرد: کمیته های ارزیاب با مراجعه به منازل مردم و بر اساس فرمت مربوطه میزان خسارت های ناشی از وقوع سیل را ارزیابی خواهند کرد.
پولادی از مردم خواست در 48 ساعت آینده در حاشیه پل ها و مناطقی که آبگیری بیشتری دارد، سکونت نکرده و در صورت نیاز از اماکن عمومی همچون مدارس و مساجد یا منازل اقوام برای سکونت استفاده کنند.
وی با اشاره به خسارت وارد شده به تاسیسات شهری و زیربنایی افزود: 25 کیلومتر مسیل در شهر ایلام در معرض تخریب کامل و آسیب جدی قرار دارد.

*** امام جمعه و استاندار ایلام در بیانیه ای مردم را به آرامش دعوت کردند
در ساعات اولیه روز پنجشنبه استاندار و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در بیانیه مشترکی مردم را به آرامش دعوت کردند.
در متن بیانیه مشترک محمدرضا مروارید استاندار و حجت الاسلام و المسلمین محمدنقی لطفی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام آمده است: مسئولان استان در تمامی رده ها به منظور مدیریت بحران در کنار مردم هستند و هرگونه مشکل و خرابی در تمامی زمینه ها به سرعت رفع خواهد شد.
در این بیانیه تاکید شد: همه دستگاه های اجرایی پای کار هستند و تمام تجهیزات و امکانات برای خدمات رسانی به مردم بسیج شده تا مسیرهای مسدود شده در شهر ایلام و جاده های ارتباطی بازگشایی شود و خدمات مناسب در زمینه آبرسانی، برق رسانی و خدمات بهداشتی درمانی به همه شهروندان ارائه شود.

*** احتمال افزایش خسارت های مالی و جانی با تداوم بارش ها
استاندار ایلام نیز در حاشیه نشست ستاد بحران به خبرنگار ایرنا گفت: احتمال افزایش خسارت های مالی و جانی وجود دارد.
محمدرضا مروارید افزود: بارش های چند روز گذشته جذب زمین شده اما در صورت ادامه، بارندگی بصورت روان آب در می آید و امکان تخریب ابنیه ها، پل ها و جاده ها هم متعاقبا افزایش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه در صورت بی احتیاطی مردم آمار تلفات جانی نیز افزایش می یابد، از مردم استان ایلام خواست از ترددهای غیر ضروری در معابر سطح شهر بویژه در شهر ایلام خودداری کرده و در صورت امکان در مناطق بلند و مرتفع شهر مستقر شوند.
مروارید با بیان اینکه بدلیل کاهش بارندگی در 20 سال گذشته، بسیاری از مسیل های شهر ایلام توسط مردم تصرف و در آنها ساخت و ساز انجام شده است، افزود: منازل مسکونی کنار این مسیل ها در بارش های دو روز گذشته دچار آبگرفتگی شدند.
وی، لودر، بیل مکانیکی و تانکرهای سیار آبرسان را از اصلی ترین نیازهای شهر ایلام اعلام کرد و ادامه داد: مساجد، مدارس و خوابگاه های دانشجویی با همکاری هلال احمر برای اسکان اضطراری مردم آماده سازی شده است.

*** شهردار: وضعیت برخی تاسیسات و امکانات زیربنایی ایلام بحرانی است
شهردار ایلام هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وضعیت شهر و تاسیسات و زیرساخت های شهری آن در وضعیت بحرانی قرار دارد.
یزدان قبادیان اظهار کرد: بیشتر مناطق شهرایلام از جمله سیل بند، دال، کانال، بلوار و جوی های آب بشدت آسیب دیده اند و تمام یگان ها و نیروهای شهری متعلق به شهرداری در همه بخش های این دستگاه در حال پاکسازی معابر و ارائه خدمات به آسیب دیدگان و سیل زدگان هستند.

*** بارندگی ایلام در 100 سال اخیر بی سابقه است
مدیرکل هواشناسی استان ایلام گفت: بارندگی های 48 ساعت گذشته ایلام در 100 سال گذشته از نظر حجم بارندگی و بازه زمانی بی سابقه بوده است.
یوسف شیخ الملوکی متوسط بارش سالانه استان را بین 400 تا 500 میلیمتر عنوان کرد و افزود: تنها در 48 ساعت گذشته 280 میلیمتر بارندگی در شهر ایلام گزارش شده است.
وی اظهار کرد: ارتباط تلفنی با شهرستان های مهران و دهلران برای کسب اطلاع از میزان بارندگی قطع است اما دست کم در هر کدام از این شهرستان ها نیز 50 میلیمتر باران باریده است.

*** اختصاص 10 دستگاه تانکر برای آبرسانی سیار به شهر ایلام
رئیس روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با اشاره به مشکل قطعی آب در برخی از مناطق شهر ایلام گفت: هم اکنون 10 دستگاه تانکر سیار برای آبرسانی به این مناطق اختصاص یافته است.
محمدتقی رشیدی اظهار کرد: دغدغه اصلی هم اکنون تخریب چشمه گل گل شهر ایلام است که تلاش می شود با پایین آمدن میزان کدورت تا پنج روز آینده آب این منبع وارد مدار شود.
وی افزود: چشمه گل گل به عنوان یکی از منابع اصلی تامین آب شهر ایلام در جریان بارندگی های اخیر تا حدود 45 درصد دچار تخریب و نیز سطح زیاد کدورت آب و ریزش سنگ و گل و لای شده است که امکان تعمیر و بازسازی آن تا 72 ساعت آینده وجود ندارد.

*** امکان بروز بیماری های گوارشی در ایلام
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام بدنبال بارندگی سیل آسا 2 روز گذشته این استان در خصوص احتمال بروز بیماری های گوارشی به علت آلودگی منابع تامین آب شرب این استان هشدار داد.
دکتر علی دلپیشه اظهار کرد: گل آلود شدن منابع تامین آب آشامیدنی استان و امکان آلوده بودن آب شرب لوله کشی، زمینه بروز بیماری های واگیر گوارشی در بین شهروندان را به ایجاد کرده است.
وی توضیح داد: توزیع و وارد شدن آب به مدار مصرف شهری و روستایی تنها با اجازه و نظارت کارشناسان و ناظران دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت ایلام میسر است.
وی به مردم توصیه کرد: از آب های معدنی و آب های تصفیه شده استفاده کنند یا آب را قبل از مصرف بجوشانند تا دچار بیماری های گوارشی نشوند.
دل پیشه به عموم مشترکان آب اطمینان خاطر داد: آب مناطقی که مشکوک به آلودگی است را به علل حفظ سلامت مردم قطع کرده ایم و آب مناطقی که قطع نشده دارای مشکل خاصی نیست ولی مردم باید نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند.
وی گفت: برخی از مراکز درمانگاهی از جمله بخش هایی از بیمارستان امام خمینی ( ره) از بارش های سیلابی دیشب دچار خسارت های شدیدی شده است.

*** تخریب راه های عشایری استان ایلام امکان کمک رسانی به عشایر را مختل کرده است
مدیر کل امور عشایری ایلام گفت: راه های ارتباطی عشایر بر اثر وقوع سیل روزهای گذشته یا بطور کامل تخریب شده و یا آسیب جدی دیده اند بنابراین امکان برقراری ارتباط و خدمات رسانی به عشایر وجود ندارد.
علی سلیمی با اشاره به حضور و استقرار عشایر استان های مختلف در مناطق قشلاقی ایلام اظهار کرد: سیل خسارت زیادی به جامعه عشایری از جمله احشام، سیاه چادر، آذوقه زمستانی و وسایل زندگی آنها وارد کرده است.
وی با بیان اینکه امکان دسترسی و کمک به خسارت زدگان به علت تخریب و آسیب راه های عشایری مقدور نیست، یادآور شد: بی شک میزان خسارت های وارده به عشایر خیلی زیاد است و برآورد آن نیاز به زمان دارد.
سلیمی تاکید کرد: امور عشایری به تنهایی قادر به ارائه خدمات به جامعه عشایری نیست و به علت مسدود بودن راه های دسترسی عشایری، نیاز جدی و مبرم به کمک دیگر دستگاه های اجرایی استان داریم.
وی افزود: بر اساس آیین نامه ابلاغی دولت همه دستگاه های اجرایی موظف به مشارکت در کمک رسانی به عشایر هستند بنابراین دستگاه های استان باید در امر کمک رسانی به عشایر آسیب دیده از سیل روزهای اخیر با این اداره کل همکاری کنند.

*** سفر معاون رئیس جمهوری به ایلام
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، حسین فریدون دستیار اجرایی رئیس جمهوری صبح جمعه از طریق فرودگاه شهدا، وارد استان ایلام شده و از مناطق آسیب دیده شهر ایلام بازدید کردند.

*** نوبخت: اهتمام دولت جبران خسارت های سیل به مردم ایلام است
نوبخت در بدو ورود به ایلام در جمع خبرنگاران تاکید کرد: دولت اهتمام دارد خسارت ها به آسیب دیدگان سیل در ایلام در اولین فرصت جبران شود.
وی گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهوری در نخستین فرصت برای بررسی وضعیت مناطق آسیب دیده عازم این استان شدیم.
معاون رئیس جمهوری گفت: متاسفانه در این بارندگی ها چند نفر از هموطنانمان کشته و خسارت هایی به زیر ساخت های استان وارد شده که امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران و شورای برنامه ریزی استان ضمن بررسی آخرین وضعیت آسیب دیدگان، تصمیم های مقتضی گرفته خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید کرد: دولت به جبران خسارت ها به آسیب دیدگان اهتمام دارد و در اولین فرصت برای تحقق این مهم تلاش خواهد کرد.
وی اظهار کرد: از همان نخستین ساعات پس از وقوع سیل و بارش های شدید باران از طریق استاندار در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار گرفته ایم.
وی افزود: دولت مصمم است خسارت های وارد شده به مردم در مناطق مختلف این استان را جبران کند و به همین منظور امروز سفری به اتفاق دستیار اجرایی رئیس جمهوری به ایلام داشته و از مناطق آسیب دیده از سیل بازدید خواهیم کرد.
نوبخت همچنین پس از بازدید از منطقه سیل زده بلوار آزادی شهر ایلام تاکید کرد: در جلسه یکشنبه هفته آینده هیات دولت تصمیمات مقتضی برای رسیدگی به مشکلات مردم سیل زده استان ایلام اتخاذ خواهد شد.
وی در جمع اهالی این محل گفت: تیم های فنی ستاد مدیریت بحران و هیات دولت در روزهای آینده برای بازدید از مناطق آسیب دیده از سیل و بررسی خسارت های وارد شده به ایلام اعزام می شوند.

*** نوبخت: رئیس جهموری بطور جدی پیگیر وضعیت سیل زدگان است
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: از همان لحظات اولیه بروز حادثه سیل در استان ایلام، رئیس جمهوری بطور مرتب وضعیت سیل زدگان را از طریق مسئولان استان پیگیری کرده است.
محمدباقر نوبخت در نشست مشترک شورای بحران و برنامه ریزی استان ایلام اظهار کرد: ایشان دستور لازم در خصوص رسیدگی به وضع پیش آمده در ایلام را صادر کرده و با توجه به حجم خسارت های وارد شده، از بنده خواستند در سریع ترین زمان پس از حادثه به ایلام سفر کنم.
وی افزود: این واقعه نخستین حادثه طبیعی در کشور نبوده و بطور حتم آخرین آنها هم نیست اما نحوه واکنش به این حوادث طبیعی و عملکرد مسئولان بحران داوری نسبت به خدمات رسانی آنها به آسیب دیدگان را پر اهمیت می کند.
نوبخت با اشاره به بازدید میدانی از مناطق سیل زده و خسارت های وارد شده به تاسیسات زیربنایی و منازل مردم تاکید کرد: خسارت های وارده بسیار زیاد و بالاست و مردم باید دست گرم و پرتلاش دولتمردان تدبیر و امید را کنار خود حس کنند.
سخنگوی دولت یادآور شد: باید تا قبل از پایان امشب نیازهای ضروری سیل زدگان مورد شناسایی قرار گرفته و تامین شود و دستگاه های مرتبط امکانات و تجهیزات خود را برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان بسیج کنند.
وی خواستار تشکیل ستاد ساماندهی مردمی برای رسیدگی به مشکلات آسیب دیدگان شد و گفت: بدون همراهی مردم خدمت رسانی به سیل زدگان زمان بر خواهد بود البته این به معنی عجز و ناتوانی دولت در خدمات رسانی به مردم نیست بلکه نمونه بارز همدلی و همزبانی دولت با مردم است.
نوبخت ادامه داد: دولتی که توانست بحران هسته ای را بخوبی مدیریت کرده و آن را به سرانجام برساند، این بحران های مقطعی و کوچک خللی در اراده و توان خدمتگزاران نظام برای رسیدگی به مشکلات مردم وارد نخواهد کرد.
معاون رئیس جمهوری گفت: امکانات زیرساختی و تجهیزاتی استان ایلام نسبت به دیگر استان ها کمتر است و با بکارکیری تجهیزات دیگر استان ها تلاش می کنیم از آلام و رنج های آسیب دیدگان کم کرده و هرچه سریعتر وضعیت را ساماندهی کنیم.
وی با اشاره به احتمال ادامه بارش ها و کاهش دما تاکید کرد: اسکان اُسیب دیدگان و تامین نیازهای ضروری آنها باید تا امشب انجام شود و در نشست روز یکشنبه هیات دولت شرایط استان ایلام را بطور ویژه مورد ارزیابی قرار داده و اعتبارات مورد نیاز برای جبران خسارت های وارده را تخصیص می دهیم.
نوبخت با قدردانی از تلاش همه ارگان ها و دستگاه های کشوری و لشکری در حادثه سیل اخیر در ایلام افزود: هنوز نتوانسته ایم انتظارات به حق مردم آسیب دیده را تامین کنیم ولی تمام مسئولان و نهادهای اجرایی پای کار هستند تا هرچه سریعتر مشکلات ایجاد شده را برطرف کنیم.
وی یادآور شد: بخشی از کمک دولت به آسیب دیدگان بصورت بلاعوض و بخشی نیز با استفاده از تسهیلات ارزان قمیت جبران خواهد شد.
نوبخت به طرح های در دست اجرای استان ایلام هم اشاره کرد و گفت: با وجود گذشت هشت ماه از سال اعتبارات برخی از طرح ها بصورت 12 ماهه پرداخت شده و دولت با وجود تنگناهای مالی تلاش کرده منابع مورد نیاز برای تکمیل آنها را اختصاص دهد.
سخنگوی دولت اظهار کرد: پیش از این قرار بود بنابر درخواست مسئولان استان به ایلام برای رسیدگی و بازدید طرح های در دست اجرا سفر کنم که بی شک سفر امروز، سفر آینده بنده را تحت شعاع قرار نداده و در هفته های آینده مجدد به ایلام سفر خواهم کرد.
حضور معاون رئیس جمهوری و دستیار اجرایی وی در میان مردم سیل زده ایلام، نوید بخش توجه ویژه دولت مردان بخصوص رییس جمهوری به مردمان این دیار و برنامه ریزی برای جبران خسارت ها و رفع کاستی ها است.
هر چند بدلیل حجم بالای بارش ها، میزان خسارت ها هنوز به صورت نهایی اعلام نشده ولی استاندار ایلام برآورد اولیه خسارت ها را شش هزار میلیارد ریال اعلام کرده که بخش قابل توجهی از این خسارت ها مربوط به زیرساخت های حوزه های مختلف بویژه راه و تاسیسات شهری است./ج

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار