فناوری و IT
این بازوی فلزی امکان کنترل موثرتر جنبه های مختلف عمل جراحی را برای جراح فراهم می کند و به گونه ای طراحی شده است که توانایی نگهداری ابزارهای متداول در جراحی را دارد.
کد خبر: ۱۲۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴ 08 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، محققان موفق به ساخت یک بازوی فلزی شده اند که مانند دست سوم جراحان عمل می کند.

این بازوی فلزی امکان کنترل موثرتر جنبه های مختلف عمل جراحی را برای جراح فراهم می کند و به گونه ای طراحی شده است که توانایی نگهداری ابزارهای متداول در جراحی را دارد. برای مثال می تواند یک آندوسکوپ را که برای تصویربرداری از اندام های درونی بیماران به کار گرفته می شود، با دقت و ظرافت یک پزشک ماهر نگه دارد.

این دستگاه می تواند پس از برش سطح پوست توسط پزشک، آندوسکوپ را بدون هرگونه آسیبی به زخم و اندام های درونی، از محل برش به بدن بیمار وارد کند و تصاویر مورد نیاز پزشک را در اختیار وی قرار دهد.

در حال حاضر حرکات این دستگاه توسط حرکات دست پزشک کنترل می شود و در نتیجه هنگام کار با آن، لازم است دستکش های استریل خاصی پوشیده شود. یک صفحه نمایشگر نیز حرکات دست جراح را شبیه سازی می کند و محل قرارگرفتن ابزارهای جراحی را نیز با استفاده از یک نقطه نشان می دهد. برای انتخاب و جابه جایی ابزارها کافی است جراح عمل گرفتن و حرکت دادن ابزار را با دست خود اجرا کند.

البته این فرآیند دارای یک مشکل بزرگ است. معمولا پزشک جراح برای انجام عمل باید از هر دو دست خود استفاده کند. محققان برای رفع این مشکل در حال توسعه یک سیستم کنترل صوتی هستند. انجام این کار مستلزم برقراری ارتباط بین تعدادی از حرکت های موردنیاز دستگاه با دستورات صوتی مربوطه است تا زمانی که پزشک دستوری را اعلام می کند، حرکت موردنظر به درستی توسط بازوی روباتیک اجرا شود.

عملکرد نمونه های اولیه این بازوی روباتیک کارآیی بالای این ابزار را به اثبات رسانده است.

نمونه نمایشی این روبات به همراه طرح اولیه رابط کاربر آن، در تاریخ 16 نوامبر در نمایشگاه MEDICA در شهر دوسلدورف رونمایی می شود./پ

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار