دوهفته گذشته بود که بارش های بی سابقه ای دراستان ایلام روی داد وبا جاری شدن سیل در اغلب نقاط استان خصوصادر شهرایلام ،خسارات قابل توجهی را برجایی گذاشت
کد خبر: ۱۲۶۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴ 10 November 2015
دوهفته گذشته بود که بارش های بی سابقه ای دراستان ایلام روی داد وبا جاری شدن سیل در اغلب نقاط استان خصوصادر شهرایلام ،خسارات قابل توجهی را برجایی گذاشت

به گزارش تابناک ایلام،بارشهای سیل آسای دوهفته گذشته دراستان ایلام وجاری شدن سیل درسطح شهرایلام،خسارات بسیار فراوانی را بر پیکره شهر وارد نمود واین بار جاری شدن سیل بهانه ای شد تاپرده اززیرساختهای ضعیف شهر ایلام بکشد وهویت واقعی این زیرساختهارا بر همگان روشن نماید.

شدت وقوع سیل در شهر ایلام به نحوی بود که اغلب زیرساختهای شهری،مراکز آموزشی ودرمانی ،زیرساختهای مخابراتی ،آب وبرق ومنازل مسکونی وتجاری را درنوردید وبیش از یکهزاردستگاه را درخود بلعید.
پس از جمعبندی خسارت وارده توسط دستگاههای اجرایی ،استاندار ایلام گفت: بر اثر بارندگی های شدید و وقوع سیل در این استان 10 هزار و 500 میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف وارد شده است.
وی افزود: از این میزان خسارت، سه هزار میلیارد ریال مربوط به زیرساخت ها، مسیل ها و تاسیسات زیربنایی شهر ایلام، دو هزار میلیارد ریال مربوط به خسارت های مردم و باقی نیز مربوط به دستگاه های اجرایی استان ایلام است.

اما پس از دوهفته انتظار برای جبران خسارات ناشی از سیل اخیربالاخره در روز گذشته هیئت دولت در جلسه ای به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌ جمهوری، به منظور بازسازی و جبران خسارت ناشی از سیل در استان های ایلام و لرستان، با اختصاص مبلغ یک هزار و ۵۳ میلیارد و ۸۱۰ میلیون ریال به استان ایلام موافقت کرد.

حال با اختصاص این مبلغ ناچیز و تطبیق آن  با میزان خسارت اعلام شده تفاوتی  فاحش وکسری بیش از اندازه ای مشهود خواهد بود که نظربه  ضعف مفرط ساختارهای اقتصادی این استان محروم،باید سالها در انتظار ترمیم خرابیهای ناشی از این سیل دراستان باشیم وچنانچه اعتبارات ویژه ای برای مرمت وبازسازیها اختصاص نیابد، دستگاههای اجرایی به ناچار باید از اعتبارات عمرانی سالیانه تخصیصی دربودجه کشور برای جبران این خسارات هزینه نمایند که این موضوع نه تنها سالها به درازا خواهد کشیدبلکه دست دستگاههای اجرایی استان برای توسعه زیرساختهای عمرانی را نیز خواهدبست.
بهتر بود دولت محترم درحین بررسی واختصاص اعتبارات ،نیم نگاهی هم به محرومیت وضعف ساختارهای این استان معطوف  می داشت چرا که بطور قطع ،این مبلغ ناچیز حتی نمی تواند هزینه احداث ومرمت سیل بندهای شهرایلام را تامین نمایدوقطعادردی از دردهای این استان را دوا نخواهد کرد.

اگر نگاهی به وضعیت اعتبارات تخصیصی به سیل مشابه در استان مازندارن در تابستان سال جاری بیاندازیم به عمق نابرابریها وبی توجهی های دولت محترم در اختصاص بودجه ها پی خواهیم برد زیرا دولت محترم برای جبران  خسارت 78میلیارد تومانی سیل مازندارن بیش از شصت میلیارد تومان اختصاص نمود این در حالیست اعتبار تخصیصی به جبران خسارتهای استان ایلام به 10درصد هم نخواهد رسید.

انتظار مردم از مسئولین کشوری توجه بیشتری به استان محرومی همچون ایلام می باشد زیرا این بی توجهی های تامل برانگیز نتیجه ای جز افزایش شکاف وفاصله استانهای محروم وکمتر توسعه یافته با استانهای برخوردار درپی نخواهد داشت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار