بسته ویژه کشوری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۰۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵ 17 November 2015
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان 
از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.



نماینده مجلس فرانسه پس از انفجار پاریس به حسین موسویان چه گفت؟

بین الملل > دیپلماسی - حسین موسویان در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:هنگام وقوع ترورها در یک کنفرانس بین‌المللی نشسته بودم که ده‌ها مقام فعلی و سابق عالیرتبه جهانی از کشورهای غربی، جهان عرب،روسیه، چین و از جمله نماینده‌ای از مجلس فرانسه هم حضور داشتند.

نماینده مجلس فرانسه در حالی که بسیار عصبانی بود، خطاب به عربستان سعودی و ایران گفت که تا کی می‌خواهید این خصومت‌ها را ادامه دهید. تروریست‌ها به‌خاطر دعوای شما امنیت ما و جهان را به‌خطر انداخته‌اند. طبیعی بود که جو کنفرانس تحت تأثیر این فاجعه شوم قرار گیرد.
در پی مطالب احساسی نماینده مجلس فرانسه خطاب به حضار گفتم که تا زمانی که با ریشه اصلی تروریسم افسار گسیخته فعلی در خاورمیانه برخورد نشود، امنیت منطقه و جهان روز به‌روز در معرض تهدید بیشتر خواهد بود. پنج مورد را به‌شرح زیر به‌عنوان ریشه تروریسم تکفیری برای حضار برشمردم:
1- ایدئولوژی: منشأ ایدئولوژیک گروه‌های تروریستی داعش، القاعده، جبهه النصره، بوکو حرام و امثالهم مکتب وهابی است که توسط کشورهای متحد امریکا و اروپا تبلیغ،گسترش و حمایت شده و می‌شود.
2- سیستم های حکومتی فاسد و دیکتاتور در جهان عرب که چندین دهه از سوی امریکا و غرب حمایت شده و امروز هم می‌شود.
3- بحران فلسطین و جنایات اسرائیل که مادر بحران‌های خاورمیانه است و جهان غرب هم یکپارچه از اسرائیل حمایت می‌کند.
4- تجاوز نظامی به کشورهای منطقه همچون حمله نظامی امریکا به افغانستان و عراق و اخیراً هم حمله نظامی عربستان به یمن و
5- خلأ یک سیستم همکاری امنیتی منطقه‌ای، موضوعی. ایران سال‌هاست اعلام آمادگی کرده و کشورهای عرب متحد امریکا طفره می‌روند چون به‌دنبال قرض امنیت از امریکا هستند.
در کنفرانس کسی با اظهارات من مخالفتی نکرد و برخی از کشورهای عربی هم با وجود ناخرسندی، مجبور به سکوت شدند. اما بعد از جلسه یکی از وزیران خارجه سابق اروپایی نزد من آمد و ضمن تشکر گفت که ما می‌دانیم ریشه همه این مصیبت ها از وهابیسم سعودی‌هاست اما ایران باید قدم‌های جدی‌تری برای حل این معضل بردارد. من به آن وزیر گفتم فعلاً که جدی‌ترین کشور در مقابله با تروریسم ایران است و هرروز شاهد شهادت سرداری از سرداران سپاه ایران هستیم.
اما گفته این سیاستمدار برجسته اروپایی مرا در فکر فرو برد. او می‌خواست به من بگوید که حملات تروریستی پاریس فرصتی است برای ایران. این پیام ضمنی او به ایران بود و پیام مهمی هم بود. حقیقت این است که شهادت سرداران عزیز ما در مقابله با تروریسم تکفیری کافی نیست. ما باید به فکر ابتکاری جذاب برای همکاری با قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای در مقابله با تروریسم تکفیری باشیم. امروز اروپا و امریکا و روسیه و هند و چین همه و همه تهدید را لمس می‌کنند و به‌گونه‌ای درمانده‌اند. گمان نمی‌کنم کشوری در تاریخ معاصر به اندازه ایران تجربه عملی‌در مقابله با تروریسم کسب کرده باشد.
مناسب است به‌دنبال «دیپلماسی هسته‌ای»، ایران «دیپلماسی مقابله با تروریسم» را در رأس کار قرار داده و رهبری منطقه‌ای آن را به عهده گیرد. هیأتی به ریاست آقای ظریف و با حضور فرماندهان کارکشته نظامی و امنیتی ما رایزنی‌های دیپلماتیک را آغار کنند.کار را از گفت‌و‌گو با اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و دبیر کل این سازمان آغاز کنند. روسیه شریک جدی و آماده و پا به‌رکابی خواهد بود. گفت‌و‌گو با قدرت‌های منطقه‌ای و اتحادیه‌های بزرگ امنیتی جهان ازجمله ناتو را در دستور کار قرار دهند. با طرحی جامع و عملیاتی وارد مذاکرات شوند. همزمان تهران میزبانی یک کنفرانس کاربردی جهانی مقابله با تروریسم را به‌عهده گیرد. کنفرانسی متفاوت با کنفرانس‌های معمول که عمدتاً به انجام سخنرانی‌ها می‌گذرد. ایران از مدعوین بخواهد که با تیم و طرح عملیاتی مشخص در اجلاس شرکت کنند.
 ایران بزرگترین قربانی تروریسم است و مستحق ایفای نقش راهبردی در سطح جهان ومدیریت راهبردی مقابله با تروریسم در سطح منطقه است.


دیه تصادف زن و مرد برابر شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که پرداخت خسارت وارده به زیان دیدگان را بدون لحاظ جنسیت و دین در حوادث رانندگی تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت کنند.

خبرگزاری ایلنا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه و در بررسی لایحه بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث با ارجاع ماده 8 به کمیسیون اقتصادی برای بررسی بیشتر موافقت کردند.

پیشنهاد ارجاع این ماده توسط علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

نمایندگان همچنین در ماده 9 ، بیمه گر را ملزم به جبران خسارت های وارد شده به اشخاص ثالث مطابق مقررات این قانون کردند.

براساس تبصره این ماده در صورتی که در یک حادثه مسئول آن به پرداخت بیش از یک دیه به هر یک از زیان دیدگان محکوم شود، بیمه گر مکلف به پرداخت کل خسارت بدنی است، اعم از این که مبالغ مازاد بر دیه، کمتر از یک دیه کامل یا بیشتر از آن باشد.

* دیه تصادف تمامی افراد در جامعه برابر شد

همچنین نمایندگان در ماده 10 بیمه گر را مکلف کردند در ایفای تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان دیدگان را بدون لحاظ جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت کند. مراجع قضایی موظفند در انشای حکم پرداخت دیه مبلغ مازاد بر دیه موضوع این ماده را به عنوان بیمه حوادث درج کنند.

* درج هرگونه شرط در بیمه شخص ثالث بلااثر است

نمایندگان مجلس همچنین در ماده 11 این قانون مصوب کردند درج هرگونه شرط در بیمه نامه که برای بیمه گذار یا زیان دیده مزایای کمتر از مزایای مندرج در این قانون مقرر نماید یا درج شرط تعلیق تعهدات بیمه گر در قرارداد به هر نحوی، باطل و بلا اثر است. بطلان شرط سبب بطلان بیمه نامه نمی شود. همچنین اخذ هرگونه رضایت نامه از زیان دیده توسط بیمه گر و صندوق مبنی بر رضایت به پرداخت خسارت کمتر از مزایای مندرج در این قانون ممنوع و همچنین رضایت نامه بلااثر است.

* تعهد مالی بیمه گر در پرداخت خسارت بدنی به میزان ظرفیت خودرو است

نمایندگان همچنین در ماده 12 مصوب کردند که تعهدات ریالی بیمه گر در قبال زیان دیدگان داخل وسیله نقلیه مسبب حادثه برابر حاصلضرب ظرفیت مجاز وسیله نقلیه در سقف تعهدات بدنی بیمه نامه با رعایت تبصره ماده 9 و ماده 14 این قانون است.

در مواردی که به علت عدم رعایت ظرفیت مجاز وسیله نقلیه مجموع خسارات بدنی زیان دیدگان وسیله نقلیه مقصر حادثه بیش از سقف مذکور باشد مبلغ خسارت مورد تعهد بیمه گر به نسبت خسارت وارده به هر یک از زیان دیدگان بین آنها تقسیم می گردد و مابه التفاوت خسارت بدنی هر یک از زیان دیدگان توسط صندوق تامین خسارت های بدنی وفق مقررات مربوطه پرداخت و مطابق مقررات این قانون از مسبب حادثه بازیافت می شود.

میزان ظرفیت مجاز وسایل نقلیه با توجه به نوع و کاربری آنها به موجب آیین نامه ای خواهد بود که وزارت کشور با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی و بیمه مرکزی تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد. در هر صورت تعداد جنین و اطفال زیر دو سال داخل وسیله نقلیه به ظرفیت مجاز خودرو اضافه می شود.

تبصره ـ تعهد ریالی بیمه گر در قبال زیان دیدگان خارج از وسیله نقلیه مسبب حادثه 10 برابر سقف تعهدات بدنی بیمه نامه با رعایت تبصره ماده 9 و ماده 14 این قانون می باشد. در مواردی که مجموع خسارات بدنی زیان دیدگان خارج از وسیله نقلیه مسبب حادثه بیش از سقف مذکور باشد، مبلغ خسارت مورد تعهد بیمه گر به نسبت خسارت وارد شده به هر یک از زیان دیدگان بین آنان تقسیم می شود و مابه التفاوت خسارت بدنی هر یک از زیان دیدگان توسط صندوق تامین خسارت های بدنی وفق مقررات مربوط پرداخت می شود.

* وراث که مسبب حادثه باشد از خسارت بدنی ارث نمی برد

نمایندگان همچنین در ماده 13 مصوب کردند در موادی که مسبب حادثه از وراث قانونی شخص ثالث متوفی باشد از خسارت بدنی ارث نمی برد و تمام خسارت بدنی به سایر وراث قانونی متوفی پرداخت می شود.

* بیمه گر مکلف است خسارت بدنی به شخص ثالث را به قیمت یوم الاداء پرداخت کند

نمایندگان همچنین در ماده 14 بیمه گر یا صندوق را حسب مورد مکلف کردند که خسارت بدنی تعلق گرفته به شخص ثالث را به قیمت یوم الاداء و با رعایت این قانون و سایر قوانین و مقررات مربوط پرداخت کنند.

بیمه گر، در صورتی که خسارت بدنی که به زیان دیده پرداخت کرده بیشتر از تعهد وی مندرج در ماده هشت این قانون باشد، می تواند نسبت به مازاد پرداختی، به صندوق رجوع یا در صورت موافقت صندوق در حسابت های فی مابین منظور کند مشروط بر این که افزایش مبلغ قابل پرداخت بابت دیده منتسب به تاخیر بیمه گر نباشد.

تبصره ـ در صورتی که خسارت بدنی زیان دیده بیشتر از تعهد شرکت بیمه مندرج در ماده 8 این قانون باشد، شرکت بیمه مکلف است، بلافاصله مراتب مذکور و کلیه مستندات پرونده مربوط را از طریق سامانه الکترونیک موضوع ماده 56 به صندوق و بیمه مرکزی اطلاع دهد.

* در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت بیمه گر مکلف است خسارت زیان دیده را بدون هیچ شرطی پرداخت کند

در ماده 15 نمایندگان مجلس مصوب کردند در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که به استناد گزارش کارشاس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه علت اصلی وقوع تصادف یکی از تخلفات رانندگی حادثه ساز باشد، بیمه گر مکلف است خسارت زیان دیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین پرداخت کند و پس از آن می تواند به شرح زیر برای بازیافت به مسبب حادثه مراجعه کند.

الف ـ در اولین حادثه ناشی از تخلف حادثه ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه نامه: معادل 2.5 درصد از خسارت های بدنی و مالی پرداخت شده

ب ـ در دومین حادثه ناشی از تخلف حادثه ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه نامه: معادل 5 درصد از خسارت های بدنی و مالی پرداخت شده

پ ـ در سومین حادثه ناشی از تخلف حادثه ساز و حوادث بعد از آن در طول مدت بیمه نامه: معادل 10 درصد از خسارت های بدنی و مالی پرداخت شده

تبصره ـ مصادیق و عناوین تخلفات رانندگی حادثه ساز به موجب ماده 7 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 8 اسفند 1389 تعیین می شود.


بابک زنجانی حکم توقیف اموال بانک مسکن را رو کرد/ فقط ۱۷ روز وقت دارید و با کسی هم شوخی ندارم

تابناک گیلان: متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی طبق روال گذشته حدود ساعت 8 با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.

* دو خواهر متهم ردیف اول پرونده ساعت 8:20 وارد دادگاه انقلاب شدند.

* وکیل‌مدافع بابک زنجانی به همراه دیگر وکلای این پرونده ساعت 8:25 وارد دادگاه انقلاب شدند.

* بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده ساعت 8:50 وارد شعبه 15 دادگاه انقلاب شد.

* ساعت 9:05 جلسه دادگاه با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید به طور رسمی آغاز شد.

* قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه مواد 353، 354 و 358 قانون آیین دادرسی کیفری را متذکر شد و سپس از متهم ردیف اول خواست برای ارائه ادامه دفاعیاتش در جایگاه قرار گیرد.

بابک زنجانی در بخشی از دفاعیات خود با اشاره به وام 15 یورویی شیخ حشر گفت: قرار شد این فرد را معرفی کنم و در خصوص این که این وجوه را دریافت کردم یا خیر توضیح دهم. باید بگویم که در تجارت افراد با اعتبار یکدیگر با هم کار می‌کنند و اینگونه نیست که برای یک مساله‌ای هزار بار چیزی را امضاء کنند، حتی الان ممکن است من تلفن را بردارم و صحبتی کنم و میلیون‌ها و میلیاردها تومان پول جا به جا شود.

وی ادامه داد: اگر اینگونه نبود که وزارت نفت یک میلیارد و 400 میلیون یورو را به حساب من واریز نمی‌کرد. این آقا آدم بزرگی است و نمی‌توانم به وی بگویم بیاید و در دادگاه حاضر شود و جواب بدهد؛ زیرا که وی آدم سیاسی و بزرگی است، اما می‌توانم دو کار را انجام دهم. شاید وی از پولش بگذرد اما حاضر نیست وارد حاشیه شود.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی خاطرنشان کرد: اول این که می‌توانم با او هماهنگ کنم شخصی مورد اعتماد از سوی دادگاه با او جلسه داشته باشد و تمام سئوالات مورد نظر دادگاه را پاسخ دهد. دوم این که می‌توانم این هماهنگی را انجام دهم و به صورت غیرعلنی و در ساعت مشخص ارتباط ویدئو کنفرانسی با این شخص برقرار شود و تمام سئوالات شما را پاسخ دهد.

وی اضافه کرد: مبلغ 6 و نیم میلیون یورو و معادل 67 میلیارد تومان به بانک مسکن به صورت دستی که شرح آن را قبلا گفتم پرداخت کردم و قرار شد بانک مسکن طی چند روز آن را عودت دهد.

وی ادامه داد: شرکت‌های من در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل بودند، اما دقیقا تاریخ روزی که به کیش رفتم و پول را از شعبه ونوس کیش پرداخت کردم مشخص است. اگر کسی بخواهد ملک و املاک بگیرد برای این کار عجله نمی‌کند.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی اظهار کرد: در آن ماجرا بازپرس پرونده بانک مسکن آقای «پ» بود و به آنها مهلت داده بود تا روز شنبه پول را بازگردانند، در غیر این صورت بازداشت می‌شوند. همچنین در کیفرخواست آقایان عنوان کردند که این 67 میلیارد را به صورت دستی گرفتند و این پول مربوط به رییس بین‌المللی بانک بوده است.

وی با بیان اینکه این ادعای مسئولان بانک مسکن درست نیست گفت: جای خوشحالی دارد که اعتراف کردید 67 میلیارد بدهکارید. قبل از پرداخت این وجه بابت فروش گازوئیل به صندوق ایران و عربستان تعدادی سفته به مبلغ 41 میلیارد و 700 میلیون تومان به بانک مسکن دادم و آقایان 28 میلیارد تومان به من دادند. بعد از پرداخت 67 میلیارد، بعد از 4 سال بانک مسکن که این وجه را وجه شخصی عنوان کرده موضوع را پیگیری کرد و با توجه به محرز بودن این‌ها را بر عهده گرفتند.

بابک زنجانی با بیان اینکه بارها نامه نگاری کردم تا پولم را پس بگیرم گفت: این نامه نگاری‌ها آنقدر زیاد بود که حاضر شدم جای پول اموال ملکی از آنها بگیرم. آقایان تعدادی ملک را معرفی کردند که صاحب ملک نامه‌ای داده مبنی بر این که بانک حاضر است اموال را 67 میلیون تومان به من بدهد، اما متوجه شدم ملکی را در شهرک غرب به فرد دیگری واگذار کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: گفتیم اگر این کار را بکنید مجبوریم حکم توقیف بگیریم و در همین راستا حکمی از محاکم خارجی گرفتم و از وکیلم خواهش می‌کنم حکم یک میلیاردی محکومیت بانک مسکن را به این بانک ابلاغ کند و فقط 17 روز مهلت دارند. من نه با کسی بازی می‌کنم و نه شوخی دارم.

بابک زنجانی ادامه داد: جمعا 91 و نیم میلیون یورو کارت به بانک مسکن داده‌ام و بانک مسکن از این تعداد 48 میلیون یورو استفاده کرده و در مورد الباقی چون پول نداشت کارت‌ها را به من بازگرداند؛ لذا در این خصوص با هم تسویه هستیم و مطالبه‌ای از هم نداریم. در رابطه با نصب دستگاه کارت‌های اعتباری که مدعی شده بودند که بابت آن 16 میلیون تومان پول دریافت کرده‌ام باید بگویم اگر فکر می کنید این 16 میلیون خیلی برایتان سخت است آن را بر می‌گردانم.

وی خاطرنشان کرد: وکیل بانک مسکن مدعی شد که بابک زنجانی پاسخ تلفن مسئولان بانک را نمی داده، این حرف کذب محض است؛ زیرا من دنبال پولم بودم و چگونه می‌شود جواب تلفن را ندهم. در کیفرخواست نیز بارها به ارتباط سوئیفتی بین بانک مالزی و بانک مسکن اشاره شده است. وکیل بانک مسکن در بخش دیگری از صحبت هایش مدعی شد که مصوبه وزرای وقت یکی از دلایل اعتماد بانک مسکن به بابک زنجانی بود. باید بگویم این مساله نیز نادرست است؛ زیرا مصوبه در تاریخ تیر ماه 91 صادر شده، اما کارکرد بانک مسکن مربوط به قبل از این تاریخ است و اصلا به این مساله ربطی ندارد.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: اینکه گفته شد به خاطر 60 درصد سهم بانک ملت در بانک مالزی، بانک مسکن حاضر به همکاری با من شد نیز دروغ است؛ زیرا وقتی بانک مسکن می خواست با من فعالیت داشته باشد از بانک مرکزی استعلام گرفت و بانک مرکزی اجازه کار محدود به او داد. بانک مسکن یک میلیارد یورو از من پول سپرده گرفته و روی حساب سپرده من برگه مسدودی داده و اعلام کرده بودند که یک میلیارد یورو از حساب وی نزد این بانک مسدود است که این برگه را در روزهای آخر از بانک ملت گرفته و به شما دادم.

متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی خاطرنشان کرد: این مبلغ ماهها نزد بانک مسکن موجود بود اما بعد از تحریم اعتراض می‌کنند که چون تحریم شدیم شما منشاء ندارید. در حالی که بانک مسکن با این پول رتبه ارزی خود را افزایش داد و حتی یادم است در روزنامه ها نیز این مطلب را بیان کردند که بانک مسکن یکی از بانک هایی است که رتبه ارزی خود را افزایش داده است.

این متهم با اشاره به ادعای وکیل بانک مسکن مبنی بر اینکه بابک زنجانی جواب تماس های آن‌ها را نمی داده گفت: آن‌ها مدعی شدند که من تلفن ها را پاسخ نداده و حواله ها سر وقت واریز نمی شد و در این راستا نارضایتی هایی پیش آمده، حال این سئوال مطرح می‌شود که اگر نارضایتی داشتید چرا در تاریخ 91/6/5 دستور افتتاح حساب در بانک مالزی را دادید؟

وی خاطرنشان کرد: مسئولان بانک ملت در حساب یوان چین، لیر ترکیه و یورو خود حدود 100 میلیون یورو پول نزد بانک مالزی واریز کردند و به دلیل اینکه من از آن‌ها 65 و نیم میلیون یورو طلبکار بودم به بانک مالزی دستور دادم تا سقف 65 و نیم میلیون یورو از این مبلغ به بانک مسکن پرداخت کند.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان اینکه اگر می خواستم کلاه شان را بردارم همه 100 میلیون یورو را بر می داشتم گفت:‌ اگر درست توجه کنید می بینید که هیچ حسابی با هم نداریم؛ زیرا 65 و نیم میلیون یورو در حساب بانک مسکن در مالزی وجود دارد و من هم 65 و نیم میلیون یورو از شما می‌خواهم.

بابک زنجانی اظهار کرد: من از شما ملکی نمی‌خواهم؛ زیرا شما آن املاک را فروخته‌اید. مثلا ملک شهرک غرب را به آقای «ث» داده اید و سه ملک دیگر را در اختیار یک از ارگان‌ها و یکی دیگر را در اختیار آقای «م» گذاشته اید. من چگونه می توانم به دنبال املاکم بروم و آن‌ها را به نفت بدهم. یکی دیگر از املاکی که به من معرفی کردید ملک امیرآباد است، ملک امیرآباد ملکی است که بانک تجارت نیز از آن طلبکار است.

وی ادامه داد: من خواستار بازگرداندن پولم از سوی مسئولان بانک هستم. آن‌ها مدعی شدند به رغم واریز 442 میلیارد ین ژاپن بابت تامین اجتماعی به حساب این بانک آن‌ها حساب ین ژاپن نداشتند. باید بگویم که بانک مسکن از طریق پیام 999 درخواست گشایش حساب کرده و حساب افتتاح و ابلاغ شد که نامه آن هم موجود است.

وی گفت: مگر می‌شود پول را بدون حساب به کسی داد. اگر مسئولان بانک مسکن ناراضی بودند وجه را عودت می دادند. وقتی شما وجه را دریافت و آن را قبول کردید و تاییده آن را به سازمان تامین اجتماعی دادید باید پاسخگوی مشتری باشید. شما که نمی توانید پول را از حساب فردی بردارید و بگویید چون تحریم شده ایم دیگر نمی توانیم آن را پس بدهیم. بانک مالزی در تاریخ دی ماه 91 تحریم و به مدت 15 روز بعد سوئیفت آن قطع می‌شود، در حالی که دستور بانک مسکن برای پرداخت پول 21 فروردین سال 92 بوده است.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان اینکه چون سوئیفت قطع بود پیام را به صورت ایمیلی فرستاده بودند مدعی شد: گفتند این وجه را به بانک میتسوبیشی ژاپن ارسال کنیم، از طرف دیگر حساب بانک مسکن در آن زمان در بانک میتسوبیشی ژاپن قابل استفاده نبود و این درخواست ها فقط یک نمایش بود. باید بگویم که بانک مسکن این روزها دست پیش گرفته و شکایت بی منطقی را مطرح کرده و می خواهد از این طریق از دیون خود نسبت به شرکت sct و تامین اجتماعی شانه خالی کند. ما به دنبال ضرر رساندن به بانک مسکن نیستیم و بارها اعلام کرده ایم وجه یک میلیارد یورویی سپرده را به من بازگردانند، من آن را قبول می کنم.

بابک زنجانی ادامه داد: از طرف دیگر سازمان تامین اجتماعی چک های خود را می خواهد و مبلغ 4 میلیارد یورو مربوط به سازمان تامین اجتماعی است که از حساب برداشته شده است، در حالیکه تامین اجتماعی به من چیزی نداده که بخواهم به آن بدهکار باشم. بانک مسکن 4 میلیارد یورو را به کسی ندهد و آن را به من بازگرداند تا من نیز چک های این آقایان را بدهم.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: اگر بانک مسکن در موعد مقرر اقدام نکند تامین اجتماعی با شکایت خود مبلغ 4 میلیارد یورو را از بانک مسکن وصول خواهد کرد و یک میلیارد نیز باید از سوی این بانک به شرکت sct پرداخت شود.

وی با ارائه پیشنهادی ادامه داد: پیشنهاد من این است تفاهم نامه سه جانبه بین بانک مسکن، سازمان تامین اجتماعی و من منعقد شود تا بر اساس آن پول خود را از بانک مسکن پس بگیرم و چک های سازمان تامین اجتماعی را عودت دهم.

بابک زنجانی با بیان اینکه هیچ وقت 138 شرکت از سازمان تامین اجتماعی خریداری نکردم گفت:‌ من اصلا از این آقایان چیزی نگرفته ام نه به صورت مالی و نه اینکه از این شرکت ها بازدید کردم. تفاهم نامه‌ای در تاریخ 91/9/27 یعنی دوازده روز قبل از تحریم شدنم با سازمان تامین اجتماعی منعقد کردم و قرار شد من مبلغ 4 میلیارد یورو به سازمان تامین اجتماعی بدهم و معادل این مبلغ از شرکت های این سازمان را خریداری کنم. در آن تفاهم نامه بیان کردم اگر پول ها به هر دلیل قابل انتقال نباشد موضوع به عهده من است.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی مدعی شد: اگر کسی قصد کلاهبرداری داشته باشد در تفاهم‌نامه چنین مطلبی را قید نمی‌کند، ضمن اینکه برنامه امضای تفاهم نامه بوده نه مباینه نامه؛ بنابراین لیست 138 شرکت لیست پیشنهادی به من بوده است. دلیل اصلی اینکه به سازمان تامین اجتماعی رفتم این است که می خواستم شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی را بگیرم و با قشم ایر و شرکت هواپیمایی اونی ایر ترکیه ادغام کنم؛ زیرا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی شرکتی ضرر ده بوده و این شرکت را چهار بار در روزنامه به مزایده گذاشتند، اما هیچ کس آن را خریداری نکرد.

وی تصریح کرد: وجه این تفاهم نامه به حساب سازمان تامین اجتماعی نزد بانک مسکن واریز و سازمان تامین اجتماعی از این بانک نامه تائید واریز وجه را دریافت کرد. در تفاهم نامه قرار بود یک فقره چک به من بدهند اما من با آقای «ح.ف.ه» صحبت کردم و به او گفتم که تامین اجتماعی نامه تائید را گرفته و چون وضعیت این سازمان مشخص نیست و هر روز با هم دعوا دارند چک وجه واریز شده را دریافت کنند.

بابک زنجانی با بیان اینکه از «ح.ف.ه» خواستم به جای یک فقره چک 5 فقره چک از آن‌ها بگیرم ادامه داد: این کار به این دلیل بود که در روند خرید شرکت ها هر جا که نیاز شد از چک ها استفاده کنیم. این چک ها فقط ضمانت است و به حساب ریالی صادر شده است. سازمان تامین اجتماعی در حساب ریالی خود مبلغ ارزی چک را نوشته و آن را تبدیل به ین ژاپن کرده که این خود به نوعی کلاهبرداری است، اما ما چیزی نگفتیم.

وی ادامه داد: علت اینکه امروز مبلغ تبدیل شده 2 میلیارد بیشتر از رقم تفاهم نامه است به دلیل تفاوت نرخ ریال با ین ژاپن است و شاهد امروز این تفاوت به ده میلیارد هم برسد. همچنین باید بگویم 5 فقره چک نزد من بود و زمانی که تحریم شدم 15 روز تا قطع شدن سوئیفت مهلت داشتم. با وزیر وقت نفت تماس گرفتم که اگر حساب شرکت HK که آن هم نیز تحریم شده بود فعال شود گرفتاری پیش می آید؛ بنابراین به وزیر وقت نفت گفتم 4 میلیارد یورو در تامین اجتماعی اعتبار دارم و از او خواستم با رییس تامین اجتماعی صحبت کند تا از این مبلغ 2 میلیارد یورو به شرکت HK واریز شود و من نیز معادل 2 میلیارد یورو از چک ها را برگردانم.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی مدعی شد: وزیر وقت نفت با مدیرعامل وقت تامین اجتماعی تماس گرفت و جلسه ای را گذاشتند که قرار شد چک ها را به مقدار 2 میلیارد یورو به وزارت نفت بدهم و وزارت نفت نیز به تامین اجتماعی بدهد تا وی امضاء کند. در این خصوص از رئیس جمهور وقت و بانک مرکزی اجازه گرفته شد تا اینکه مرتضوی این مسخره بازی را در آورد و دستگیر شد.

به گزارش ایسنا، بابک زنجانی ادامه داد: وقتی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را دستگیر کردند چک ها ماند و وقتی آزاد شد نمی توانستیم او را پیدا کنیم. وزیر نفت از طریق رییس‌جمهور وی را پیدا کرد، ولی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به ما گفت که امضاهایش فاقد اعتبار است. از این 5 فقره چک، 4 فقره چک در اختیار وزارت نفت است که روی پرونده وجود دارد و یک فقره دست من بود که آن را به دادگاه دادم.

متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان اینکه 4 بار به تامین اجتماعی نامه زدم که توافق کنیم تا 4 میلیارد یورو را به من بازگردانند و چک ها را بگیرند گفت:‌ بعد از تغییر دولت سازمان تامین اجتماعی نامه زد که چک ها امانی است و من به آن‌ها پاسخ دادم که چک امانی در نزد من وجود ندارد، بلکه این چک در مقابل وجوهی است که به حسابتان واریز کردم؛ بنابراین از سازمان تامین اجتماعی نه پول و نه شرکتی گرفته ام.

وی ادامه داد: اگر می خواهند این موضوع را حل کنند بیایند با هم توافق کنیم و بانک مسکن پول‌های من را بازگرداند و من نیز چک های تامین اجتماعی را پس بدهم تا بانک مسکن به زندگی خود برسد.

بابک زنجانی با طرح این سئوال که اگر من آدم بی منشاء و بی پشتوانه ای هستم چطور یک و نیم میلیارد یورو بابت خرید نفت سند زده شده، گفت: حتی اگر فرد بی پشتوانه و همانطور که شما می گویید بدبختی باشم تا امروز تا دو مرحله 4 هزار میلیارد تومان از اموالم را به شرکت نفت داده‌ام، بنابراین پشتوانه‌ای وجود داشته است. همچنین بازپرس در پرونده از بانک مرکزی سئوال کرده که آیا شرکت سوئیفت در زیرمجموعه خود شرکتی به نام آی وان دارد یا خیر؟ و اینکه آیا شرکت SCT از سوئیفت یا آی وان تسهیلاتی گرفته است یا خیر؟

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی تصریح کرد: بانک مرکزی برای اینکه جواب بازپرس را بدهد نامه ای به مدیر سوئیفت در منطقه مورد نظر ارسال می‌کند که در جواب این نامه آمده موسسه سوئیفت هیچ شرکتی در زیرمجموعه خود ندارد و سوئیفت نمی تواند مثل یک بانک عمل کند.

وی تصریح کرد: موسسه سوئیفت هیچ ارتباط سازمانی با شرکت SCT نداشته و تنها به عنوان یک شرکت ثبت شده است. این پاسخ‌ها درست است چون ما نگفته بودیم که سوئیفت بانک است بلکه سوئیفت نرم افزاری دارد که آن‌ را به بانک ها می فروشد و من هیچ وقت نگفته ام که شرکت آی وان شرکت زیرمجموعه سوئیفت است.

وی با بیان اینکه آی وان یکی از آپشن های به روز شده سیستم سوئیفت است، تصریح کرد: از آنجا که شرکت سوئیفت مربوط به اتحادیه اروپا است بسیاری از جاسوسی های مالی از این طریق انجام می‌شود و آن‌ها پیام ها را رصد می‌کنند؛ بنابراین اگر من در سیستمی غیر از سوئیفت پیامی را آماده می کنم دلیل بر جعلی بودن آن نیست و سوئیفت یک شرکت الکترونیکی است.

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسه دادگاه قاضی صلواتی از بابک زنجانی خواست دفاعیات خود را قرائت کند و درباره جزئیات سوئیفت و چگونگی این شرکت توضیحی ندهد.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی گفت: سوئیفت منابع مالی بزرگی دارد و اینکه بگوییم کار مالی انجام نمی دهد اشتباه است. همچنین عنوان شده شرکت SCT به عنوان یک شرکت در سوئیفت ثبت نشده و من را به دخالت در امور بانکی متهم می‌کنند که این درست نیست. ما به عنوان یک شرکت در سوئیفت ثبت شده ایم و شرکت سوئیفت نیز طی نامه ای این مسأله را عنوان کرده است، در حالیکه شرکت SCT از طریق سوئیفت به بانک ها وصل شده است.

* ساعت 10:30 رییس شعبه 15 دادگاه انقلاب اعلام تنفس کرد و ادامه دفاعیات متهم ردیف اول به بعد از پایان تنفس موکول شد.

نجفی نماینده دادستان در ادامه از بابک زنجانی سئوال کرد که آیا شما مجوز سوئیفت در دبی یا کیش را داشته اید؟ و آیا آی وان توانایی نگهداری وجوه در خود را دارد؟

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در پاسخ گفت: بله هم در ایران و هم در دبی مجوز داشته ام که در همین جا نماینده دادستان گفت که گزارش های بانک مرکزی حاکی از این است که شما هیچ مجوزی نداشته اید.

بابک زنجانی پاسخ داد: داشتن خط سوئیفت نیاز به داشتن مجوز از هیچ بانک مرکزی در دنیا را ندارد. خط سوئیفت مانند این است که من بگویم ایمیلی دارم و شما بگویید باید از بانک مرکزی مجوز می‌گرفتم؛ بنابراین نیازی به مجوز نبود. اگر هم نیاز داشت شرکت AEG در تهران به ما مجوز نمی‌داد.

یکی از کارشناسان بانک مرکزی از قاضی صلواتی اجازه خواست تا در رابطه با خط سوئیفت توضیحاتی را به صورت پاورپوینت ارائه کند.

کارشناس بانک مرکزی در این خصوص بیان کرد: موسسه سوئیفت یک موسسه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است و مقایسه این سیستم با ایمیل کار درستی نیست. اتصال مستقیم به سوئیفت مخصوص نهادهای مالی است و شرکت ها به صورت مستقیم نمی توانند به سوئیفت متصل شوند. بخش پیام‌رسانی MT بسیار مطرح است و عمده پیام هایی که بانک ها و موسسات مالی و همچنین شرکت SCT از آن استفاده کردند. پیام های گروه یک، دستور پرداخت است.

وی روش‌های اتصال به شبکه سوئیفت را دارای سه طبقه بندی عنوان کرد و گفت‌:‌ روش اول مربوط به موسسات مالی تحت نظارت بانک مرکزی هر کشور. روش دوم موسسه مالی خارج از تحت نظارت و روش سوم مربوط به نهادهای مالی تحت مدیریت بانک های دیگر است که شرکت سورینت از روش سوم استفاده می کرده که فقط می توانسته به اشخاص مشخص در گروه پیام بفرستد.

کارشناس بانک مرکزی گفت: شرکت AEG یک شرکت لبنانی است که ریاست آن را آقای «ح.ق» بر عهده دارد. این شرکت در سال 87 مکاتبات لازم را برای الحاق سورینت به سوئیفت انجام می‌دهد و بانک انصار را ترغیب می‌کند که گروه درست کرده و شرکت سورینت را به این گروه دعوت کنند تا بتوانند سورینت را به سوئیفت متصل کنند.

وی گفت: آقای «ح.ق» برای انجام این کار به بانک سامان و بانک توسعه صادرات نامه ای می زند اما وقتی این دو بانک امتناع می‌کنند از بانک انصار می خواهد چنین گروهی را تشکیل دهد که در این جا بابک زنجانی گفت:‌ بانک توسعه صادرات از این کار امتناع نکرد و بیش از 50 یا 100 مورد به آن‌ها پیام ارسال کردیم و فقط بانک سامان بود که امتناع کرد.

کارشناس بانک مرکزی در پایان گفت: شرکت سوئیفت درآمد بالایی از طریق پیام رسانی دارد و هر بانکی که پیام بیشتری به سوئیفت ارسال کند در این شرکت سهام بیشتری دارد.

نجفی نماینده دادستانی تهران پس از پایان اظهارات کارشناس بانک گفت: بابک زنجانی مدعی است که درباره سوئیفت از ایران و امارات مجوز داشته است. اما آنچه که مشخص است این است که شرکت بابک زنجانی تنها به عنوان یک زیرمجموعه از خدمات دیگر بانک ها استفاده می‌کند. شرکت AEG طی نامه‌ای اعلام می‌کند بابک زنجانی به دلیل عدم دریافت مجوز از بانک مرکزی هیچ گاه اجازه اتصال به بانک ها را نیافته است و اگر پیامی در این گروه صادر شده، واقعی نیست.

بابک زنجانی ادامه داد: گفته شد آقای «ح. ف. ه» مرا به بانک ملت معرفی کرده، در حالی که از قبل در سال 88 بیش از 300 میلیون یورو در حساب بانک ملت شعبه کیش پول داشتم. بانک ملت برای اینکه بتواند سپرده‌های من را حفظ کند تقاضا داشته با من مشارکت کند؛ بنابراین آقای «ح. ف. ه» وسیله‌ معرفی من به بانک ملت نبوده و من از قبل با این بانک در ارتباط بودم.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی گفت: بانک ملت تقاضا داشت بتواند با بانک‌های خارجی کار کند. به مشتریان خود خدمات بهتری بدهد. من سهام بانک مالزی را که کل آن 4 میلیون دلار بود خریداری کرده بودم و به مبلغ 90 میلیون دلار به بانک ملت نفروختم و این که این مساله مطرح شده فقط یک توهم است.

وی گفت: سرمایه‌ بانک مالزی و بانک تاجیکستان بعد از یک سال با کارهایی که من انجام دادم و ساختمان‌ها و خانه‌هایی که خریده بودم به 104 میلیون دلار افزایش یافت.

بابک زنجانی ادامه داد: 60 درصد سهام این بانکها طبق محاسبه با درصد سود حدود 90 میلیون دلار می‌شد که به بانک ملت فروختم؛ بنابراین اینگونه نبود که بانک ملت 60 درصد سهام بانکی که 4 میلیون دلار ارزش دارد را 90 میلیون دلار بخرد. بلکه این بانک 104 میلیون دلار ارزش داشت و 60 درصد سهام آن 90 میلیون دلار می‌شد.

این متهم نفتی خاطرنشان کرد: بانک ملت برای اینکه 60 درصد خود را به من پس بدهد پول نداشته و به همین دلیل در حساب‌های خود من را بدهکار کرده و من ماهها طول کشید تا سهم 60 درصد خود را گرفتم. حتی گفته‌اند که من از اعتبار بانک ملت استفاده کردم، در صورتی که قبل از سال 88 کار می‌کردم و آن موقع بانک ملتی وجود نداشت.

بابک زنجانی بیان کرد: در کیفرخواست پرونده از ویزا کارت و مسترکارت صحبت شده که اصلا ربطی به این پرونده ندارد. آقایی به نام «م» آمد و گفت که می‌خواهد کارخانه‌ای در شهرستان بهارستان تهران راه‌اندازی کند که این کارخانه تولید لوله‌های نفتی را انجام می‌داد. آدم‌های مختلفی به من توصیه کردند که به او کمک کنم تا دستگاههای مورد نیاز کارخانه را از هلند وارد کشور کند، در نتیجه این کار را پذیرفتم.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: شرکت sct ال‌سی‌هایی را خرید و برای این آقا تمام دستگاهها را خریدند که حدود 10 میلیون یورو برای این کار هزینه شد. در این موضوع من بدهکار نیستم بلکه بانک به من بدهکار است و بانک بازکننده ال سی می‌گوید در دبی پول ندارد. آیا شما به این بانک بازکننده ال سی که می‌گوید پول ندارد می‌گویید پشتوانه و منشاء ندارد؟

بر اساس این گزارش، جلسه بعدی دادگاه فردا (چهارشنبه) برگزار شد.


واکنش ناجا به کانال فارسی داعش در تلگرام

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون حقوقی و امور مجلس ناجا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون تهدیدات حوزه فضای مجازی و فعالیت گروهی منتسب به داعش که اخیرا با زبان فارسی در شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام آغاز شده است، اظهار کرد: نیروی انتظامی در فضای مجازی نظارت‌های ویژه ای دارد.

خبرگزاری میزان: فرمانده نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی در فضای مجازی نظارت های ویژه ای دارد.در زمینه گروه های تروریستی که امنیت مردم را به مخاطره بیاندازند، ناجا اقدامات پیشگیرانه ای را انجام داده، به طوری که برخی از این افراد را شناسایی شده اند که در خارج از کشور مستقر هستند.

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون حقوقی و امور مجلس ناجا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون تهدیدات حوزه فضای مجازی و فعالیت گروهی منتسب به داعش که اخیرا با زبان فارسی در شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام آغاز شده است، اظهار کرد: نیروی انتظامی در فضای مجازی نظارت‌های ویژه ای دارد.

وی افزود:در زمینه گروه های تروریستی که امنیت مردم را به مخاطره بیاندازند، ناجا اقدامات پیشگیرانه ای را انجام داده، به طوری که برخی از این افراد را شناسایی شده اند که در خارج از کشور مستقر هستند.عده ای از گروه‌ها در داخل که ناآگاهانه، دست به این اقدامات می‌زنند را شناسایی و آنها را توجیه خواهند شد و اگر مجددا اقدام به این فعالیت‌ها کنند، با آنها برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

سردار اشتری در خصوص اربعین حسینی هم اظهار کرد: بارها همکاران اعلام کردند که گذرنامه معتبر در این ایام ضروری است و زائران حتما باید به دفاتر پلیس+10 مراجعه و نسبت به گذرنامه اقدام کنند.

وی د ادامه با بیان این مطلب که آمادگی پلیس در این ایام چند برابر شده است، گفت: زیر ساخت های لازم در این راستا صورت گرفته است.

فرمانده ناجا همچنین در خصوص اظهارات وزیر خارجه کشور عراق و اینکه ایران، فرانسه و روسیه قصد بعدی حملات داعش هستند، تصریح کرد: به لطف الهی و هوشیاری دستگاه‌های نظامی و امنیتی وضعیت خوبی را از مرزها تا داخل کشور شاهد هستیم.نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی آمادگی لازم برای برخورد با هر تحرک تروریستی را داشته و به موقع برخورد قاطع خواهند داشت.
وی گفت: نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی آمادگی لازم برای برخورد با هر تحرک تروریستی را داشته و به موقع برخورد قاطع خواهند داشت.

سردار اشتری در خاتمه اظهار امیدواری کرد که مشکل خاصی در این زمینه نداریم و خطاب به مردم گفت که خیالشان راحت باشند و در آرامش و آسایش زندگی کنند.


آیا اراجیف "عادل" منجر به جنگ می شود؟ ؛ ایران چه در چنته دارد که با آرامش از جنگ با بزرگترین "پادو آمریکا" در منطقه استقبال می کند؟

تابناک گیلان: عادل بن احمد الجبیر، یکم فوریه سال ۱۹۶۲ میلادی (۱۲ بهمن ۱۳۴۰) در یک خانواده از استان مجمعه در روستای «حرمه» در منطقه «سدیر» و در خانه‌ای که نه آب داشت و نه برق متولد شد.

عادل الجبیر فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه تگزاس و سفیر سابق عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا و وزیر خارجه کنونی این کشور، پس از روی کار آمدن در چند ماه گذشته، بارها و بارها علیه کشورهای محور مقاومت اسلامی همچون ایران و سوریه و حتی یمن موضع گیری هایی صریح و بعضا توهین آمیز داشته است.

در ادامه این گزارش به بخشی از زیاده گویی های این وزیر سعودی پرداخته و در خاتمه گزارش کارشناسان از گزینه های روی میز ایران در مقابل عربستان گفتند.

وزیر خارجه عربستان برای اولین بار وارد مصر شد و در اولین سخنان خود در این کشور، ایران را متهم به دخالت در امور دیگر کشورها کرد

«عادل الجبیر» در ادامه اتهام‌زنی‌های خود را علیه ایران ادامه داد  گفت :ایران تنها کشوری است که در امور کشورهای منطقه مداخله و از تروریسم حمایت می‌کند.

وی افزود اعراب در مقابل مداخلات ایران در منطقه ساکت نخواهند نشست.

ایران تلاش می‌کند به بحرین و عربستان سلاح قاچاق کند

او با تکرار اتهام همیشگی ریاض به تهران مبنی بر اینکه ایران باید دخالت در کشورهای دیگر را متوقف کند، گفت که توافق هسته‌ای فرصت خوبی برای این است که ایران حسن‌نیت خود را ثابت کند.

الجبیر که این روزها مکررا علیه ایران و روسیه مصاحبه می‌کند، گفت: الان توپ در زمین ایران است تا حسن‌نیتش را در مرحله آتی اثبات کند و از دخالت در امور داخلی همسایگانش بردارد.

به گزارش «واس»، وزیر سعودی در ادامه ادعا کرد: کشورهای خلیج [فارس] برای تقویت امنیت در منطقه تلاش می‌کنند و دست [همکاری] خود را به سوی ایرانی دراز کردند که تلاش می‌کند به بحرین و عربستان سلاح قاچاق کند.

توافق هسته‌ای ایران همه مسائل را حل نمی‌کند و چالشهایی مانند تداوم درگیری اسرائیل و فلسطین، مسئله سوریه، رخدادهای یمن و عراق، تروریسم و مداخلات ایران در امور منطقه که همچنان ادامه دارد

عادل الجبیر همچنین در گفت‌وگو با روزنامه «الریاض» نیز در خصوص برنامه هسته‌ای ایران اظهارنظر کرده است. او ادعا کرد: «این توافق فقط یک مشکل را دور می‌کند و سایر چالش‌هایی را که منطقه با آن مواجه است حل نمی‌کند؛ چالشهایی مانند تداوم درگیری اسرائیل و فلسطین، مسئله سوریه، رخدادهای یمن و عراق، تروریسم و مداخلات ایران در امور منطقه که همچنان ادامه دارد».

الجبیر همچنین در ادامه ادعاهای خود گفت: «امیدوارم ایران سیاست‌های خود را در قبال کشورهای منطقه تغییر دهد و سیاست حسن همجواری و عدم مداخله در کشورها را در پیش بگیرد تا همگی برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه به روابط خوبی دست یابیم. این مسئله نیز در دور کردن بسیاری از تنش‌ها و ناآرامی‌هایی سهیم خواهد بود که منطقه در حال حاضر شاهد آن است».

الجبیر: ایران سوریه را اشغال کرده

عادل الجبیر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه ایران چه باید بکند تا نقشی در حل بحران سوریه داشته باشد مدعی شد ایران کشوری متجاوز است که خاک یک کشور عربی را اشغال کرده؛ اگر می‌خواهد نقشی در حل بحران داشته باشد باید نیروهای خود و نیروهای حزب الله را از سوریه خارج کند و دست از حمایت تسلیحاتی از بشار اسد بردارد.

وی افزود: بر اساس توافق ژنو 1 باید هیأتی انتقالی تشکیل شود و این هیأت مسئولیت ایجاد دولت انتقالی را در سوریه خواهد داشت و بعد از تشکیل کمیته انتقالی؛ اسد باید از قدرت کناره گیری کند و این مسأله‌ای است که ما بر آن پافشاری می‌کنیم.

الجبیر گفت: ما دوست داریم که با ایران روابط خوبی داشته باشیم در دهه 60 و 70 میلادی با این کشور روابط خوبی داشته‌ایم اما امیدواریم که این کشور مواضع خود را تغییر داده و اصول حسن همجواری را اجرا کند.

وزیر خارجه عربستان با این وجود گفت: ایران کشوری مسلمان و همسایه است که تاریخی کهن دارد و ارتباط داشتن با این کشور می‌تواند به سود خاورمیانه باشد به همین دلیل امیدواریم که این کشور سیاست‌های خود را در خاورمیانه تغییر دهد؛ الجبیر گفت نحوه اجرای توافق هسته‌ای ایران را پیگیری می‌کنیم تا فضای برقراری ارتباط با این کشور ایجاد شود.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی حضور نیروهای ایرانی در سوریه را از دیگر موارد اختلافی برشمرد

به گفته این عضو خاندان حاکم بر عربستان، آینده بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، یکی از موارد اختلاف است.

وی که طی روزهای گذشته، اظهارات ضدایرانی متعددی را به خود منتسب کرده، همچنین ادامه حضور نیروهای ایرانی در سوریه را از دیگر موارد اختلافی برشمرد.

وزیر خارجه عربستان: ایران ضعیف شده و در پی دوستی با هر کشوری است

وزیر خارجه عربستان در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی و آمریکای لاتین در «ریاض» (پایتخت عربستان)، به شبکه «العربیه» گفت که کشورهای آمریکای لاتین همیشه آرمان‌ها و مسائل مهم عربی را تائید کرده‌اند و ایران که درصدد برقراری رابطه با این کشورهاست به دلیل ضعف موقعیت بین‌المللی‌اش است، زیرا دوستان بسیاری در میان کشورهای جهان ندارد.

الجبیر نزدیکی کشورهای عربی به کشورهای آمریکای جنوبی را سبب «انزوای» بیشتر ایران در دنیا ارزیابی کرد و ادعا کرد که «تهران ضعیف شده» و «دوستی ندارد برای همین تلاش می‌کند دوستی هر کشوری را که شده، جلب کند».

الجبیر افزود: معمولا دوستان ایران کشورهایی هستند که کسی به آنان رغبتی ندارد. روابط ایران با کشورهای عربی خطری برای کشورهای عربی است اما بالعکس، افزایش روابط کشورهای عربی با آمریکای لاتین، سبب انزوای بیشتر ایران می‌شود.

جبیر: ایران را اشغالگر و مداخله‌گر می‌دانیم

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی شنبه شب در ادامه موضع‌گیری‌های خصمانه‌اش علیه تهران، بار دیگر ایران را اشغالگر خواند.

وی که کشورش بر اساس گزارش‌های متعدد رسانه‌‌ای میلیون‌ها دلار صرف حمایت از گروه‌های مسلح فعال در سوریه کرده است، با «حامی تروریسم» خواندن ایران، گفت: «ایران را اشغالگر اراضی عربی می‌دانیم، که مداخله‌ای منفی در امور کشورهای دیگر دارد.»

وزیر خارجه جوان سعودی افزود: «امیدواریم روزی شاهد باشیم که ایران به جای شر، نقشی ثبات‌آور را در منطقه ایفا کند.»

وزیر امور خارجه عربستان: ایران بخشی از بحران سوریه است. نباید ایران بخشی از راه‎حل بحران سوریه باشد

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان طی سخنانی در وین تاکید کرد که ریاض خواستار کنار رفتن رئیس‌جمهور سوریه از قدرت است.

وزیر خارجه عربستان با تکرار ادعای اینکه «ایران بخشی از بحران سوریه است»، گفت: نباید ایران بخشی از راه‎حل بحران سوریه باشد.

وی افزود: این ایران بود که برای حمایت از بشار اسد، نیروهای حزب الله لبنان و دیگر عناصر مسلح را وارد سوریه کرد.

وزیر خارجه عربستان در ادامه با اشاره به حملات هوایی روسیه در سوریه،  دخالت نظامی روسیه در سوریه را بسیار خطرناک توصیف کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی که کشورش از سال 2011 یعنی از ابتدای بحران در سوریه به تأمین مالی و تجهیز تروریست‌های فعال در سوریه پرداخته، گفت: «اگر می‌خواهیم داعش را شکست دهیم، باید اسد را از سوریه کنار بزنیم.»

از تفسیر حملات روسیه علیه سوریه به اتحاد میان تهران-مسکو نگرانیم

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان پس از دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: عربستان نگران این است که عملیات نظامی روسیه در سوریه تفسیر به اتحاد با ایران در این عرصه شود.

این سخنان در شرایطی مطرح شده که روسیه از هفته گذشته حملات خود به مواضع تروریست‌ها در سوریه را آغاز کرده است که این مسئله با انتقاد شدید آمریکا و متحدانش در منطقه از جمله عربستان سعودی مواجه شده است.

دیروز یک مسئول عربستانی که نامش فاش نشده به بی‌بی‌سی خبر داد که ریاض 500 موشک تاو در اختیار تروریست‌های سوریه قرار داده تا مانع از برهم خوردن توازن در این کشور با آغاز حملات روسیه شود.

ایران و روحانی آخرین کسانی هستند که می‌توانند از سلامت حجاج و دموکراسی حرف بزنند

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان که در نیویورک به سر می‌برد به سخنرانی «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران و انتقادهای او از عملکرد عربستان در مراسم حج و لزوم مسئولیت پذیری این کشور درباره فاجعه «منا» (+)، واکنش تند و غیرمحترمانه‌ای نشان داد.

عادل الجبیر که با شبکه العربیه گفت‌وگو می‌کرد، گفت: ایرانی‌ها و رئیس جمهورشان آخرین کسی هستند که می‌توانند درباره سلامت حجاج یا دموکراسی سخن بگویند.

با وجود اینکه عربستان شش ماه است که یمن را هدف حملات شدید قرار داده و تاکنون بیش از 6100 یمنی کشته شده‌اند، وزیر خارجه این کشور در این گفت‌وگو تظاهرات مردم و جنبش انصارالله را کودتا نامید و مدعی شد «اگر ایران نبود، حوثی‌ها [جنبش انصار الله یمن] کودتا نمی‌کردند». «ایران است که به حوثی‌ها سلاح و کارشناس و مستشار می‌دهد و ایران علت اصلی جنگ جاری در یمن و ایران است که بر خلاف قوانین بین‌الملل و قطعنامه سازمان ملل به آنان سلاح می‌دهد».

الجبیر در واکنش به انتقاد رئیس جمهوری ایران از عملکرد عربستان در برگزاری مراسم حج نیز گفت «پیش از این هم گفته‌ایم که درست نیست از یک اتفاق مانند ازدحام در سرزمین منا بهره‌برداری سیاسی شود بویژه اینکه ایرانی‌ها بخوبی می‌دانند که سطح خدمات عربستان در برگزاری مراسم حج طی دهه‌های گذشته به چه شکل بوده است و ریاض تا کنون برای بهتر کردن و تسهیل مناسک حج برای زائران دریغ نکرده است».

با وجود اینکه مراسم حج یک مراسم بین‌المللی است و عربستان تنها به دلیل اینکه خانه خدا در این کشور واقع شده متولی انجام این مراسم شده، الجبیر مدعی شد که آنچه رئیس جمهور ایران گفته با اصل عدم دخالت در امور دیگر کشورها در تضاد است و تحقیق‌هایی در این زمینه در حال انجام است که نتایج آن را اعلام خواهد شد.

وزیر خارجه عربستان با لحنی ناشایست ادامه داد «آخرین افرادی که می‌توانند درباره مراسم حج و خانه خدا سخن بگویند ایرانی‌ها هستند زیرا پیش از این چه با تظاهرات یا هرج و مرج در مکه  مشکلات زیادی برای حجاج و زوار بیت‌الله الحرام ایجاد کرده و سبب شهادت زائران شده‌اند».

عادل الجبیر که کشورش تهی از دموکراسی و مملوء از قوانین یکجانبه سلطنتی است، ادامه داد: همچنین آخرین کسی که از دموکراسی سخن بگوید، ایران است که با اعزام هزاران جنگجو به سوریه و روشن کردن آتش فتنه بین طوائف سوری، از بشار اسد حمایت کرده، لذا آخرین کسی که باید از دموکراسی در سوریه سخن بگوید رئیس جمهور روحانی است».

وزیر خارجه عربستان: قاطعانه با ایران مقابله می‌کنیم

به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، پنجشنبه شب به نمایندگی از کشورش در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

الجبیر که این روزها بشدت به ایران حمله و تهران را به سیاسی کردن فاجعه «منا» و دخالت در امور کشورهای عربی متهم می‌کند، در خصوص سوریه، یمن، فلسطین، ایران و تروریسم و صلح و ثبات بین‌المللی سخن راند.

الجیبر: با قاطعیت با ایران مقابله می‌کنیم

به گزارش «واس»، الجبیر در سخنرانی خود با اشاره به امنیت ملت‌های جهان، به توافق هسته‌ای ایران و «5+1» اشاره کرد و مدعی شد که عربستان در رأس کشورهای حامی عاری‌سازی خاورمیانه از سلاحت اتمی و کشتار جمعی است و همین مسئله سبب شد تا از هر تلاشی که این هدف را محقق می‌کند، از جمله از توافق مجموعه «1+5» و ایران در دستیابی تهران از سلاح اتمی استقبال کند.

وزیر خارجه عربستان گفت: امیدواریم پس از این توافق، ایران از دخالت‌های منفی‌اش در امور داخلی کشورهای عربی که با قاطعیت با آن مقابله می‌کنیم، دست بردارد. در عین حال عربستان بر تمایل شدید خود برای برقراری بهترین روابط با ایران بر اساس حسن‌هم‌جواری و احترام متقابل و عدم دخالت در امور منطقه تأکید می‌کند.

الجبیر در ادامه ادعای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایران را تکرار کرد و گفت: در همین خصوص عربستان بار دیگر از ایران می‌خواهد که اشغال سه جزیره امارات را پایان دهد.

الجبیر: ایران به یمن سلاح قاچاق می‌کند

الجبیر در ادامه ایران را نیز بار دیگر در موضوع یمن متهم کرد و گفت: برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند بحران در یمن را از طریق تحریک، تلاش برای قاچاق سلاح برای شورشیان تشدید کنند. مثلا روز شنبه 26 سبتامبر یک کشتی ایرانی توقیف شد که طبق بند مکانیزم بازرسی قطعنامه 2216 توقیف شد و حامل سلاح برای شورشی‌ها بود. این مورد، تنها مورد قاچاق سلاح از طرف ایران نیست. در زمان فعلی عربستان با کشورهای ائتلاف در حال تشدید هماهنگی‌ها با سازمان‌های بین‌المللی برای ارائه کمک‌های حقوق‌بشری به یمن است... .


وزیر خارجه عربستان سعودی: ریاض از ضمانت‌های اوباما درباره «برجام» خرسند است

«عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید ریاض از ضمانت‌هایی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 داده خرسند است.

«الجبیر» که بعد از دیدار ملک سلمان، پادشاه کشورش با باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا صحبت می‌کرد گفت اوباما به سلمان اطمینان خاطر داده که این توافق هسته‌ای از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری می‌کند، شامل بازرسی از سایت‌های نظامی ایران است و حاوی مفادی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، در صورت عدم پایبندی آن کشور است.

الجبیر گفت: «پادشاه عربستان، بعد از سپری کردن دو ماه گذشته به مشورت با متحدانمان از این ضمانت‌ها خرسند شدند. ما معتقدیم این توافق به امنیت و ثبات در منطقه منجر می‌شود.»

اوباما و ملک سلمان در کنفرانس خبری مشترک، درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اظهارات اندکی مطرح کردند.

ایران محور شرارت است

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان، طی کنفرانس خبری مشترک با همتای انگلیسی خود، در رابطه با حضور ایران و روسیه در مذاکرات سوریه گفت: اکنون این سؤال مطرح است که آیا کسی می تواند نیات ایران و روسیه را بیازماید یا خیر. ممکن است این مرحله فرصتی برای باز کردن راهی برای دستیابی به راه حل منطقی درباره سوریه باشد. ما در مذاکراتی بی پایان و بی نتیجه شرکت نخواهیم کرد. اگر پیشرفتی در کار نباشد در مذاکرات آینده شرکت نخواهیم کرد.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری که ایران را محور شرارت نامید گفت: من با شما در خصوص اینکه ایران محور شرارت است موافق هستم. همان گونه که گفته ایم ایران حامی تروریسم است و تنها عربستان سعودی چنین نظری ندارد، بلکه در بسیاری از قطعنامه های شورای امنیت نیز به این مسأله اشاره شده و کشورهای مختلف به سبب حمایت ایران از تروریسم این کشور را تحریم و مجازات کرده اند.

وزیر خارجه عربستان افزود: ایران در کشورهای عربی نیرو دارد و سرزمین های عربی را در سوریه، جزایر امارات اشغال کرده است و در عراق نیرو دارد و در یمن هم وابستگانی دارد. هیچ کس از نقش منفی ایران در منطقه و بخصوص سوریه بی اطلاع نیست. اگر ایران همچنان بر مواضع خود اصرار کند، ما راهکارهای دیگری داریم.

وزیر خارجه عربستان «درخواست شفاهی» ظریف برای دیدار را رد کرد

روزنامه سعودی «الحیات» چاپ لندن، امروز یکشنبه خبر داد که «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان «درخواست شفاهی» «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را برای دیدار نپذیرفت.

بنا بر این گزارش، درخواست رد شده زیرا «به شکلی متکبرانه و در غیر جای خود مطرح شده است». این را منابع مطلع به الحیات گفته و توضیح داده‌اند که طرف ایرانی «طبق عرف معمول» خواستار دیدار نشده‌ است که شامل برنامه مشخص برای دیدار بوده باشد بلکه درخواست محدود بوده است به بررسی اتفاقات حج نه امور سیاسی منطقه مثل سوریه و یمن و این چیزی بود که عربستان آن را «نامقبول» خواند و با آن موافقت نکرد.

عربستان مدعی شد؛ کشف قایق ایرانی حامل سلاح در دریای عرب

وزیر خارجه عربستان با تکرار اتهامات پیشین این کشور علیه ایران در مسأله یمن مدعی شده که قایقی در دریای عرب کشف شده که از سوی ایران حامل سلاح برای جنبش انصار الله بوده است.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان مدعی شد یک قایق ایرانی حامل سلاح کشف شده است.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری «العربیه»، ایران را به تلاش برای برهم زدن ثبات در یمن متهم کرد و مدعی شد که این قایق روز شنبه گذشته در دریای عرب کشف شده است.

الجبیر با تکرار اتهام زنی‌های خود به ایران مدعی شد که ایران شریک حوثی‌ها [جنبش انصار الله] در انقلاب علیه دولت قانونی این کشور است و تهران برای حوثی‌ها سلاح می‌فرستد.

واکنش جانشین فرمانده کل سپاه به اظهار نظر "عادل الجبیر" درباره سوریه

سردار سرتیپ حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری میزان درباره اظهار نظر دیروز عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان که گفته بود اگر کنفرانس وین نتیجه بخش نباشد راه حل نظامی را برای پایان دادن به بحران سوریه انتخاب می کنیم گفت: هروقت عربستان سعودی توانست مشکل یمن را حل کند آن وقت به فکر راه حل نظامی برای سوریه باشد.

وی افزود: عادل الجبیر یا از ظرفیت ها و توانمندی های دولت سعودی آگاهی ندارد و یا از منطقه سوریه و اتفاقات آن با خبر نیست.

سلامی در خاتمه اظهار کرد: صحبتهای عادل الجبیر بیشتر شبیه آرزوهای اوست تا واقعیت.

ما منتظر شنیدن صدای شکستن این پیر فرتوت استعمار در منطقه هستیم

منصور حقیقت پور، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری میزان با اشاره به اظهارات شب گذشته عادل الجبیر در کنفرانس خبری مشترک با اشتاین مایر گفت: وظیفه دستگاه دیپلماسی ما پاسخ محکم به اراجیف این فرد است.

وی افزود: باید از این کودک کشان سرزمین های عربی پرسید چه کسی جوانان، کودکان و زنان یمنی را ماه ها به قتل می رساند؟!

این نماینده مجلس اظهار کرد: خجالت هم خوب چیزی است! کشوری که با پول نفت خود به صورت روزانه موجب کشتار گسترده ملت های عراق و سوریه می شود نباید چنین گستاخانه سخن بگوید!

حقیقت پور تاکید کرد: ما منتظر شنیدن صدای شکستن این پیر فرتوت استعمار در منطقه هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است وزیر خارجه عربستان از این اراجیف نگوید چرا که در صورت اشاره گوش چشمی از سوی رهبر معظم انقلاب، به جز مکه و مدینه مابقی شهرهای عربستان از جمله ریاض و جده را با خاک یکسان خواهیم کرد.

ایران اسلامی قدرت برتر نظامی در منطقه است

در این باره اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار میزان گفت: صحبت های اخیر عادل الجبیر که بزرگ شده و پرورش یافته آمریکاست بدون پشتوانه، حساب نشده و ناپخته است، بگونه ای که عکس العمل مجامع مختلف عربستانی نیز به این حرف ها در حد یک نیش‌خند است.

وی با بیان اینکه با توجه به سوابق عادل الجبیر، نباید به اظهارات بی پایه و اساس او توجه کرد، اظهار داشت: متاسفانه وزیر خارجه سعودی از روی غرور و بی تجربگی خود طوری صحبت می کند که انگار از وضعیت منطقه به هیچ وجه مطلع نیست و خبر ندارد که ایران اسلامی قدرت برتر نظامی در منطقه است.

موشکهای دوربرد و توان نظامی ایران با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل قیاس نیست

همچنین رسول سنایی راد معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه سعودی به میزان گفت: ار پرخاشگرایانه وزیر خارجه جوان و کم تجربه دولت سعودی، نوعی واکنش جبرانی نسبت به شکست های اخیر این دولت در یمن و همچنین فاجعه منا محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی با حمله وحشیانه به یمن و کشتار مردان و زنان و کودکان غیر نظامی، موجب ایجاد نفرت عمومی جهان اسلام نسبت به خود شد عنوان کرد: همانگونه که دیدیم مسئولان و دولتمردان سعودی قصد داشتند تا با خاکسپاری جانباختگان منا در خاک عربستان، به شکلی موذیانه آبی بر آتش زخم ها و غصه های جهان اسلام بیندازند که تدبیر مقام معظم رهبری در خصوص عکس العمل سخت و خشن ایران در مقابل بی احترامی به بدن های مطهر جانباختگان، موجب شد تا دیگر کشورها نیز در مقابل عربستان بایستند و حق قانونی خویش را از آنها مطالبه کنند.

سنایی راد در ادامه با اشاره به توانمندهای نظامی ایران گفت: توان بازدارندگی جمهوری اسلامی مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزارهاست که سلاح های پیشرفته و موشک های دور برد، روحیه جهادی و تجربه هشت سال دفاع مقدس و همچنین نگاه راهبردی و حکیمانه مقام معظم رهبری، آن را در قله ای قرار داده که با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل قیاس نیست.

معاون سیاسی سپاه پاسداران در پایان با بیان اینکه در طول پنج شش سال گذشته جبهه تکفیری، غربی، عربی، صهیونیستی و آمریکایی در مقابل ایران ایستاده اند خاطرنشان کرد: امروز مشاهده می کنیم که بعد از گذشت چهار سال از بحران سوریه، آن ها مجبور شده اند تا برای حل این بحران از توان و تجربه ایران کمک بگیرند و ما به هیچ عنوان نباید این موفقیت را دست کم بگیریم.

کوچکترین تهدیدها را با پاسخ کوبنده، سخت و خشن پاسخ خواهیم داد

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار میزان گفت: امروز متاسفانه مردم عربستان با یک دولت بی تدبیر و بی تجربه روبرو هستند که اقدامات آنها به طور ناخواسته، امنیت ملی عربستان را با خطر جدی مواجه می کند.

وی در ادامه افزود: اظهار نظرها و موضع گیری های جاه طلبانه و نامعقول مسئولان دولت سعودی و همچنین  اقدامات عملی نابخردانه این کشور در یمن و بحرین، فردای نگران کننده ای را برای این کشور رقم خواهد زد.

آصفری همچنین با بیان اینکه رجزخوانی مسئولان عربستانی درباره مقابله با ایران بلوف هایی بیش نیست، اظهار داشت: به لطف الهی و با تلاش تمام فرزندان این مملکت، امروز ایران اسلامی در جایی ایستاده که قواره دولتی مثل دولت سعودی برای مقابله آن بسیار کوچک است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به درماندگی عربستان در یمن با وجود تجهیزات کم و ابتدایی انصارالله، خاطرنشان کرد: به مسئولان دولت سعودی به ویژه شخص وزیر خارجه آن پیشنهاد می کنم که ابتدا از باتلاق خودساخته یمن خودشان را بیرون بکشند، سپس از مقابله با ایران سخن بگویند.

وی در پایان با بیان اینکه شور جوانی و بی تجربگی الجبیر، عامل اظهار نظرهای سخیفانه وی است یادآور شد: ایران اسلامی اکنون در قله ای ایستاده که کوچکترین تهدیدها را با پاسخ کوبنده، سخت و خشن پاسخ خواهد داد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار