یکی از این نارسایی ها چگونگی تامین ارز زائران در استان ایلام است به طوری که تعداد بسیار زیادی از این زائران که در شهرهای مبدا حرکت خود اقدام به تهیه ارز به ویژه دلار نکرده و به امید خرید آن در استان ایلام به این شهر حرکت کرده اند.
کد خبر: ۱۳۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰ 24 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، دفاتر زیارتی صادر کننده روادید برای زائران اربعین حسینی کشور عراق در شهرهای ایلام و مهران به علت کمبود ارز به ویژه دلار با هجوم زائران روبه رو شده اند ولی این مراکز توان تامین نیاز زائران را ندارند.
با نزدیک شدن به اربعین حسینی موج ورود زائران از سراسر کشور به استان ایلام و شهر مرزی مهران به عنوان مهم ترین کانون تردد زائران عتبات عالیات روز به روز بیشتر می شود.
تمامی ارگان ها و نهادها با توجه به مشکلات سال گذشته توان تجهیزاتی و نیرویی خود را به کار گرفته اند تا ضمن رفع نارسایی های اعزام زائران زمینه رفاه حال آنان را بیشتر فراهم کنند.
الزامی شدن اخذ گذرنامه و روادید از سوی مقام های ایران و عراق در سال جاری با وجود این که باعث نظم بخشیدن و کنترل بیشتر بر روند ورود و خروج افراد مشتاق شرکت در همایش بزرگ اربعین شده است، ولی برخی ناهماهنگی ها در تامین اقلام و لوازم مورد نیاز مشکلاتی را برای زائران ایجاد کرده است.
یکی از این نارسایی ها چگونگی تامین ارز زائران در استان ایلام است به طوری که تعداد بسیار زیادی از این زائران که در شهرهای مبدا حرکت خود اقدام به تهیه ارز به ویژه دلار نکرده و به امید خرید آن در استان ایلام به این شهر حرکت کرده اند هم اکنون به سبب نبود دلار در بانک ها و صرافی های استان با این معضل مواجه شده اند.
تعدادی از این زائران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از معطلی دو سه روزه خود در شهر ایلام برای خرید دلار خبر می دهند.
حسین نجاتی زائر کوهدشتی از توابع استان لرستان می گوید: نبود دلار در ایلام باعث شده به همراه اعضای خانواده ام دو روز در شهر ایلام معطل شویم.
وی افزود: مسئولان دفاتر عنوان می کنند که برای تامین دلار باید به استان کرمانشاه مراجعه کنیم.
یکی دیگر از این زائران یادآور شد: بسیاری از مردم با تصور اینکه در ایلام می توانند ارز مورد نیاز برای سفر به عراق را خریداری کنند بدون تامین آن از شهرهای مبدا حرکت خود، راهی استان ایلام شده اند و اکنون با این معضل روبه رو شده اند.
محمد احسانی از مسئولان خواست هرچه سریع تر برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند تا زائران بتوانند در آیین های اربعین حسینی کشور عراق حضور یابند و از ایجاد هزینه های اضافی بر دوش آنان جلوگیری شود.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن تایید این معضل در استان گفت: با توجه به اینکه حساب های کنسولگری عراق در ایران در بانک سپه قرار دارد، تنها این بانک مجوز عرضه دلار را دارد و سایر بانک ها مجوزی برای خرید و فروش دلار ندارند.
علی اشرف یوسفی غیاثی افزود: این بانک نیز به تنهایی توان تامین ارز مورد نیاز این حجم گسترده از زائران را ندارد.
وی از وجود تنها یک صرافی در استان ایلام خبر داد و تاکید کرد: میزان ارز تخصیصی به این صرافی نیز به هیچ وجه جوابگوی نیاز زائران اربعین نیست.
وی اضافه کرد: در حال رایزنی با بانک مرکزی برای اعطای مجوز به سایر بانک ها به منظور فروش دلار هستیم و امیدواریم هرچه سریع تر این مشکل برطرف شود.
وی یادآور شد: زائران باید از شهرهای مبدا حرکت خود اقدام به تامین ارز می کردند تا در نقاط مرزی با این مشکل مواجه نمی شدند.
استاندار ایلام نیز در این مورد گفت: پی گیری و رایزنی های گسترده ای برای تامین ارز مورد نیاز سفر زائران اربعین به عراق در جریان است.
محمدرضا مروارید روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به کمبود دلار در بانک ها و صرافی های ایلام رایزنی های لازم با مسئولان بانک مرکزی به منظور اعطای مجوز فروش دلار به بانک های استان صورت گرفته است.
وی افزود: امیدواریم هرچه سریع تر مجوز تامین دلار زائران اربعین به دو بانک استان صادر تا زمینه اعزام این افراد برای شرکت در آیین های اربعین فراهم شود.
استاندار ایلام تاکید کرد: زائران باید از شهرهای مبدا حرکت خود برای خرید ارز اقدام می کردند تا این معضل در استان برای آنها ایجاد نمی شد.
به گزارش ایرنا، سه دفتر زیارتی تعیین شده برای صدور روادید در شهر ایلام و یک دفتر در مهران اکنون با هجوم گسترده زائران برای تامین دلار مورد نیاز سفر خود روبه رو شده اند در حالی که بانک های استان مجوزی برای خرید و فروش دلار ندارند کمبود ارز در ایلام و مهران باعث معطلی چند روزه آنان در استان شده است.
بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر سال گذشته از راه مرز بین المللی مهران برای شرکت در آیین های اربعین حسینی به عراق تردد کردند، امسال پیش بینی شده این رقم به دو میلیون نفر افزایش یابد.
تلاش های دامنه داری از سال گذشته تاکنون برای توسعه امکانات زیرساختی شهرستان مهران به ویژه در حوزه راه، مخابرات، پایانه مرزی و ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی آغاز شده که بخش هایی از آنها پیش از ایام اربعین امسال به بهره برداری می رسد.
شهرستان مهران با 27 هزار نفر جمعیت در جنوب غرب ایلام، 220 کیلومتر با عراق مرز مشترک دارد.
مرز بین المللی مهران مهم ترین گذرگاه کشور برای تردد زوار به عراق در 11 کیلومتری این شهر قرار دارد./پ
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار