کد خبر: ۱۳۷۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹ 29 November 2015
ساخت درونی قدرت گفتمان انقلاب اسلامی

گفتمان اصلی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) با اعتراض ایشان به قانون ننگین کاپیتولاسیون در جامعه ایران مطرح و محور مبارزات انقلابیون پیرو خط امام قرار گرفت.
سابقه باج دهی پادشاهان ایرانی در سه سده اخیر به دول متخاصم که منجر به فروپاشی مرزهای جغرافیایی و سیاسی کشورمان گردید منجر شد تا استعمارگران و مستکبرین با جری شدن نسبت به کسب منافع بیشتر از این سرزمین هیمنه وجودی خویش را بر آن سنگین و سنگین تر کرده و به دخالت در امور داخلی ایران بپردازند.
این عمل منجر به آن شد تا در دوره حکومت پهلوی با تصویب قانون ننگین کاپیتولاسیون واکنشی ملی و مذهبی به این امر صورت گیرد که رهبری آن با سخنرانی حضرت امام خمینی(ره) در قم به نام ایشان رقم خورد و در ادامه مبارزات ایشان و هوادارانشان که عموم ملت ایران را در بر می گرفت سرنگونی رژیم طاغوت و کوتاه شدن دست استکبار از منابع و مرزهای کشورمان شاهد بودیم.
گفتمان معمار کبیر انقلاب اسلامی در این مبارزات نگاهی مستقیم بر ساخت درونی قدرت داشت، یعنی حفظ استقلال و ازادی یک ملت با اتکا به داشته های ملی و مذهبی ای که می تواند عزت و سربلندی را برای عموم شهروندان خود در پی داشته باشد.
منشاء قدرت ملی در درون ملت است
توجه به سخنرانی سال 42 امام راحل در قم علیه قانون کاپیتولاسیون نشان می دهد که دغدغه ایشان توجه به داشتن قدرت با اتکا به موجودیت فرد فرد ملت و آحاد مختلف آن است. در کلام ایشان علاوه بر اینکه باید عزت هموطنان ایرانی حفظ شود، باید ملیت و مقدسات آنان نیز محترم شمرده و مورد احترام قرار گیرد.
این نوع بینش حاکی از آن است که منشاء قوام و دوام یک قدرت در درون ملتش است و حاکمان باید برای مدیریت بهتر جامعه تحت حکومت خویش به این ابزار اعتماد و اتکا داشته باشند.
شرح حال تمام ملت هایی که در روابط خود با بیگانگان دچار خود کم بینی و احساس ضعف در برابر قدرت های منطقه ای یا جهانی شده و می شوند نشان می دهد که عدم توجه به توان داخلی موجب وادادگی آنان در برابر متجاوزان شده و با از هم پاشیدگی قدرت های مرکزی قدرتی دست نشانده و مطیع اوامر خارجی بر سر کار آمده است که عزت و استقلال کشور را به باد فنا داده اند.
اسلام موتور محرکه قدرت انقلاب
از سوی دیگر در گفتمان امام راحل توجه به آیه نفی سبیل و ممانعت از قدرت گیری غیر مسلمان بر جامعه اسلامی باعث شد تا اعتراض علیه هر فرد و گروهی که منافع امت اسلامی را به خطر اندازد امری مشروع و واجب کفایی باشد.
تاثیر این بعد از توان داخلی بر شکل گیری مناسبات داخلی و خارجی موجب شد تا در طول دوران مبارزات انقلابی ایشان و هوادارانشان علیه طاغوت و اربابان آمریکایی اش ضمن تاکید بر نقاط قوت داشته های درونی ملت و توان آن برای مقابله با این قدرت استکباری رویکردی عزتمندانه به داشته های داخلی برای ایستادگی در برابر دیگران ایجاد و نهادینه شود به نحوی که در سال های آغازین حیات طیبه جمهوری اسلامی ملت توانست با اقتدار کامل در برابر توطئه ها و ترورهای دشمنان به مبارزه خود ادامه داده و بحران سنگین هشت سال جنگ تحمیلی را به دفاع مقدس تبدیل کند.
ارزش این دوران به گونه ای است که اکنون دستاوردهای سیاسی و نظامی کشور ما را از تحدید در مرزهای ایران به توسعه مرزهای ایئولوژیک و سیاسی تا سواحل مدیترانه در غرب رسانده است. قدرتی که تنها با اتکا به اراده داخلی مردم و مسئولان بنا شده است.
آرمان های انقلاب نباید کمرنگ شوند
با شرحی مختصر بر بخشی از گفتمان انقلاب اسلامی در ساخت درونی قدرت جمهوری اسلامی باید بر این موضوع تاکید داشت که در سال های پس از جنگ و با نفوذ تفکر تکنوکرات ها به ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی این شائبه به وجود آمده است که سیاست غرب در برابر ملت های مستقل انداختن آتش جنگ بر دامان آنها و تخریب زیر ساخت های عمرانی ملت مقاوم است تا بتواند با تضعیف توانشان بر آنها تسلط دوباره بیابد. بنا بر نظریه این طیف راه دور ماندن از آسیب های این چنین، تعامل و مسامحه در برابر آنان است.
این در حالی است که توجه گفتمان انقلاب اسلامی به آیه شریفه" فاستقم کما امرت" است که امت اسلامی را به ایستادگی در برابر بیگانگان و مشرکان دعوت می کند و تاریخ صدر اسلام نیز با تجربه ماجراهای شعب ابیطالب، صلح حدیبیه و غزوات خندق و خیبر ضرورت استقامت بر این شیوه از مدیریت سیاسی اسلام برای ساخت درونی قدرت را مورد تاکید و تایید قرار می دهد.
پافشاری بر این روش که همان آرمان انقلاب اسلامی و گفتمان آن می باشد زمانی کارساز است که مردم به ویژه مسئولان در مواجهه با مشکلات جاری در کشور دچار خودباختگی نشده و بر ایستادگی در برابر دشمنان عزم و اراده راسخ داشته باشند.
تعامل با همه ملل مورد توجه گفتمان انقلاب اسلامی است اما وادادگی در برابر تهدیدات و تحریم ها که ناشی از عدم توجه به قدرت ملت و نقش سازنده سیاست اسلامی در پیشبرد اهداف نظام است مانعی برای تحقق این امر خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار