زائرین در راه بازگشت
از روز گذشته و پس از اتمام بزرگترين اجتماع جهاني در روز اربعين عاشقان اهل بيت عليه السلام با خيالي آسوده و دلي سبکبال بار سفر بسته و به شهر و ديار خود باز مي گردند.
کد خبر: ۱۳۸۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ 03 December 2015
سرويس دهي به زائران اربعين و برنامه ريزي براي بازگشت موج ۱ ميليون و ۶۰۰ هزار نفري ايرانيان از کربلا به سوي وطن از روز گذشته آغاز شد.

به گزارش تابناک ایلام ، از روز گذشته و پس از اتمام بزرگترين اجتماع جهاني در روز اربعين عاشقان اهل بيت عليه السلام با خيالي آسوده و دلي سبکبال بار سفر بسته و به شهر و ديار خود باز مي گردند.

در همين راستا و باتوجه بازگشت خيل عظيم زائران از مرزهاي سه گانه به کشور مسولان کشوري در دستگاه هاي إجرائي مختلف درصدد بر آمدند تا با اعلام برنامه ريزي هاي صورت گرفته اقدامات مقتضي را انجام دهند تا زوار بدون هيچ پيشامدي وارد کشور شوند.

کنترل مرزهاي کشور در اولويت برنامه ريزي وزارت کشور


رحماني فضلي وزير کشور گفت: کنترل مرزهاي سه گانه ، برنامه ريزي براي بازگشت تدريجي زائران و تأمين آذوقه و ديگر مايحتاج آنها در اولويت برنامه‌ريزي ستاد قرار دارد.

وي بيان کرد: ورود تدريجي زائران و مديريت صحيح بازگشت آنها از شهر کربلا موجب کاهش مشکلات ناشي از حجم عظيم بازگشت زائران خواهد شد.

چه تمهيدي براي بازگشت سريع زوار از مرز انديشيده شده است؟


حسين ذوالفقاري معاون امنيتي وزارت کشور إظهار کرد:ما چند کار کرده ايم که برگشت زائران مديريت شود. ما کمتر از ۱.۶ ميليون زائر در عراق نداريم. حداقل ما ۱ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر داريم که بر اساس آمارهاي رسمي ۴۷ درصد افزايش نسبت به پارسال داريم.

وي افزود:برگشت اين تعداد زائر اگر در ۲ يا ۳ روز باشد همه امکانات هم جواب نمي دهد. از قبل با ۲ ميليون پيامک براي زوار ارسال کرديم که مسير برگشت را کنترل کنند. ضمن اينکه پيش بيني خدمات دهي در عراق تا چند روز بعد از اربعين در نظر گرفته شده. هم از اسکان و هم از نظر تغذيه براي زائراني که با تاخير برمي گردند. بر خلاف سال گذشته که بعدازظهر اربعين، موکبهاي عراق برچيده مي شود، ما طرحي را داريم که براي چند روز اين موکبهاي ايراني برقرار باشد.

وي افزود: براي مديريت برگشت زائران، پيش بيني خدمات در داخل عراق شده است. از لحاظ حمل و نقل هم برنامه ريزي کرديم. به جز ناوگان حمل و نقل عراق به خصوص بخش خصوصي، حدود ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس، کاميون و تريلر در عراق ساماندهي شده تا زائران را به مرز منتقل کنند. در ايران نيز ۶ هزار اتوبوس پيش بيني شده و همه اتوبوسهاي بين شهري در اولويت انتقال زائران قرار داده است. حتي برخي از اتوبوسهاي شهرداري را در مرز مستقر کرديم تا زائران را به ايلام منتقل کنند.

معاون امنيتي وزارت کشور بيان کرد:يک ميليون و ۶۰۰ هزار نفر در اين عمليات سنگين حضور دارند. خيلي از زيرساختهاي ما تغيير کرده. اگر توفيق باشد برنامه هاي اساسي و بنيادين براي سال آينده داريم تا مراسم اربعين با ظرفيت بالا اجرا شود. درباره مسايل امنيتي نيز چند نکته قابل ذکر است، اول از اينکه بايد از دولت عراق تشکر کنيم که يک ميليون و ۵۶۰ هزار ويزا براي اربعين صادر کرده است. دوم مسايل امنيت است که خود توانسته است اداره کند. البته در مستشاري و آموزش کارهاي زيادي کرديم که خوب پيش رفته است.

ذوالفقاري بيان کرد :زائران نيز بايد در مراقبت از اسناد خود دقت کنند. برخي افراد اسنادشان را گم کرده اند و دچار مشکل شده اند. کساني که اسنادشان را گم کنند، با استعلام از سامانه نيروي انتظامي، يک پاس گذر براي آنها صادر مي شود. سال گذشته در ارتباط با مفقودين مشکل داشتيم. امسال اگر کسي گم شد به پايگاه هايي که تعيين شده مراجعه کنند. از سفر به سامرا خودداري کنند و در برگشت هم عجله نکنند. اگر هماهنگي بين ما و مردم باشد، نتيجه مثبت خواهد داشت

بازگشت 200 هزار زائر از مرز مهران به کشور


محمدرضا مرواريد استاندار إيلام با اشاره به اينکه کوتاهي مسير به شهرهاي مرکزي کشور باعث شده تا بيشتر زائران مرز مهران را براي بازگشت خود انتخاب کنند، گفت: به همين علت پيش بيني مي شود بيشترين آمار بازگشت زائران به کشور از اين مرز صورت گيرد.

وي با اشاره به آمادگي تمام دستگاه هاي خدمات رسان براي بازگشت زائران از آيين هاي اربعين حسيني، بيان کرد: برنامه ريزي هاي لازم براي بازگشت زوار صورت گرفته و خوشبختانه هيچ گونه مشکلي در اين باره وجود ندارد.

استاندار إيلام با بيان اينکه تمهيدات لازم براي انتقال و جابجايي زائران از مرز مهران به تمام نقاط کشور انديشيده شده است، افزود: برنامه ريزي هاي لازم براي کنترل ترافيکي محورهاي ارتباطي و همچنين پذيرايي و اسکان از زائران نيز صورت گرفته است.

استقرار ٢٥٠ دستگاه وسائل حمل ونقل در ايستگاه نزديک کربلا


سعيد اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به اينکه مديريت خوبي براي بازگشت زائران انجام شده است، گفت: با همکاري سازمان حمل و نقل و راهداري و پايانه‌ها در مرز مهران تعدادي دستگاه اتوبوس مستقر هستند و همچنين در دو مرز ديگر نيز امکانات مناسبي براي بازگشت زائران انجام شده است.

وي با تاکيد بر اينکه تريلر‌هاي ارتش عراق در حال حاضر به زائران اربعين خدمات ارائه مي‌دهند، بيان کرد:علاوه بر اين تريلرها، ۲۵۰ دستگاه وسايل حمل و نقل و سپاه نيز در ايستگاه نزديک کربلا، زائران را به نجف مي‌آورند و از آنجا نيز به سه مرز انتقال داده مي‌شوند و در مجموع برنامه‌ريزي خوبي براي خدمات‌رساني و بازگشت آنها انجام شده است.

وي در مورد خدمات‌رساني به زائران در کربلا، بيان کرد:يک ميليون و ۶۰۰ هزار زائر اربعين با دريافت ويزا در اين مراسم حضور يافته و از کشور خارج شدند که حدود ۹۰۰ هزار زائر از مرز مهران و مابقي نيز از دو مرز شلمچه و چذابه خارج شدند.

وي افزود:با توجه به اينکه فردا در عراق، اربعين است، تعدادي از زائران طي روزهاي آينده و پس از پايان مراسم به کشور بازمي‌گردند و مديريت برگشت سفر توسط آنها انجام شده است.

رييس سازمان حج و زيارت تصريح کرد: زائران اگر بخواهند طي سه يا چهار روز به کشور بازگردند، قطعاً در مرزهاي خروجي با مشکلات مواجه خواهند شد؛ بنابراين بهتر است سفر خود را مديريت کرده و طي چندين روز به کشور بازگردند.

اوحدي با اشاره به اينکه زائران اربعين بازگشت خود را به تاخير بياندازند ، گفت: موکب هاي داخل عراق تا ۲۸ صفر براي اسکان زائران مستقر هستند.

سعيد اوحدي افزود: برنامه ريزي و هماهنگي با دستگاه ها براي خدمات رساني بهتر به زائران از سال گذشته آغاز شده است بطوريکه امسال توانسيتم خدمات خود را نسبت به سال قبل افزايش دهيم.

وي درمورد بازگشت زائران توصيه کرد که به منظور جلوگيري از ازدحام در مرزها اين افراد بلافاصله پس از اربعين به کشور باز نگرنند بلکه براي سفر خود برنامه ريزي داشته باشند تا بتوانند با آرامش و در خلوتي از مرز عبور کنند.

رييس سازمان حج و زيارت گفت: بدين منظور موکب هايي که توسط ايران در داخل عراق و همچنين در مرزها براي پذيرايي زائرن راه اندازي شده پس از ايام اربعين نيز تا ۲۸ ماه صفر مستقر بوده و زائران مي توانند از آنها بهره مند شوند و مشکلي براي تاخير در بازگشت نخواهند داشت.

اوحدي اظهار داشت: البته موکب هاي عراقي ها برچيده مي شود اما ما موکب هاي خود را خواهيم داشت.

زيرساخت هاي لازم براي ورود حجم زيادي از زائران در شهر و پايانه مرزي مهران وجود ندارد


سردار حسن کرمي فرمانده قرارگاه عملياتي ظفر بيان کرد:براي بازگشت زائران به کشور تدابير لازم انديشيده شده است و تلاش مي کنيم تا با بهره گيري از همه ظرفيت هاي موجود چه در نهادهاي نظامي و انتظامي و چه در سازمان هاي ديگر، تسهيلات قابل قبولي را براي بازگشت زائران به کشور ارائه دهيم.

وي ادامه داد: با همدلي، مشارکت و انسجام مسئولان، همه امکانات و سيستم خودرويي و حمل و نقل منطقه اي و استان هاي همجوار و همچنين استان هاي دور دست به منظور تسهيل در تردد و بازگشت زائران مهيا است؛ از زائران تقاضا داريم براي بازگشت به کشور عجله نکنند.

فرمانده قرارگاه عملياتي ظفر با اشاره به افزايش حجم زائران به داخل کشور بيان داشت: تاکنون هيچ گونه مسئله خاص امنيتي در اين مدت رخ نداده است و خوشبختانه نيروهاي انتظامي، يگان ويژه، مرزباني و...، بر اين امر اشراف کامل دارند.

مرز مهران پاياني حمل و نقل مناسبي ندارد


سردار تقي مهري رئيس پليس راهور ناجا در خصوص ترافيک 7 کيلومتري در محور مهران ايلام اظهار کرد: ترافيک در محور مهران به دليل عرض کم جاده سنگين بوده و مرز مهران بسته شده و ظرفيت جاده نيز کم است چرا که مرز مهران پايانه حمل و نقل مناسبي ندارد.

وي افزود: محدوديت ما ممنوعيت ورود به مهران است و فقط خودروهاي امدادي حق وارد شدن را دارند.محور مهران - ايلام 95 کيلومتر است که ظرفيت آنچناني ندارند.

رييس پليس راهور ناجا بيان کرد:حجم خودروها از عراق به کشور در حال افزايش است و در محور چذابه و شلمچه ترافيک روان بوده و اتوبوس به پايانه هاي مرزي منتقل شده تا مسافران را از مرز بازگردانند.

سردار مهري عنوان کرد:از شب گذشته موج بازگشت زائران آغاز شده است و جمعيت زيادي از زائران از مرز مهران در حال بازگشت هستند البته بارش باران نيز بر تشديد ترافيک تاثير گذاشته است ضمن آنکه در پارکينگ هاي مرزي پيش بيني کرديم اگر مشکلي براي خودروهاي سواري پيش آمد از تراکتور ها و وسائل نقليه سنگين جهت کمک رساني استفاده شود.

وي در ادامه به خط قرمز پليس اشاره کرد و اظهار داشت: رانندگان بايد بستن کمربند سرنشينان را به مسافران تذکر بدهند؛تخلفات حادثه ساز از جمله سبقت غير مجاز ، انحراف به چپ و سرعت غير مجاز از خط قرمزهاي پليس براي رانندگان اتوبوس است.

رئيس پليس راهور ناجا بيان کرد : به رانندگان اتوبوس ها توصيه مي کنيم طبق ساعت که در دفترچه ذکر شده رانندگي کنند و از رانندگان کمکي استفاده کنند و اگر خسته و خواب آلوده بودند استراحت لازم را داشته باشند.

سردار مهري گفت: بالغ بر 80 هزار خودرو در پارکينگ مهران است و بايد اين حجم خودروها به تدريج وارد جاده شوند و پليس در اين ايام به جهت خدمت رساني در امر ترافيک مستقر هستند.

آماده باش مرزبانان براي بازگشت زائران اربعين به کشور


سردار قاسم رضايي فرمانده مرزباني گفت: با توجه به برگشت زائران نيروي مرزباني ايران و عراق به طور جدي با استفاده از تجهيزات و امکانات الکترونيکي موجود از ورود هر گونه اقلام ممنوع به کشور جلوگيري مي‌کنند.

وي با بيان اين که بيشترين تردد مسافران مرزي به کشور عراق از مرز مهران صورت مي گيرد، يادآور شد: زائران اربعين حسيني از هر مرزي که به کشور عراق عزيمت کردند بايد از همان مرز وارد کشور شوند و در صورت مشاهده نيروي مرزباني از ورود آن‌ها به کشور جلوگيري مي شود.

آمادگي صد در صدي قرارگاه ظفر براي ورود زائران اربعين


جانشين فرمانده يگان ويژه ناجا با اعلام اينکه يک روز بعد از برگزاري مراسم اربعين اولين گروه از زائران به کشور باز خواهند گشت، از آمادگي صد در صدي قرارگاه ظفر براي ورود زائران خبر داد.

سردار حبيب الله جان نثاري جانشين فرمانده يگان ويژه ناجا درباره تمهيدات پليس براي بازگشت هر چه سريعتر زائران از پايانه هاي غربي کشور، گفت: همانطور که بارها گفته شده قرارگاه عملياتي ظفر ناجا در پايانه‌هاي مرزي مستقر بوده و اقدام به تامين امنيت زائران، روان سازي ترافيک و خدمت رساني به آنان کرده است.

وي درباره زمان برگشت زائران از کشور عراق، بيان کرد:با توجه به اينکه اربعين در کشور عراق روز پنج شنبه خواهد بود ما پيش بيني مي‌کنيم که پيک برگشت از عتبات نيز يک روز بعد از اربعين باشد و از عصر چهارشنبه و جمعه شاهد افزايش بازگشت به سمت کشور باشيم.

جانشين فرمانده يگان ويژه ناجا با بيان اينکه يگان ويژه تا زمان بازگشت آخرين زائران در مرزها مستقر است، افزود: فعاليت قرارگاه ظفر نيز به همين ترتيب ادامه خواهد داشت و ما سه وظيفه اصلي خود که تامين امنيت،‌ روان سازي ترافيک و خدمت رساني به زائران است را انجام خواهيم داد.

جان نثاري از مردم خواست که همکاري‌هاي لازم را با پليس و نيروهاي حاضر در مرز داشته باشند.

پيش بيني بارش برف در استان هاي غرب کشور


در روز پنجشنبه بارش باران در استان‌هاي کهگيلويه و بوير احمد، چهارمحال و بختياري، شمال خوزستان و در ارتفاعات زاگرس بارش برف، در شمال و ارتفاعات البرز و شمالغرب کشور با فعاليت شاخه شمالي موج، بارش برف و در استان‌هاي واقع در غرب کشور بارش برف و باران پيش‌بيني مي‌شود.

سازمان هواشناسي تاکيد کرد:با توجه به وضعيت جوي پيش بيني شده اقدام لازم براي حفظ ايمني و جلوگيري از خسارات احتمالي، توسط هموطنان گرامي و سازمان‌ها و ارگان‌هاي مسئول به عمل آيد.

احتياط لازم و به همراه داشتن تجهيزات زمستاني در جاده‌هاي کوهستاني مناطق ياد شده، پيشگيري‌هاي لازم در مناطق جنوب‌غرب کشور و در مناطقي که احتمال آبگرفتگي معابر وجود دارد و عدم تردد در مناطق کوهستاني جنوب‌غرب به خاطر احتمال رعدوبرق و احتياط لازم براي جلوگيري از خسارت در مناطق جنوب‌غرب کشور به سبب بارش تگرگ از توصيه‌هاي ديگر سازمان هواشناسي کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار